Σε αλλαγές στην Ακαδημία σύμφωνα με την επιθυμία της μειονότητας προσανατολίζεται το υπουργείο Παιδείας
Συνέντευξη Δήμος Μπακιρτζάκης
Σε απολογισμό των όσων προτάθηκαν στην ημερίδα που διοργανώθηκε στην Κομοτηνή για το παρελθόν, παρόν και μέλλον της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, προχώρησε η ειδική γραμματέας Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Θάλεια Δραγώνα, παραχωρώντας μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο ράδιο Χρόνος 87,5. Η κ. Δραγώνα παραδέχτηκε την ανάγκη για άμεσες αλλαγές στην Ακαδημία με τη σύμφωνη πάντα γνώμη της μειονότητας, μίλησε για προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας στην εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων, ενώ απάντησε και για το θέμα των απλήρωτων ιμάμηδων.
Τι αποκομίσατε από τις συναντήσεις και ποιες προτεραιότητες πρέπει να έχει το υπουργείο από εδώ και πέρα;
-Η ημερίδα που οργάνωσε η ειδική γραμματεία Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ειδική Γραμματεία Διαπολιτισμικής Εκπαιδευσης της οποίας προϊσταμαι του υπουργείου Παιδείας ήταν επικεντρωμένη μόνο στην Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης. Δεν άνοιξε η συζήτηση για άλλα θέματα της εκπαίδευσης της μειονότητας που είναι πολλά γιατί ο στόχος ήταν να μιλήσουμε για την ΕΠΑΘ. Πράγματι η ΕΠΑΘ, ένα προϊόν του αμαρτωλού παρελθόντος, δεν εξασφαλίζει στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στο τουρκόφωνο πρόγραμμα του μειονοτικού σχολείου τα ίδια εφόδιο με αυτά των υπολοίπων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι παιδαγωγικές ακαδημίες από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 έγιναν πανεπιστημιακά τμήματα ενώ η ΕΠΑΘ έμεινε καθηλωμένη. Το Σάββατο είχαμε μια συζήτηση σοβαρή, ώριμη και δημοκρατική. Κράτησε περίπου 6 ώρες και η αίθουσα ήταν γεμάτη μέχρι το τέλος από ένα μεγάλο κοινό μειονοτικών και πλειονοτικών πολιτών. Μίλησαν με τη θεσμική τους ιδιότητα πέντε εκπρόσωποι της μειονότητας και ισάριθμοι της πλειονότητας και διηύθυναν τη συζήτηση δύο δημοσιογράφοι (η μια, μέλος της πλειονότητας υπηρετεί στην Περιφέρεια και η άλλη από τη μειονότητα που εργάζεται στην ΕΡΑ). Είχαν την ευκαιρία να κάνουν παρεμβάσεις πανεπιστημιακοί από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, πρώην βουλευτές της μειονότητας, εκπαιδευτικοί και εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών, νυν φοιτητές της ΕΠΑΘ και πολλοί άλλοι. Παρενέβη εύστοχα και ο υφυπουργός και κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής. Συζητήσαμε, αναλύσαμε, διαπιστώσαμε, εκφράστηκαν οι καημοί του παρελθόντος, αλλά κυρίως κοιτάξαμε μπροστά. Και αυτό στο οποίο όλοι συμφώνησαν ομόφωνα είναι ότι πράγματι η ΕΠΑΘ πρέπει να αλλάξει. Άλλοι είπαν βροντερά ότι πρέπει να κλείσει, άλλοι είπαν να μετασχηματιστεί η υπάρχουσα κατάσταση, πάντως όλοι συμφώνησαν ότι δεν πάει παραπέρα.
Άρα το μπαλάκι πέφτει σε εσάς και στο υπουργείο Παιδείας.
-Ακριβώς. Σημασία όμως έχει ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτή την διαδικασία πρέπει να ακουστούν και να υπάρξει συναίνεση. Αυτό φάνηκε και από τη συζήτηση. Ενώ συμφωνήσαμε όλοι ότι η ΕΠΑΘ πρέπει να κλείσει δεν συμφωνήθηκε η νέα της μορφή. Όλοι βέβαια είπαν ότι απαιτείται πανεπιστημιακό πτυχίο, ένα πτυχίο διαβαθμισμένο που εγγυάται την ισονομία καθώς τον επαγγελματικό μέλλον των αποφοίτων.
Θα υπάρξουν σοβαρές αλλαγές; Θα ενταχθεί στο σύστημα της όλης αξιολόγησης στην παιδεία και πως;
- Όπως σας είπα για την τελική μορφή της ΕΠΑΘ εκφράστηκαν διάφορες απόψεις, αλλά νομίζω ότι όλες συγκλίνουν σε μια νέα προοπτική, την οποία όμως δεν αποκρυσταλλώσαμε πλήρως. Θα είναι ένα αυτόνομο τμήμα ή μήπως οι φοιτητές θα εντάσσονται σε ένα υπάρχον παιδαγωγικό τμήμα στο οποίο θα υπάρχει μια κατεύθυνση για την εκμάθηση της διδακτικής της τουρκικής, του Ισλάμ και του πολιτισμού; Ο κ. Τσιάκαλος πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αυτό εισηγήθηκε. Πρέπει επίσης να ξέρετε κάτι που τόνισε ο κ. Βουγιουκλής, κοσμήτορας των Παιδαγωγικών Τμημάτων του Δημοκριτείου, ότι τα πανεπιστήμια είναι αυτόνομοι οργανισμοί. Δηλαδή το υπουργείο δεν μπορεί να πει σε ένα πανεπιστήμιο τι θα διδάξει, ποιος θα το διδάξει και πώς. Πρέπει το ίδιο το πανεπιστήμιο να εισηγηθεί την ανάγκη ενός νέου τμήματος ή μιας κατεύθυνσης και μετά η πολιτεία το επικυρώνει. Μια άλλη διάσταση η οποία τέθηκε από κάποιους κύκλους της μειονότητας είναι το οποιοδήποτε νέο σχήμα της ΕΠΑΘ να απευθύνεται μόνο σε παιδιά της μειονότητας.
Εσείς λάβατε τα μηνύματα. Από δω και πέρα θα γίνει κάποια επιτροπή που θα εξετάσει τις απόψεις ή θα ξαναγίνει διάλογος και σε άλλα επίπεδα;
-Σίγουρα έχουμε ακόμη δρόμο για να κλείσουμε το θέμα της ΕΠΑΘ με τον ακαδημαϊκά σωστότερο δυνατό τρόπο και πάντα με την συμφωνία όλων των εμπλεκόμενων. Δεν έχει νόημα να προχωρήσουμε σε κάτι που οι ενδιαφερόμενοι δεν το υιοθετούν. Εξάλλου εδώ και πολλά χρόνια η μειονότητα εκφράζει την επιθυμία του κλεισίματος της ΕΠΑΘ.
Η προτεραιότητα της πολιτείας δεν είναι πρώτα να γνωρίζουν καλά την ελληνική γλώσσα οι απόφοιτοι της ΕΠΑΘ;
- Βεβαίως πρέπει να γνωρίζουν την ελληνική. Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στο τουρκόφωνο πρόγραμμα (το λέει και η λέξη) πρέπει οπωσδήποτε, να γνωρίζουν καλά την τουρκική. Σε ένα δίγλωσσο περιβάλλον είναι πάρα πολύ σημαντικό να ξέρεις και τις δύο γλώσσες. Όπως και οι εκπαιδευτικοί του ελληνόφωνου προγράμματος είναι πολύ χρήσιμο να γνωρίζουν τουλάχιστον την δομή της γλώσσας η οποία διδάσκεται στο άλλο κομμάτι του προγράμματος. Γι’ αυτό άλλωστε υπάρχει τα τελευταία χρόνια ένα μεγάλο ενδιαφέρον από τους δασκάλους της πλειονότητας να μάθουν και τούρκικα για να καταλαβαίνουν την δομή της γλώσσας και τα λάθη των μαθητών τους.
Το έχουμε θέσει και πολλές φορές ως ζήτημα, γιατί μιλάμε πάντα για τα τουρκικά-ελληνικά, υπάρχουν και άλλες δύο γλώσσες που δεν είναι αποτυπωμένες, τα πομάκικα, τα τσιγγάνικα.
-Προφανώς και αυτό κάνει την εικόνα πιο πολύπλοκη. Τη διδασκαλία της τουρκικής δεν είναι τώρα που την αποφάσισε η ελληνική Πολιτεία και δεν άπτεται μόνο της εκπαιδευτικής πολιτικής. Το μειονοτικό σχολείο είναι αποτέλεσμα Διεθνούς Συνθήκης και Μορφωτικών Πρωτοκόλλων μεταξύ των δύο χωρών. Εμείς αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να βελτιώσουμε το μειονοτικό σχολείο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για τα παιδιά που το επιλέγουν και αυτό κάναμε το Σάββατο, αλλά και να βελτιώσουμε και τις εκπαιδευτικές συνθήκες για τα παιδιά της μειονότητας που επιλέγουν τη δημόσια εκπαίδευση. Η πολιτεία εδώ και 20 χρόνια κάνει μια προσπάθεια βελτίωσης των πραγμάτων. Έχει αναλώσει πολλές δυνάμεις και για την βελτίωση της γενικότερης συνθήκης της μειονότητας, αλλά και της εκπαίδευσης και της ελληνομάθειας. Έχουμε διανύσει μεγάλη απόσταση τα τελευταία 15 χρόνια, στον αριθμό των παιδιών που πηγαίνουν στο γυμνάσιο, στη μείωση της σχολικής διαρροής από την υποχρεωτική εκπαίδευση, στα κορίτσια που συνεχίζουν, στον αριθμό των φοιτητών που μπαίνουν στο πανεπιστήμιο.
Όσον αφορά το θέμα με τους 240 ιμάμηδες που δεν έχουν πληρωθεί ποτέ και είναι ντροπή αυτό. Τι γίνεται με το θέμα;
-Είναι ένα μεγάλο έλλειμμα το οποίο θα τακτοποιηθεί πολύ άμεσα. Προηγείται το θεσμικό μέρος που θα ρυθμιστεί και θέλει κάποιες αλλαγές. Το υπουργείο Παιδείας γνωρίζει την κακή αυτή εξέλιξη και δεν αισθάνεται καλά γι’ αυτό. Πρέπει αυτά τα θέματα να έχουν προτεραιότητα και η υπουργός το γνωρίζει και κινείται προς την κατεύθυνση να βρεθεί λύση. Ωστόσο ότι άπτεται εκταμίευσης εμπλέκει το υπουργείο Οικονομικών και η εποχή είναι εξαιρετικά δύσκολη. Δεν είναι ότι το υπουργείο Παιδείας που δεν θέλει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του απέναντι στους ιμάμηδες.
Για τα προγράμματα επιμόρφωσης μουσουλμανοπαίδων δόθηκαν 17 εκ. ευρώ και τα νέα προγράμματα είναι άλλα 10 εκ. ευρώ. Εκεί πως βρέθηκαν τα χρήματα.
-Ακούγεται σωστό αυτό που λέτε. Ωστόσο είναι τελείως διαφορετικές οι πηγές χρηματοδότησης. Τα χρήματα για το πρόγραμμα εκπαίδευσης μουσουλμανοπαίδων και όλα τα προγράμματα που αφορούν στην εκπαίδευση των αλλοδαπών, των παλιννοστούντων, των Ρομά, εκταμιεύονται από το ΕΣΠΑ για πολύ συγκεκριμένες προτεραιότητες. Η αμοιβή των ιμάμηδων προέρχεται από τον τακτικό προϋπολογισμό και δεν μπορεί να εκταμιευθεί από το ΕΣΠΑ που είναι μια μεγάλη πηγή χρηματοδότησης για την εκπαίδευση, αλλά και για την χώρα γενικότερα. Βρισκόμαστε μερικές φορές στη παράλογη συνθήκη να έχουμε για παράδειγμα χρήματα για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πανελληνίως (δράση που εκταμιεύεται από το ΕΣΠΑ) και να μην έχουμε χρήματα στον τακτικό προϋπολογισμό να προσλάβουμε εκπαιδευτικούς. Όπως καταλαβαίνετε δεν είναι ότι επιλέγεται μια εκταμίευση έναντι κάποιας άλλης.
Σας ευχαριστώ πολύ
-Και εγώ σας ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δώσατε να αναφερθώ στις ενέργειες του υπουργείου Παιδείας, να διασαφηνίσω τις θέσεις μου ώστε να μην υπάρχουν παρερμηνείες. Εξάλλου η εφημερίδα σας εδώ και χρόνια παρακολουθεί και στηρίζει το έργο μας.
XΡΟΝΟΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ http://infognomonpolitics.blogspot.com
Σάββατο 3 Ιουλίου 2010
Για να δούμε τι σκέφτηκε πάλι τοι ανθελληνικό μυαλό της. Η ΘΑΛΕΙΑ ΔΡΑΓΩΝΑ ΕΦ’ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ.Η ΕΠΑΘ είναι προϊόν αμαρτωλού παρελθόντος
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.