Το ΔΝΤ, για μια ακόμα φορά, παρατήρησε ότι ενώ οι μισθοί και οι συντάξεις πέφτουν, οι τιμές των προϊόντων παραμένουν ψηλά. Αιτία: η έλλειψη ανταγωνισμού, δηλαδή με απλά λόγια τα ΚΑΡΤΕΛ. Το γνωρίζει η πολιτική ηγεσία; Φυσικά το γνωρίζει. Και γιατί δεν αντιδράει; Εσείς γιατί λέτε;
Στον σύνδεσμο που ακολουθεί θα δείτε ένα αποκαλυπτικό βίντεο 40 λεπτών που δημιούργησα, στο οποίο αποκαλύπτεται ότι την Κυβέρνηση της Ελλάδας δεν την έχει η εκλεγμένη εξουσία αλλά τα καρτέλ.
Το βίντεο αφορά το νομοσχέδιο για τις αποζημιώσεις των θυμάτων των καρτέλ που ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ μετά από παρεμβάσεις των εκπροσώπων των καρτέλ. ΑΦΟΥ ΤΟ ΕΝΕΚΡΙΝΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ. Η κ. Κατσέλη ήθελε, κάποιος πάνω από την κ. Κατσέλη (ενδεχομένως το γραφείο του Πρωθυπουργού) της επέβαλε να το εξαφανίσει. Και φυσικά εκείνη το δέχτηκε και έγινε έτσι συνένοχη στην συνέχιση της κλοπής του ελληνικού λαού.
Φυσικά κανείς επόμενος υπουργός (Χρυσοχοίδης, Χατζηδάκης) δεν προώθησε το έτοιμο νομοσχέδιο στην Βουλή. Γιατί άραγε?
Σας στέλνω μαζί και το κείμενο του βίντεο για όσους δεν έχουν τον χρόνο να δούνε το βίντεο.
Με εκτίμηση για όλους και καμία εκτίμηση για τα καρτέλ και τους προστάτες τους. ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ>>
Φλωράς Γιώργος
Βιβλιοπώλης
Μέλος του ΔΣ του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ)
Συντονιστής της Επιτροπής για θέματα Ανταγωνισμού του ΕΕΑ
Αλικαρνασσού 6 Αθήνα
Τηλ. 2105232621
ΠΟΙΟΣ ΚΥΒΕΡΝΑΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ; ΟΙ ΕΚΛΕΓΜΕΝΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ή ΤΑ ΚΑΡΤΕΛ;
ΤΟ ΘΕΜΑ ΜΑΣ
Οι περισσότεροι Έλληνες πιστεύουν ότι οι δημοκρατικά εκλεγμένες κυβερνήσεις κυβερνούν με βάση το «γενικό συμφέρον» του λαού. Αυτός άλλωστε είναι ο όρκος που δίνουν οι Υπουργοί κάθε Κυβέρνησης.
Φυσικά κανείς δεν πιστεύει ότι η ψήφιση ενός νομοσχεδίου αφήνει αδιάφορους αυτούς που επηρεάζει. Είναι βέβαιο ότι αν ένα νομοσχέδιο δεν συμφέρει μια ομάδα ανθρώπων, αυτοί θα κάνουν ότι μπορούν, στα όρια που αυτοί πιστεύουν ότι πρέπει να κινηθούν, για να αλλάξουν το νομοσχέδιο.
Τι συμβαίνει όμως αν ένα νομοσχέδιο δίνει ισχυρό χτύπημα στα καρτέλ? Έχει δυνατότητα ο υπουργός Ανάπτυξης να περάσει τέτοιο νόμο για να γλιτώσει τους Έλληνες καταναλωτές από την μάστιγα των καρτέλ? Είναι δυνατόν νομοσχέδιο που εγκρίνει το υπουργικό συμβούλιο, αντί να κατευθυνθεί στην Βουλή για έγκριση από τους Βουλευτές, απλά να εξαφανιστεί?
Ποια είναι η ευθύνη της Λούκας Κατσέλη στην συγκεκριμένη υπόθεση? Τι διαπίστωσε ο Εισαγγελέας που ερεύνησε την υπόθεση? Για ποιους λόγους τελικά το νομοσχέδιο-σφαλιάρα στα καρτέλ εξαφανίστηκε και δεν εξυπηρετήθηκε το «γενικό συμφέρον του ελληνικού λαού»?
Ας δούμε τι έγινε στην υπόθεση αυτή κάνοντας μια σύντομη αναφορά στα καρτέλ και στην ακρίβεια των τιμών των προϊόντων.
ΤΑ ΚΑΡΤΕΛ ΜΑΣ ΠΙΝΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΤΟ ΑΙΜΑ-ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ
Η κοινωνία μας ταράχθηκε από το σκάνδαλο της πολυεθνικής SIEMENS. Μιλάνε για ζημιά του ελληνικού δημοσίου, του λαού δηλαδή, άνω των 2.000.000.000€. Τρομερό ποσό. Και το σκάνδαλο γίνεται ακόμα μεγαλύτερο επειδή η κυβέρνηση έκανε συμφωνία με την SIEMENS για να κλείσει το θέμα, συμφωνία που στην καλύτερη περίπτωση θα δώσει στο ελληνικό κράτος, σε εμάς, δηλαδή 100-150 εκατομμύρια ευρώ. Για την υπόθεση SIEMENS έχουν ξοδευτεί τόνοι μελάνι, επειδή είναι απόδειξη της διαφθοράς των πολιτικών και των πολυεθνικών.
Η Ελλάδα είναι το Βασίλειο των καρτέλ. Το καταλαβαίνει όποιος έχει επαφή με την πραγματικότητα, όποιος συγκρίνει τις τιμές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ο Μιχάλης Χρυσοχοίδης ήταν Υπουργός Ανάπτυξης τον Οκτώβριο του 2010. Σε συνέντευξή του στην Έλλη Στάη είπε: «Το ερώτημα λοιπόν είναι το εξής: γιατί ίδια προϊόντα στη χώρα μας, στην Αθήνα για παράδειγμα, πωλούνται 30% ακριβότερα από ότι πωλούνται στο Παρίσι; Φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις, οι μεγάλες, οι οποίες έχουν πολύ μεγάλη δύναμη να επιβάλουν τη θέλησή τους στην αγορά, εδώ σε αυτή τη χώρα, στην οποία δυστυχώς οι νόμοι δεν εφαρμόζονται, υπάρχει κερδοσκοπία.»
30% ακριβότερα από άλλες χώρες.
Για να γίνει κατανοητό το σκάνδαλο των καρτέλ πρέπει να ακουστεί ένα νούμερο.
Η Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, έκανε εισαγωγές προϊόντων αξίας 554.000.000.000€ το διάστημα 2000-2011. Πεντακόσια πενήντα τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ σε τιμές αγοράς.
Από τα 554.000.000.000€ τα 169.000.000.000€ ήταν εισαγωγές από τρεις χώρες, την Γερμανία τα 70 δις, την Γαλλία τα 32 δις και την Ιταλία τα 66 δις.
Να υποθέσουμε ότι τα μισά ήταν εισαγωγές πολυεθνικών. Δηλαδή 270 δις.
Να υποθέσουμε επίσης ότι αυτά τα 270 δις ευρώ (τιμές αγοράς) πουλήθηκαν στον Έλληνα 400 δις ευρώ (τιμές πώλησης).
Αν σε αυτό το ποσό υπολογίσουμε το 30% του κ. Χρυσοχοίδη, δηλαδή το καπέλο που οι πολυεθνικές βάζουν στον Έλληνα επειδή γουστάρουν και μπορούν, περίπου 120 δις ευρώ μας φόρεσαν καπέλο σε διάστημα 12 ετών, δηλαδή μας έκλεψαν 10 δις ευρώ το χρόνο!!
Είπατε ότι το σκάνδαλο SIEMENS είναι συγκλονιστικό? Για σκεφτείτε το πάλι.
ΠΟΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΤΑ ΚΑΡΤΕΛ?
Με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο ο αρμόδιος Υπουργός για να σταματήσει την κλοπή του Έλληνα καταναλωτή από τα καρτέλ είναι ο εκάστοτε Υπουργός Ανάπτυξης. Από το 2004 έως σήμερα Υπουργοί Ανάπτυξης, δηλαδή αυτοί που μας «έσωσαν από τα καρτέλ» ήταν:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Βουλευτής Β ΑΘΗΝΑΣ Από 13/3/2004 έως 16/9/2007 ως αρμόδιος Υφυπουργός Ανάπτυξης
ΧΡΗΣΤΟΣ ΦΩΛΙΑΣ από 16/9/2007 έως 9/1/2009
ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ Βουλευτής Β ΑΘΗΝΑΣ από 9/1/2009 έως 6/10/2009
ΛΟΥΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ Βουλευτής Β ΑΘΗΝΑΣ από 7/10/2009 έως 7/9/2010
ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ Βουλευτής Β ΑΘΗΝΑΣ από 7/9/2010 έως 7/3/2012
ΆΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ Βουλευτής Α ΑΘΗΝΑΣ από 7/3/2012 έως 16/5/2012
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ από 17/5/2012 έως 17/6/2012
ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ Βουλευτής Β ΑΘΗΝΑΣ από 18/6/2012 έως σήμερα
Σε όλους αυτούς οφείλουμε το ότι σήμερα πληρώνουμε τα προϊόντα στις τιμές που όλοι γνωρίζουμε.
Ο ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Αυτοί οι άνθρωποι που διορίζονται ως Υπουργοί από τον εκάστοτε Πρωθυπουργό δίνουν έναν όρκο όταν αναλαμβάνουν την ευθύνη του Υπουργείου τους. Έναν όρκο που, φυσικά, οφείλουν να σέβονται. Ο όρκος είναι: «Ορκίζομαι εις το όνομα της Αγίας και Αδιαιρέτου Τριάδας να τηρώ το Σύνταγμα και τους νόμους και να υπηρετώ το γενικό συμφέρον του Ελληνικού λαού»
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ κ. ΛΟΥΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ
Στις 7/10/2009 ο Γιώργος Παπανδρέου, ως Πρωθυπουργός της Ελλάδας, διόρισε ως Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας την κ. Λούκα Κατσέλη. Δηλαδή διορίστηκε ως Υπουργός Ανάπτυξης.
Η κα Κατσέλη δεν είναι τυχαίο πρόσωπο στην ελληνική πολιτική σκηνή. Διαβάζοντας και μόνο το βιογραφικό της καταλαβαίνουμε πολλά:
«Η κα Κατσέλη είναι από το 1987, Καθηγήτρια του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μέλος του ΠΑΣΟΚ από το 1976, διετέλεσε Επιστημονική Διευθύντρια του ΚΕΠΕ (1982-1986), μέλος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (1982 – 1984) και Ειδική Οικονομική Σύμβουλος του Πρωθυπουργού Ανδρέα Παπανδρέου την περίοδο 1993-1996.»
Είναι σύζυγος του Γεράσιμου Αρσένη, ενός από τα ιστορικότερα στελέχη του ΠΑΣΟΚ και βασικού στυλοβάτη σχεδόν όλων των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. Είναι γνωστές οι στενές οικογενειακές σχέσεις της κ. Κατσέλη και του κ. Αρσένη με την οικογένεια Παπανδρέου.
Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΗΣ κ. ΚΑΤΣΕΛΗ ΣΑΝ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Η κα Κατσέλη τοποθετήθηκε σαν Υπουργός σε ένα από τα σημαντικότερα Υπουργεία, ίσως το σημαντικότερο μετά το Υπουργείο Οικονομικών. Με δεδομένη την παγκόσμια αλλά και την Ελληνική Οικονομική κρίση, ο ρόλος του συγκεκριμένου Υπουργείου στην έξοδο από την κρίση ήταν άκρως σημαντικός. Στα πλαίσια της ευθύνης της για την Ανταγωνιστικότητα είναι και οτιδήποτε αφορά την καταπολέμηση αθέμιτων πρακτικών σε επίπεδο ανταγωνισμού, η μάχη με τα καρτέλ δηλαδή.
Στην ευθύνη του Υπουργείου της κας Κατσέλη είναι και η Επιτροπή Ανταγωνισμού καθώς και κάθε άλλος μηχανισμός του Κράτους που στόχο έχει την εξασφάλιση του ελεύθερου ανταγωνισμού, όπως για παράδειγμα η Γενική Γραμματεία Εμπορίου, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή κλπ.
Η εξασφάλιση όρων ελευθέρου ανταγωνισμού είναι βασικό καθήκον κάθε Κυβέρνησης και κάθε αρμοδίου Υπουργού αφού υπηρετεί τον όρκο του σαν Υπουργός, δηλαδή «να υπηρετεί το γενικό συμφέρον του Ελληνικού λαού». Στο«γενικό συμφέρον του Ελληνικού λαού» είναι να πληρώνει για τα αγαθά και τις υπηρεσίες τις τιμές που πρέπει να πληρώνει και όχι τις τιμές που αποφασίζουν τα καρτέλ με στόχο να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους. Στο «γενικό συμφέρον του Ελληνικού λαού» είναι να μπορεί μια μικρή ελληνική επιχείρηση να ανταγωνιστεί ελεύθερα, προσφέροντας εργασία σε έλληνες εργαζόμενους, αυξάνοντας την παραγωγικότητα της, αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Γιατί όταν μια μικρή επιχείρηση μπορεί και ανταγωνίζεται τον πολυεθνικό κολοσσό είναι προς το απόλυτο συμφέρον της ελληνικής οικονομίας.
Εδώ θα κάνουμε μία παρένθεση και θα αναφερθούμε στην Λευκή Βίβλο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις αποζημιώσεις των θυμάτων των καρτέλ. Η αναφορά είναι απαραίτητη για να γίνει κατανοητό το νομοσχέδιο που η κ. Κατσέλη παρουσίασε το 2010 και το οποίο, μυστηριωδώς, στην συνέχεια εξαφανίστηκε.
Η ΛΕΥΚΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΘΥΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΚΑΡΤΕΛ
Στις 2/4/2008 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την Λευκή Βίβλο σχετικά με τις αγωγές αποζημίωσης για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας. Στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο ώστε τα καρτέλ να αποζημιώνουν πραγματικά αυτούς που ζημιώνουν με την εγκληματική τους συμπεριφορά, δηλαδή επιχειρήσεις και καταναλωτές.
Οι πολίτες και οι φορείς της Ευρώπης κλήθηκαν να καταθέσουν τις παρατηρήσεις τους. Από την Ελλάδα παρατηρήσεις κατέθεσαν ένας φορέας, ο ΣΕΒ και ένας πολίτης ο Γιώργος Φλωράς. Όπως είναι κατανοητό ο ΣΕΒ δεν ευχαριστήθηκε ιδιαιτέρως με τα προτεινόμενα μέτρα, σε αντίθεση με τα σχόλια του Φλωρά, που έχοντας ζήσει από πρώτο χέρι τις επιπτώσεις ενός καρτέλ στην επιχείρησή του, επιδοκίμασε την Λευκή Βίβλο και προχώρησε σε σχετικές προτάσεις.
Στις 26/3/2009 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με ψήφισμά του επιδοκιμάζει την Λευκή Βίβλο για τις αποζημιώσεις των θυμάτων των καρτέλ ανοίγοντας τον δρόμο στα Κράτη Μέλη να εφαρμόσουν τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΟΥΚΑ ΚΑΤΣΕΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΘΥΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΚΑΡΤΕΛ
Στις 11/5/2010 η κα Κατσέλη ανακοίνωσε ενώπιον όλου του Υπουργικού Συμβουλίου την πρόθεσή της να καταθέσει το νομοσχέδιο για τις αποζημιώσεις των θυμάτων των καρτέλ έως τα τέλη Μαίου 2010. Είναι χαρακτηριστικό το κείμενο από τοin.gr:
Μετωπική επίθεση στην ακρίβεια υπόσχεται η Λ. Κατσέλη με 10+1 μέτρα
Τη μάχη κατά της ακρίβειας και των στρεβλώσεων της αγοράς κυρήσσει το υπουργείο Οικονομίας με την εφαρμογή 10+1 άμεσων μέτρων παρέμβασης μέχρι το Μάιο του 2010 και πρόσθετα μέτρα μέχρι το τέλος του έτους.
Το θέμα της μείωσης των τιμών συζητήθηκε εκτενώς και στο Υπουργικό Συμβούλιο, στο οποίο η υπουργός Οικονομίας παρουσίασε αναλυτικά στοιχεία για τη διαμόρφωση των τιμών, τον πληθωρισμό, τη διάρθρωση της ελληνικής αγοράς και τις δράσεις που θα αναλάβει.
Ειδικότερα, το υπουργείο Οικονομίας πρώτη στη λίστα των κυριότερων προβλημάτων της αγοράς κατατάσσει την έντονα ολιγοπωλιακή διάρθρωση κλάδων («καρτελοποίση» κλάδων).
Ειδικά για την πάταξη των καρτέλ η υπουργός ανέφερε ότι προωθεί την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, με την τροποποίηση του νόμου 2251/94, μέχρι το τέλος Ιουνίου, προκειμένου να διευκολυνθεί η αξίωση αποζημιώσεων φυσικών προσώπων από τα ποινικά δικαστήρια για τις παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ
Σε συνέχεια της ανακοίνωσης στο Υπουργικό Συμβούλιο, στις 21/5/2010 διαβάζουμε στην εφημερίδα Ναυτεμπορική
Δυνατότητα καταναλωτών για αγωγές κατά εταιρειών
Την κατάθεση αγωγών στα πολιτικά δικαστήρια κατά επιχειρήσεων που καταστρατηγούν τους κανόνες περί διασφάλισης του υγιούς ανταγωνισμού, θεσπίζει το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας με δύο διατάξεις που προωθεί προς ψήφιση στη Βουλή τις προσεχείς εβδομάδες.
Οι εν λόγω διατάξεις, θα ενσωματωθούν στο Ν. 2251/94, περί προστασίας του καταναλωτή.
Με τη νομοθετική παρέμβαση της υπουργού, Λούκας Κατσέλη, ενδυναμώνεται το δικαίωμα των καταναλωτών, αλλά και των επιχειρήσεων, για την αποκατάσταση των ζημιών που έχουν υποστεί λόγω παραβίασης της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, ορίζονται νέες προθεσμίες για την παραγραφή των αντιανταγωνιστικών συμπεριφορών, ενώ δίνεται η δυνατότητα σε Ενώσεις Καταναλωτών, αλλά και σε φορείς της αγοράς να στραφούν με συλλογικές αγωγές κατά επιχειρήσεων οι οποίες παρατύπησαν.
Η νέα νομοθετική παρέμβαση της υπουργού ενισχύει την πολιτική της βούληση να δράσει κατά των καρτέλ, που σύμφωνα με την ίδια απαντώνται συχνά στην αγορά, εντοπίζονται σε πολλούς και κυρίως σε βασικούς κλάδους της παραγωγής και του εμπορίου και σε μεγάλο βαθμό ευθύνονται για την ακρίβεια, όπως και για το γεγονός ότι παρά την κρίση ο πληθωρισμός διατηρείται σε υψηλά επίπεδα.
Πιο συγκεκριμένα, η νομοθετική πρόταση του υπουργείου, την οποία επεξεργάσθηκε η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, προβλέπει:
* Ενισχύεται η αποτελεσματικότητα των αγωγών αποζημίωσης για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, με προσφυγές στα πολιτικά δικαστήρια.
* Διασφαλίζονται ευεργετικά αποτελέσματα σε επίπεδο αποτροπής μελλοντικών παραβάσεων της ισχύουσας νομοθεσίας.
* Αναγνωρίζεται δικαίωμα αποζημίωσης και στους έμμεσους αγοραστές, δηλαδή τους αγοραστές που δεν είχαν άμεση δοσοληψία με το δράστη της παράβασης, αλλά οι οποίοι υπέστησαν ζημία λόγω της μετακύλισης σε αυτούς της παράνομης επιπλέον επιβάρυνσης της τιμής μέσω της αλυσίδας διανομής. Θεσπίζεται μαχητό τεκμήριο ότι η παράνομη επιπλέον επιβάρυνση έχει μετακυλισθεί εξ ολοκλήρου στους έμμεσους αγοραστές.
* Δίνεται η δυνατότητα στο δικαστήριο να μπορεί να λαμβάνει υπόψη το οικονομικό όφελος που αποκόμισε ο παραβάτης με σκοπό τη διευκόλυνση της απόδειξης της έκτασης της ζημίας.
* Προβλέπεται ότι η χρηματική αξίωση του ζημιωθέντος παράγει τόκους από το χρόνο επέλευσης της ζημίας.
* Θεσπίζεται ότι οι αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού, των Εθνικών Αρχών Ανταγωνισμού άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι οποίες δεν μπορούν να προσβληθούν, δεσμεύουν τα πολιτικά δικαστήρια κατά την εκδίκαση των αγωγών αποζημίωσης.
* Κατοχυρώνεται ότι η προθεσμία παραγραφής της αξίωσης για αποζημίωση δεν τρέχει πριν από την ημέρα κατά την οποία παύει η παράβαση.
* Θεσμοθετείται νέα προθεσμία παραγραφής, η οποία ισχύει εφόσον μια απόφαση αρχής ανταγωνισμού καταστεί αμετάκλητη.
* Παρέχεται η αξίωση για παράλειψη αντί-ανταγωνιστικών πρακτικών και στις Ενώσεις Καταναλωτών κατά το πρότυπο της συλλογικής αγωγής του Ν.2251/1994, καθώς και στα εμπορικά και βιομηχανικά επιμελητήρια για την προστασία των συμφερόντων των μελών τους.
Με τη νομοθετική παρέμβαση της υπουργού, Λούκας Κατσέλη, ενδυναμώνεται το δικαίωμα των καταναλωτών, αλλά και των επιχειρήσεων, για την αποκατάσταση των ζημιών που έχουν υποστεί λόγω παραβίασης της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, ορίζονται νέες προθεσμίες για την παραγραφή των αντιανταγωνιστικών συμπεριφορών, ενώ δίνεται η δυνατότητα σε Ενώσεις Καταναλωτών, αλλά και σε φορείς της αγοράς να στραφούν με συλλογικές αγωγές κατά επιχειρήσεων οι οποίες παρατύπησαν.
Η νέα νομοθετική παρέμβαση της υπουργού ενισχύει την πολιτική της βούληση να δράσει κατά των καρτέλ, που σύμφωνα με την ίδια απαντώνται συχνά στην αγορά, εντοπίζονται σε πολλούς και κυρίως σε βασικούς κλάδους της παραγωγής και του εμπορίου και σε μεγάλο βαθμό ευθύνονται για την ακρίβεια, όπως και για το γεγονός ότι παρά την κρίση ο πληθωρισμός διατηρείται σε υψηλά επίπεδα.
Πιο συγκεκριμένα, η νομοθετική πρόταση του υπουργείου, την οποία επεξεργάσθηκε η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, προβλέπει:
* Ενισχύεται η αποτελεσματικότητα των αγωγών αποζημίωσης για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, με προσφυγές στα πολιτικά δικαστήρια.
* Διασφαλίζονται ευεργετικά αποτελέσματα σε επίπεδο αποτροπής μελλοντικών παραβάσεων της ισχύουσας νομοθεσίας.
* Αναγνωρίζεται δικαίωμα αποζημίωσης και στους έμμεσους αγοραστές, δηλαδή τους αγοραστές που δεν είχαν άμεση δοσοληψία με το δράστη της παράβασης, αλλά οι οποίοι υπέστησαν ζημία λόγω της μετακύλισης σε αυτούς της παράνομης επιπλέον επιβάρυνσης της τιμής μέσω της αλυσίδας διανομής. Θεσπίζεται μαχητό τεκμήριο ότι η παράνομη επιπλέον επιβάρυνση έχει μετακυλισθεί εξ ολοκλήρου στους έμμεσους αγοραστές.
* Δίνεται η δυνατότητα στο δικαστήριο να μπορεί να λαμβάνει υπόψη το οικονομικό όφελος που αποκόμισε ο παραβάτης με σκοπό τη διευκόλυνση της απόδειξης της έκτασης της ζημίας.
* Προβλέπεται ότι η χρηματική αξίωση του ζημιωθέντος παράγει τόκους από το χρόνο επέλευσης της ζημίας.
* Θεσπίζεται ότι οι αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού, των Εθνικών Αρχών Ανταγωνισμού άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι οποίες δεν μπορούν να προσβληθούν, δεσμεύουν τα πολιτικά δικαστήρια κατά την εκδίκαση των αγωγών αποζημίωσης.
* Κατοχυρώνεται ότι η προθεσμία παραγραφής της αξίωσης για αποζημίωση δεν τρέχει πριν από την ημέρα κατά την οποία παύει η παράβαση.
* Θεσμοθετείται νέα προθεσμία παραγραφής, η οποία ισχύει εφόσον μια απόφαση αρχής ανταγωνισμού καταστεί αμετάκλητη.
* Παρέχεται η αξίωση για παράλειψη αντί-ανταγωνιστικών πρακτικών και στις Ενώσεις Καταναλωτών κατά το πρότυπο της συλλογικής αγωγής του Ν.2251/1994, καθώς και στα εμπορικά και βιομηχανικά επιμελητήρια για την προστασία των συμφερόντων των μελών τους.
Στην συνέχεια του άρθρου παρουσιάζονται λεπτομερώς οι διατάξεις του νομοσχεδίου, ενός νομοσχεδίου, προφανέστατα, έτοιμου να προωθηθεί στην Βουλή για να ψηφιστεί (ή όχι) από τους εκπροσώπους του Ελληνικού λαού.
Τονίζουμε ότι, όπως αναφέρει το άρθρο, την «νομοθετική πρόταση του υπουργείου, την επεξεργάσθηκε η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή»
Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΛΕΥΚΗ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΘΥΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΚΑΡΤΕΛ
Από την ανάγνωση του σχεδίου νόμου είναι κατανοητό ότι η κ. Κατσέλη θέλησε με το νομοσχέδιο αυτό να εφαρμόσει στην Ελλάδα τις κατευθύνσεις της Λευκής Βίβλου για τις αποζημιώσεις των θυμάτων των καρτέλ.
Είναι δεδομένο ότι η κ. Κατσέλη είχε πρόθεση να χτυπήσει τα καρτέλ, αλλιώς δεν θα είχε ξεκινήσει καν την προσπάθεια σύνταξης νομοθετικής πρότασης.
Η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση ήταν αυτό που θα ταρακουνούσε σημαντικά τα καρτέλ. Και αυτό γιατί με το που θα ψηφιζόταν το νομοσχέδιο θα γινόντουσαν αμέσως δυο πράγματα:
- θα στρεφόντουσαν με αγωγές κατά των καρτέλ οι ανταγωνιστές τους αλλά και οι ενώσεις καταναλωτών για όλες τις απώλειες που είχαν επί σειρά ετών από τις παρανομίες τους
- το ίδιο θα ισχύει και για μελλοντικές παρανομίες των καρτέλ, άρα θα αναγκαστούν τα καρτέλ να αλλάξουν αμέσως την παράνομη πολιτική τους
Άρα η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση εξυπηρετεί στα μέγιστα το γενικό συμφέρον του ελληνικού λαού.
Όπως εύκολα μπορεί να διακρίνει ο κάθε ένας, η δημοσίευση της νομοθετικής πρότασης στον Τύπο ήταν ένα βήμα πριν την κατάθεση του στην Βουλή. Είθισται τα Υπουργεία να παραδίδουν στον Τύπο τα υπό κατάθεση Νομοσχέδια μόλις αυτά ολοκληρωθούν. Είναι ξεκάθαρο από αυτό που διαβάζουμε: « η νομοθετική πρόταση του υπουργείου, την οποία επεξεργάσθηκε η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή». Την έχει ήδη επεξεργαστεί.
Σε κανένα σημείο δεν διαβάσαμε ότι το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο θα τεθεί σε διαβούλέυση.
ΠΟΥ ΧΑΘΗΚΕ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ?
Ενώ περιμέναμε την κατάθεση του νομοσχεδίου στην Βουλή ο καιρός περνούσε και ήταν προφανές ότι κάτι δεν πήγαινε καλά. Γνωρίζοντας ότι τα καρτέλ εξουσιάζουν πολλές πλευρές της ελληνικής πολιτείας αρχίσαμε να ανησυχούμε ότι κάτι συμβαίνει και για αυτό καθυστερεί η κατάθεση του στην Βουλή.
Το νομοσχέδιο είχε εξαφανιστεί.
Διαμαρτυρηθήκαμε πολλές φορές με δελτία τύπου προς τον Τύπο και με ηλεκτρονικές επιστολές προς τα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Η αποστολή κάθε φορά γινότανε και προς το γραφείο της κας Κατσέλη.
Προφανώς εξαιτίας των επιστολών μας στις 7/7/2010 έλαβα τηλεφώνημα στο γραφείο μου από τον «ειδικό σύμβουλο» της Υπουργού τον κ. Αλαμπάνο. Μου είπε ότι έλαβαν την επιστολή μου και ότι το νομοσχέδιο δεν εξαφανίστηκε αλλά γίνονται κάποιες «παρατηρήσεις» επί αυτού και θα κατατεθεί στην Βουλή έως τα τέλη Ιουλίου.
Σε συνέχεια του τηλεφωνήματος απέστειλα ηλεκτρονική επιστολή στην διεύθυνση της Υπουργού, υπόψη του κ. Αλαμπάνου, στις 12/7/2010.
Στις 18/8/2010 η εφημερίδα το Έθνος ανακοίνωσε εκ νέου την κατάθεση του νομοσχεδίου από το Υπουργείο Οικονομίας, σε συνεργασία με την Γενική Γραμματεία Καταναλωτή ΓΓΚ.
Στις 19/8/2010, σε συνέχεια του δημοσιεύματος, ο ΓΓΚ κ. Σπυράκος παρουσιάστηκε σε πρωινή εκπομπή της ΝΕΤ και μίλησε αναλυτικά για το νομοσχέδιο.
Στις 20/8/2010 κάλεσα το γραφείο του ΓΓΚ και ζήτησα να με ενημερώσουν εάν υπάρχει διαθέσιμη η πρόταση νόμου, για την οποία τόσο αναλυτικά μίλησε ο κ. Σπυράκος στην τηλεόραση. Ερωτήθηκα στην αρχή από την γραμματέα του κ. Σπυράκου γιατί με ενδιαφέρει και αν είμαι θύμα των καρτέλ. Όταν ενημέρωσα ποιος είμαι και έδωσα το όνομα μου μπήκα στην αναμονή για λίγο χρόνο. Στην συνέχεια μου απάντησε η κυρία ότι «δεν υπάρχει τίποτα έτοιμο». Μάλιστα μου τόνισε ότι ακόμα και αν υπήρχε δεν θα μπορούσε να μου το δώσει, προφανώς όχι σε εμένα προσωπικά αλλά σε οποιονδήποτε.
Στις 30/8/2010, ελάχιστες ημέρες πριν τον γνωστό σε όλους την περίοδο εκείνη επικείμενο ανασχηματισμό, η εφημερίδα ΤΟ ΕΘΝΟΣ ανακοινώνει και πάλι την «τροποποίηση της νομοθεσίας του καταναλωτή, από το φθινόπωρο, με την δυνατότητα διεκδίκησης αποζημιώσεων από τα καρτέλ».
Στις 6/9/2010 η Λούκα Κατσέλη απαντάει σε ερώτηση της Σοφίας Σακοράφα στην Βουλή και διαβεβαιώνει ότι το επίμαχο νομοσχέδιο «πρόκειται να κατατεθεί».
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΤΟ ΠΑΡΟΝ» «ΒΟΜΒΑ ΜΕΓΑΤΟΝΩΝ απειλεί να σαρώσει όλο το πολιτικό σύστημα»
Στις 19/9/2010 ο Μάκης Κουρής, εκδότης της εφημερίδας ΤΟ ΠΑΡΟΝ, φιλοξενεί πρωτοσέλιδο με έναν τίτλο που σοκάρει:
«ΒΟΜΒΑ ΜΕΓΑΤΟΝΩΝ απειλεί να σαρώσει όλο το πολιτικό σύστημα»
Και αναφέρει το άρθρο:
«Εμπλέκονται 30 υψηλόβαθμοι κρατικοί υπάλληλοι που παραμένουν στις θέσεις τους με όλες τις κυβερνήσεις, έχουν διασυνδέσεις με 15 ανώτατα στελέχη πολυεθνικών που ελέγχουν όλο το χρηματοπιστωτικό σύστημα και κατευθύνουν τις αποφάσεις των υπουργών
Τέσσερις Έλληνες «Ντι Πιέτρο» - ανώτατοι Εισαγγελείς με κάθε μυστικότητα συλλέγουν στοιχεία και ερευνούν τα πάντα για περίπου 30 άτομα, υψηλόβαθμους κρατικούς υπαλλήλους, οι οποίοι κατέχουν καίρια πόστα του κρατικού μηχανισμού.
Κοινό γνώρισμα των προσώπων αυτών είναι ότι διαχρονικά, με όλες τις κυβερνήσεις, παραμένουν στις ίδιες θέσεις. Και εισηγούνται στους εκάστοτε υπουργούς νομοσχέδια, αποφάσεις και επιλογές, που υποκρύπτουν «εξυπηρετήσεις» συμφερόντων, φυσικά με το αζημίωτο.Οι υψηλόβαθμοι αυτοί κρατικοί υπάλληλοι, που ενώ αλλάζουν οι κυβερνήσεις αυτοί είναι αμετακίνητοι, έχουν διασυνδέσεις με 15 ανώτατα στελέχη πολυεθνικών εταιρειών, που ελέγχουν όλο το χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας!
Οι 30 κρατικοί διαχρονικοί υπάλληλοι καθοδηγούνται από τα 15 στελέχη των πολυεθνικών και έχουν τον «τρόπο» να ακυρώνουν την οποιαδήποτε απόφαση!
Η υπόθεση αυτή έχει τεράστιες διαστάσεις, και όπως λένε κάποιοι που γνωρίζουν τις έρευνες που διεξάγονται, η βόμβα που θα εκραγεί θα είναι τόσων μεγατόνων που θα σαρώσει όλο το πολιτικό σύστημα. Έτσι δε και δημοσιοποιηθεί το πόρισμα θα βγει ο κόσμος, αλλά και βουλευτές, και θα τους πάρουν όλους με τις πέτρες...»
Οι 30 κρατικοί διαχρονικοί υπάλληλοι καθοδηγούνται από τα 15 στελέχη των πολυεθνικών και έχουν τον «τρόπο» να ακυρώνουν την οποιαδήποτε απόφαση!
Η υπόθεση αυτή έχει τεράστιες διαστάσεις, και όπως λένε κάποιοι που γνωρίζουν τις έρευνες που διεξάγονται, η βόμβα που θα εκραγεί θα είναι τόσων μεγατόνων που θα σαρώσει όλο το πολιτικό σύστημα. Έτσι δε και δημοσιοποιηθεί το πόρισμα θα βγει ο κόσμος, αλλά και βουλευτές, και θα τους πάρουν όλους με τις πέτρες...»
Ουδεμία αντίδραση για το συγκεκριμένο δημοσίευμα.
Ο ΑΝΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2010
Στις 6/9/2010 ανακοινώθηκε ο αναμενόμενος ανασχηματισμός. Για πρώτη φορά ανασχηματισμός ανακοινώθηκε στις 2 τα μεσάνυχτα. Ο λόγος: η Λούκα Κατσέλη ήταν στο αεροπλάνο και έπρεπε να την περιμένει ο Πρωθυπουργός για να ολοκληρώσει τον ανασχηματισμό.
Οι φήμες λένε ότι η κ. Κατσέλη δεν ήταν μέσα στο νέο κυβερνητικό σχήμα, παρά τις διαβεβαιώσεις του οικογενειακού της φίλου Γιώργου Παπανδρέου. Παρόλα αυτά τοποθετήθηκε, αφού προσγειώθηκε το αεροπλάνο της, στην θέση της Υπουργού Εργασίας.
Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΠΛΗΞΗ, Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΗΝ κ. ΚΑΤΣΕΛΗ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Με τον ανασχηματισμό της 6ης Σεπτεμβρίου 2010 η κα Κατσέλη τοποθετήθηκε στο Υπουργείο Εργασίας. Στην ανακοίνωση της νέας κυβέρνησης υπήρχε η σημείωση ότι στο Υπουργείο Εργασίας, μαζί με την κα Κατσέλη, μεταφέρεται και η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Δηλαδή η υπηρεσία που ετοίμασε το σχέδιο νόμου για τα καρτέλ που έως τότε είχε εξαφανιστεί μυστηριωδώς.
Κατά συνέπεια η κα Κατσέλη παρέμενε υπεύθυνη για την κατάθεση του νομοσχεδίου για τις αποζημιώσεις των θυμάτων των καρτέλ.
ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Οι αντιδράσεις για την παράλογη μετακίνηση της ΓΓΚ στο Υπουργείο Εργασίας ήταν εντονότατες. Ουδείς, εκτός από την κ. Κατσέλη, δεν μπορούσε να καταλάβει τους λόγους. Για να γίνει κατανοητός ο παραλογισμός, τον Μάρτιο του 2012 η ΓΓΚ επέστρεψε και πάλι στο Υπουργείο Ανάπτυξης.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΟΥ ΘΑ «ΤΣΑΚΙΣΕΙ ΤΑ ΚΑΡΤΕΛ»
Στις 27/9/2010 η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ ανακοινώνει και πάλι το επικείμενο νομοσχέδιο. Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της Δήμητρας Σκούφου: «η ρύθμιση αυτή περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο που επεξεργάζεται η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και θα είναι έτοιμο να κατατεθεί στη Βουλή έως το τέλος του 2010… Το νομοσχέδιο το οποίο επεξεργάζεται από τον περασμένο Μάιο ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή Δημήτρης Σπυράκος, στοχεύει κυρίως στο να δημιουργηθεί ακόμα ένα αντικίνητρο στις επιχειρήσεις που συμπράττουν στήνοντας καρτέλ για τον αποκλεισμό των ανταγωνιστών τους από την αγορά ή προχωρούν συνεννοημένα σε ανατιμήσεις προϊόντων».
Η ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΕΞΑΦΑΝΙΣΜΕΝΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Στις 25/1/2011, δημοσιοποιείται ότι ο Αρειος Πάγος διέταξε προκαταρκτική εξέταση για το εξαφανισμένο νομοσχέδιο. Στις 30/1/2011, νέο δημοσίευμα στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ αναγγέλλει και πάλι «Περισσότερες και γρηγορότερες αποζημιώσεις για τους Καταναλωτές από τα καρτέλ». Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Δήμητρας Μανιφάβα το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή θα τεθεί σε λίγες ημέρες σε διαβούλευση.
ΤΟ ΕΠΙΜΑΧΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
Την εποχή εκείνη, στις αρχές του 2011, ήρθε στα χέρια μας το επίμαχο σχέδιο νόμου για τις αποζημιώσεις των θυμάτων των καρτέλ. Το άρθρο 3 του σχεδίου νόμου έχει τίτλο «Αποζημίωση από παραβιάσεις των κανόνων του ανταγωνισμού». Και υπότιτλο: «μετά το άρθρο 10 του Ν2251/1994 «Προστασία των καταναλωτών» (ΦΕΚ191 Α’), όπως ισχύει μετά τις τροποποιήσεις του Ν.3587/2007 (ΦΕΚ 152 Α’) προστίθεται άρθρα 10α και 10β που έχουν ως εξής:
Άρθρο 10α Υποχρέωση αποζημίωσης σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων του ανταγωνισμού και άρθρο 10β Αγωγή παραλείψεως σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων του ανταγωνισμού.
Φυσικά και αυτή τη φορά το νομοσχέδιο ουδέποτε προωθήθηκε στην Βουλή. Και αυτή η «έκδοση» του επίμαχου νομοσχεδίου εξαφανίστηκε.
Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΣΤΑΙΚΟΥΡΑ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ
Στις 8/2/2011 ο Χρήστος Σταϊκούρας καταθέτει ερώτηση στο αρμόδιο Υπουργείο σχετικά με το επίμαχο νομοσχέδιο που ακόμα έρχεται. Τονίζει όμως ο κ. Σταϊκούρας ότι «η επικείμενη νομοθετική ρύθμιση-που αναμένεται το προσεχές διάστημα να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση-θεσπίζει για πρώτη φορά την αξίωση του θιγόμενου για αποκατάσταση της ζημίας που υπέστη, λόγω παραβίασης των κανόνων του ανταγωνισμού. Με την προωθούμενη ρύθμιση θα διευκολύνεται η διαδικασία αυτή, ενώ, αξίζει να σημειωθεί ότι οι θιγόμενοι θα έχουν και εμμέσως το δικαίωμα να καταθέσουν αγωγή ζητώντας αποζημίωση».
Και ρωτάει ο κ. Σταϊκούρας:
«1. θα προχωρήσει το αρμόδιο Υπουργείο στην εν λόγω νομοθετική ρύθμιση; Αν ναι, ποιες είναι οι προτεινόμενες διατάξεις; και 2. Σε μια χρονική περίοδο που η αγορά περνάει μια από τις χειρότερες περιόδους ύφεσης, η ρύθμιση αυτή δεν θα δώσει την χαριστική βολή σε κάθε μορφή αναπτυξιακής επιχειρηματικής δραστηριότητας;»
Δυστυχώς κατά τον κ. Σταικούρα η δυνατότητα των καρτέλ να μην καταβάλουν αποζημιώσεις διευκολύνει την αναπτυξιακή επιχειρηματική δραστηριότητα.
Ο υφυπουργός Εργασίας Κεγκέρογλου απαντάει στον κ. Σταικούρα στις 22/2/2011:
«σε ότι αφορά ειδικά τις αξιώσεις αποζημιώσεως λόγω παραβίασης των κανόνων ανταγωνισμού, δεν πρόκειται για νεότευκτο θεσμό. Η παραβίαση των διατάξεων περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού, και υπό το ισχύον πλαίσιο, καθιδρύει υποχρέωση αποζημίωσης. Η ενδυνάμωση του δικαιώματος των θυμάτων προς αποκατάσταση της ζημιάς που υπέστησαν λόγω παραβίασης της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, εθνικής και ευρωπαϊκής και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας των αγωγών αποζημίωσης για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας και αφετέρου, έχουν ευεργετικά αποτελέσματα και σε επίπεδο αποτροπής μελλοντικών παραβιάσεων και μεγαλύτερης συμμόρφωσης των επιχειρήσεων με την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία. Συμπερασματικά, ρυθμίσεις όπως οι παραπάνω, δεν προστατεύουν μόνο τους καταναλωτές, αλλά κατ’ εξοχήν επιχειρήσεις που ζημιώνονται από εκείνους που παραβιάζουν την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία. Για τους λόγους αυτούς, δεν διακυβεύουν, αλλά συμβάλλουν στην υγιή ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας.»
ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ…ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΟΥ ΘΑ «ΤΣΑΚΙΣΕΙ ΤΑ ΚΑΡΤΕΛ»
Στις 13/2/2011 η εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, σε άρθρο του Δημήτρη Χαροντάκη, παρουσιάζει και πάλι το επίμαχο νομοσχέδιο. Έτοιμο και πάλι να κατατεθεί στην Βουλή. Είναι περιττό να επαναλάβουμε το περιεχόμενο και φυσικά την πορεία στην συνέχεια. Λίγες ημέρες αργότερα ο υφυπουργός Εργασίας Κεγκέρογλου ενημερώνει τον βουλευτή Τάσο Νεράτζη ότι «η επεξεργασία του νομοσχεδίου βρίσκεται στην τελική φάση».
Η ΜΗΝΥΣΗ ΣΤΟΝ ΑΡΕΙΟ ΠΑΓΟ
Στις 22/9/2010 προσέφυγα στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για να καταγγείλω αυτό που στα μάτια μου ήταν παράβαση της νομοθεσίας. Η Υπουργός ετοίμασε σχέδιο νόμου, το πέρασε από το Υπουργικό Συμβούλιο και αντί να πάει στην Βουλή, εξαφανίστηκε. Και εξαφανίστηκε χωρίς να ακουστεί καμία διαμαρτυρία από οργανωμένους φορείς.
Διατάχθηκε αμέσως προκαταρκτική εξέταση η οποία ολοκληρώθηκε με την διάταξη της Αντιεισαγγελέως Πρωτοδικών κ. Αγγελικής Τριανταφύλλου, στην οποία διάταξη διαπιστώθηκε ότι η κ. Κατσέλη δεν διέπραξε κανένα ποινικό αδίκημα.
Όμως η κ. Αντιεισαγγελέας κ. Τριανταφύλλου διαπίστωσε ότι:
Κατά τη γνώμη της Εισαγγελίας η κ. Κατσέλη δεν διέπραξε ποινικό αδίκημα για τους ακόλουθους λόγους:
Η ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΠΗΓΕ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ
Απορίας άξιο είναι το γεγονός ότι η δικογραφία εξετάστηκε έως τέλους από την Δικαιοσύνη, παρότι αφορούσε εν ενεργεία Υπουργό.
Σύμφωνα όμως με το εδάφιο Β΄ της παρ. 2 του περίφημου άρθρου 86 του Συντάγματος: «Αν στο πλαίσιο άλλης ανάκρισης, προανάκρισης, προκαταρκτικής εξέτασης ή διοικητικής εξέτασης προκύψουν στοιχεία, τα οποία σχετίζονται με τα πρόσωπα και τα αδικήματα της προηγούμενης παραγράφου, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την ανάκριση, προανάκριση ή εξέταση».
Όμως και ο εφαρμοστικός νόμος 3126/2003 αναφέρει ως ακολούθως:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
ΑΡΘΡΟ 1
ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
1. Πλημμελήματα ή κακουργήματα, που τελούνται από Υπουργό, κατά την άσκηση των καθηκόντων του, εκδικάζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού από το κατ' άρθρο 86 του Συντάγματος Ειδικό Δικαστήριο, ακόμη και αν ο Υπουργός έχει παύσει να έχει την ιδιότητα αυτή.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
ΑΡΘΡΟ 4
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΩΞΗΣ
1. Δεν επιτρέπεται προκαταρκτική εξέταση, ποινική δίωξη, προανάκριση ή ανάκριση κατά Υπουργού, για τις αξιόποινες πράξεις που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ. 1, χωρίς προηγούμενη απόφαση της Ολομέλειας της Βουλής κατά τα άρθρα 5 και 6 του παρόντος.
2. Αν κατά τη διεξαγωγή άλλης διοικητικής εξέτασης, προκαταρκτικής εξέτασης, προανάκρισης ή ανάκρισης προκύψουν στοιχεία, τα οποία έχουν σχέση με τις αξιόποινες πράξεις που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ.1, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την εξέταση, προανάκριση ή ανάκριση.
3. Η διαβίβαση των στοιχείων, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, δεν εμποδίζει την πρόοδο της έρευνας ή εξέτασης ως προς άλλα πρόσωπα.
4. Σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπεται σε αυτόν που διενεργεί την έρευνα ή την εξέταση αξιολόγηση των στοιχείων που έχουν σχέση με ενδεχόμενη ποινική ευθύνη Υπουργών.
Η μήνυσή αφορούσε εν ενεργεία Υπουργό της Κυβέρνησης για αδικήματα της αρμοδιότητάς της ως Υπουργός.
Δηλαδή η κ. Αντιεισαγγελέας, σύμφωνα με το προαναφερόμενο άρθρο του Συντάγματος αλλά και με τον εφαρμοστικό νόμο 3126/2003, όφειλε να στείλει την δικογραφία στην Βουλή και όχι να προχωρήσει σε εξέταση αυτής, όπως τελικά έπραξε.
Συμπεραίνουμε δηλαδή ότι, ενδεχομένως, σωρεία καταγγελιών κατά υπουργών ουδέποτε φθάνουν στην Βουλή παρά εξετάζονται από Εισαγγελέα, παρά τα αντίθετα που ορίζει ο νόμος και το Σύνταγμα.
ΠΟΙΟΥΣ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ Η ΕΞΑΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ
Η έννοια καρτέλ είναι πολύ γενική και για πολλούς χωρίς χειροπιαστή «εικόνα». Δεν είναι όμως έτσι για όσους ασχολούνται, ανάμεσα σε αυτούς και η κ. Κατσέλη σαν προϊσταμένη Υπουργός. Τα καρτέλ είναι ισχυρότατες εταιρείες με εκατομμύρια ευρω ετήσια κέρδη. Τα καρτέλ έχουν ταυτότητα, είναι εταιρείες, δημοσιεύουν ισολογισμούς.
Παρακάτω είναι ελάχιστα παραδείγματα του ποιοι είναι αυτοί, τι όφελος έχουν από την μη κατάθεση του νομοσχεδίου, όφελος που γνωρίζει η κα Κατσέλη πολύ καλά.
Η ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΦΕ
Μεγάλη πολυεθνική στον χώρο του καφέ, καταδικάστηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού το 2009 για παραβάσεις της νομοθεσίας του Ανταγωνισμού με πρόστιμο 30.000.000€. Τα συνολικά της κέρδη στην Ελλάδα το διάστημα που παραβίαζε το δίκαιο του ανταγωνισμού ήταν 459.000.000€.
Η ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΗ ΤΩΝ ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΩΝ
Μεγάλη πολυεθνική στον χώρο των αναψυκτικών παραβίαζε το δίκαιο του ανταγωνισμού επί σειρά ετών και τιμωρήθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού το 2002.
Από το 2002 έως και το 2006 δεν εφήρμοσε την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αδιαφορώντας για την ελληνική δικαιοσύνη και για τους έλληνες καταναλωτές. Τιμωρήθηκε για την συνέχιση του εγκλήματος με νέο πρόστιμο 8.662.644€.
Τα κέρδη της πολυεθνικής στην Ελλάδα το διάστημα που δεν εφάρμοζε την απόφαση (2002-2006) ήταν συνολικά 1.295.000.000€ (ένα δισεκατομμύριο διακόσια ενενήντα πέντε εκατομμύρια ευρώ) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ΤΟ ΚΑΡΤΕΛ ΤΟΥ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
Το καρτέλ που καταλήστευσε τους έλληνες μαθητές ξένων γλωσσών έχει «επιφανή» στελέχη.
Ένα μέλος του καρτέλ είναι ο μεγαλύτερος εκδοτικός οίκος του κόσμου. Ετήσια παγκόσμια κέρδη ο εκδοτικός οίκος 850.000.000€. Του επεβλήθη πρόστιμο 1.500.000€ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ενώ τα έτη των παρανομιών είχε κέρδη 4.000.000.000 ευρώ (τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ).
Ένα μέλος του καρτέλ είναι πολύ γνωστή ελληνική εφοπλιστική οικογένεια η οποία διαθέτει τουλάχιστον 52 offshore εταιρείες με τις οποίες «επενδύει» σε διάφορες χώρες του κόσμου, ανάμεσα στις οποίες και στην Ελλάδα (ακίνητα και συμμετοχές σε εταιρείες). Όλα τα κέρδη πάνε στην Λιβερία και στα British VirginIslands.
Άλλο μέλος του καρτέλ του ξενόγλωσσου βιβλίου είναι μεγάλη Ισραηλινή εκδοτική εταιρεία με έδρα ένα λογιστικό γραφείο στην Ολλανδία και πληρωτέους φόρους στην Ελλάδα ετησίως γύρω στα 50.000€ μόνο. Τα υπερκέρδη των εκατομμυρίων ευρω κατευθύνονται επίσης σε φορολογικούς παραδείσους.
Η ΖΗΜΙΑ ΣΤΟ «ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ»
Η ζημιά που υφίστανται όλα τα ελληνικά νοικοκυριά από την άρνηση αντιμετώπισης των καρτέλ είναι τεράστια. Δεν μιλάμε για απλή και αόριστη ζημιά. Μιλάμε για ληστεία. Με δεδομένο ότι με τα νέα μέτρα οι απολαβές του μεγαλύτερου μέρους του ελληνικού λαού έχουν μειωθεί σημαντικά, το μεγάλο ζητούμενο είναι η μείωση των τιμών των αγαθών. Με δεδομένη την επικράτηση των καρτέλ, η μείωση των τιμών είναι αδύνατη. Και αν συμβαίνει μείωση τιμών σε μικρό βαθμό λόγω της αναγκαστικής μείωσης της κατανάλωσης από τους καταναλωτές, δεν είναι αρκετό αφού και πάλι οι τιμές κυμαίνονται σε υπερβολικά υψηλά επίπεδα.
Στον χώρο των τροφίμων, όπου γίνεται το μεγάλο «πανηγύρι» από τις πολυεθνικές που παρανομούν, ο ετήσιος τζίρος είναι 60.000.000.000€. Άρα σε μια πενταετία οι πωλήσεις του κλάδου είναι 300.000.000.000€. Ο Χρυσοχοϊδης είπε ότι πουλάνε 30% ακριβότερα στην Ελλάδα. Άρα το συνολικό νούμερο-ζημιά των καταναλωτών μόνο στα τρόφιμα ξεπερνάει τα 30.000.000.000€ (τριάντα δισεκατομμύρια ευρώ) σε μία 5ετία.
ΓΙΑΤΙ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ?
Από όλα τα παραπάνω είναι προφανές ότι το νομοσχέδιο ήταν έτοιμο στις 21/5/2010, αλλιώς η κ. Κατσέλη δεν θα το έδινε στην δημοσιότητα έτοιμο προς κατάθεση στην Βουλή.
Είναι προφανές ότι έγινε και δεύτερη προσπάθεια να περάσει στις αρχές του 2011.
Είναι προφανές ότι η κ. Κατσέλη ήθελε να το περάσει σαν νόμο, αλλιώς δεν θα το παρουσίαζε.
Είναι προφανές ότι για να εξαφανιστεί ένα νομοσχέδιο σαν αυτό, χωρίς να ακουστεί τίποτα στον Τύπο περί αντιδράσεων κοινωνικών ομάδων, το πρωθυπουργικό γραφείο πρέπει να έχει εμπλοκή.
Αν υποθέσουμε ότι «οι κακοί» που βρίσκονται έξω από το πολιτικό σύστημα (πχ πολυεθνικές, βιομηχανίες) πίεσαν την κ. Κατσέλη και αυτή αποφάσισε να το εξαφανίσει, τότε το πρωθυπουργικό γραφείο, που θέλει το καλό του ελληνικού λαού, θα είχε παρέμβει και θα την είχε πιέσει προς την αντίθετη κατεύθυνση. Και αν φυσικά αυτή αρνιόταν δεν θα την όριζε Υπουργό Εργασίας λίγο διάστημα μετά.
Αν η κ. Κατσέλη ήθελε, ο μόνος που μπορεί να την πιέσει να το εξαφανίσει ήταν ο Πρωθυπουργός. Ουδείς άλλος.
«ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ» ΓΙΑ ΠΟΛΕΜΟ ΣΤΑ ΚΑΡΤΕΛ
Η κ. Κατσέλη συνεχίζει, ως πρόεδρος της Κοινωνικής Συμφωνίας, τον πόλεμο κατά των καρτέλ. Ανέφερε στην Ομιλία της στις 14/3/2012, ιδρύοντας το νέο της κόμμα:
Σας ακούμε.
Προχωράμε μαζί σε μια νέα «Κοινωνική Συμφωνία».
Για την Ελλάδα. Στην Ευρώπη.
Προχωράμε μαζί για να μπορούμε να συνεχίσουμε να υπηρετούμε αξίες .
Αξίες για τις οποίες αγωνισθήκαμε πολλά χρόνια.
Και συνεχίζει:
Καταπολέμηση των καρτέλ και των μεσαζόντων στην παραγωγή , τις μεταφορές και το εμπόριο αντί αδιαφάνεια στην τιμολόγηση και προστασία όσων έχουν δεσπόζουσα θέση στην αγορά.
Και τελειώνει:
Θέλουμε σε λίγα χρόνια να είμαστε περήφανοι ότι συνάψαμε σήμερα μια ελπιδοφόρα Κοινωνική Συμφωνία. Για την Ελλάδα. Στην Ευρώπη.
Ουδέποτε εξήγησε η κ. Κατσέλη για ποιο λόγο εξαφανίστηκε το επίμαχο νομοσχέδιο. Θα ήταν χρήσιμο να το πράξει ώστε να καταλάβουμε όλοι μας ποιο γενικό συμφέρον του ελληνικού λαού εξυπηρετήθηκε από την εξαφάνιση του νομοσχεδίου, ποιος επέβαλε την εξαφάνισή του και με τι ανταλλάγματα, ποιοι πίεσαν ποιους για να εξαφανιστεί.
Να καταλάβουμε επιτέλους ποιος κυβερνάει τον τόπο τούτο, οι κυβερνήσεις ή τα καρτέλ.
Στις 16/4/2013 στείλαμε ερωτηματολόγιο στην κ. Κατσέλη ζητώντας την άποψή της. Δεν λάβαμε καμία απάντηση.
Οι επόμενοι υπουργοί μετά την κ. Κατσέλη, οι Χρυσοχοίδης, Διαμαντοπούλου και Χατζηδάκης ΔΕΝ ΠΡΟΩΘΗΣΑΝ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ
Την ευθύνη της ταινίας έχει ο Φλωράς Γιώργος, adagonismos.blogspot.comgeorge.floras@floras.gr
Θα ακολουθήσουν σύντομα ταινίες μικρού μήκους με τα εξής θέματα:
- ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ και OFFSHORE οι σχέσεις τραπεζιτών, γενικού γραμματέα, εφοπλιστών και καρτέλ
- το έργο της Επιτροπής Ανταγωνισμού τα έτη 2003-2009
- το έργο της Επιτροπής Ανταγωνισμού τα έτη 2009-2012
- πώς αθωώνονται τα καρτέλ με απλές επιστολές που τα ανώτατα στελέχη της Επιτροπής Ανταγωνισμού θεωρούν γνήσιες. Γιατί είπανε ψέματα στον Εισαγγελέα
- η υπόθεση καρτέλ ξενόγλωσσου βιβλίου ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Γιατί εξαφανίστηκαν τα στοιχεία της έρευνας του 2001; Ποιες οι ευθύνες των προσώπων;
- το καρτέλ του ξενόγλωσσου βιβλίου
- το καρτέλ του ΚΑΦΕ
- το καρτέλ των αναψυκτικών
- ακύρωση προστίμων της Επιτροπής Ανταγωνισμού ύψους 82.000.000€ επειδή ο υπεύθυνος όρισε λάθος σύνθεση
- ποιες υποθέσεις εκκρεμούν επί χρόνια στην Επιτροπή Ανταγωνισμού
- η αγορά ακινήτου 14.000.000€ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
- οι δικηγόροι των καρτέλ και της Επιτροπής Ανταγωνισμού
- οι διευθύντριες της Νομικής Υπηρεσίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.