Φωτογραφίες από το κέντρο της Αθήνας, από στιγμές της καθημερινότητας, φωτογραφίες από μία πόλη που δεν ζήσαμε. Ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος της Αθήνας έπαιξε έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της πόλης. Το φωτογραφικό αρχείο του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου ζωντανεύει μπροστά μας την Αθήνα που δεν ζήσαμε....
Ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος
Ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος εγκαινιάστηκε το 1869 και αρχικά ένωνε τον Πειραιά με το Θησείο, ενώ το 1885 δημιουργήθηκε μια ξεχωριστή γραμμή που ένωνε την Αθήνα με το Στροφύλι. Από το 1957 μέχρι σήμερα, η Γραμμή 1 συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με την Κηφισιά και αντιστρόφως, εκτελώντας μία διαδρομή συνολικού μήκους 25,7 χιλιομέτρων.
Στις 27 Φεβρουαρίου 1869, γίνονται τα επίσημα εγκαίνια της σιδηροδρομικής γραμμής Θησείον – Πειραιάς, με επιβάτες στο πρώτο δρομολόγιο τη Βασίλισσα Όλγα, τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, υπουργούς, στρατιωτικούς, διπλωμάτες, άλλους επισήμους και δημοσιογράφους. Η πρώτη ατμομηχανή με 6 βαγόνια καλύπτει τη διαδρομή των 8,5 χιλιομέτρων από το Θησείο στον Πειραιά σε 19 περίπου λεπτά.
Η λειτουργία του πρώτου ατμοκίνητου σιδηρόδρομου στην Ελλάδα ήταν γεγονός. Καθώς η κυκλοφορία της γραμμής αυξανόταν οι απλές στάσεις άρχισαν να γίνονται σταθμοί με αποβάθρες.
Το 1882 εγκαινιάστηκαν οι σταθμοί του Φαλήρου, του Μοσχάτου. Αρχικά η γραμμή ήταν μονή, αλλά μέχρι το 1904, είχε μετατραπεί σε διπλή. Πλέον, ο ατμοκίνητος σιδηρόδρομος διερχόταν μεταξύ Πειραιά και Θησείου σε ξεχωριστή γραμμή για καθεμία από τις δύο κατευθύνσεις, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.
Τα έργα της πρώτης επέκτασης του Σιδηροδρόμου για πάνω από τριάντα χρόνια, ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 1928. Στις 21 Ιουλίου 1930 εγκαινιάστηκε από τον Πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο ο υπόγειος σταθμός της Ομόνοιας.
Ο σταθμός της Ομόνοιας κατά τα εγκαίνιά του στις 17/5/1895.
Άποψη της Ομόνοιας στις 7/1/1928, πριν την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του σταθμού του Ηλεκτρικού.
Η είσοδος του σταθμού ηλεκτρικού σιδηροδρόμου στην Ομόνοια στη δεκαετία του ‘30. Στο βάθος διακρίνεται η οδός Πανεπιστημίου και τα ξενοδοχεία «Excelsior» και «Plaza» στις δύο πλευρές του δρόμου (φωτογραφία κάτω).
Η Αθήνα του 1917 στο Μουσείο Μπενάκη
Σε μία εξαιρετική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζεται η «άγνωστη» Αθήνα του 1917, μέσα από ένα σπάνιο οπτικό υλικό. Η έκθεση είναι αφιερωμένη στην Αθήνα του 1917 με σπάνιο οπτικό υλικό που προέρχεται από την φωτογραφική υπηρεσία του συμμαχικού εκστρατευτικού σώματος, το οποίο έδρασε στα Βαλκάνια στην διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και είναι γνωστό ως «Στρατιά της Ανατολής».
Ακριβώς εκατό χρόνια πριν από σήμερα, στην διάρκεια του 1917, Γάλλοι φωτογράφοι και κινηματογραφιστές της «Στρατιάς της Ανατολής» πραγματοποίησαν εκατοντάδες λήψεις της Αθήνας. Πρόκειται για σπάνιες πτυχές και εικόνες της πόλης, οι οποίες έχουν με την πάροδο του χρόνου λησμονηθεί ή χαθεί.
Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται αυτό το εξαιρετικά πλούσιο οπτικό αρχείο για την καθημερινή ζωή της πόλης, τα μνημεία, τους δρόμους και τις γωνιές της Αθήνας.
Η έκθεση βλέπει την Αθήνα του 1917 μέσα από την ματιά και τις αναζητήσεις αυτών των ξένων στρατιωτών και προσπαθεί να εντοπίσει και να αναδείξει τα σημεία εκείνα που τους κέντρισαν το ενδιαφέρον και αποτέλεσαν βασική πηγή έμπνευσης.
Το υλικό που παρουσιάζεται στην έκθεση φυλάσσεται σήμερα στο Παρίσι (Établissement de Communication et de Production Audiovisuelle de la Défense, Médiathèque de l’Architecture et du Patrimoine), καιη έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Νοεμβρίου 2017.
Η ΑΘΗΝΑ ΤΟ 1948
Η ΑΘΗΝΑ ΤΟ 1948
Δείτε ένα εκπληκτικό τρισδιάστατο βίντεο του 1917
H Αθήνα το 1921
Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι και το βίντεο του British Pathe, με εικόνες της Αθήνας του 1921. Αξίζει τον κόπο να το δείτε.
δειτε και εδω φωτογραφιες απο αθηνα μια πολη στην απολυτη παρακμη οπου τα παντα ειναι φθαρμενα:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.newsbeast.gr/financial/arthro/812840/o-efialtis-tou-mnimoniou-gemise-me-250000-louketa-tin-agora/
δεν πιστευω να υπαρχει αλλη πρωτευουσα στον κοσμο και σιγουρα οχι στην ε.ε. που να παρουσιαζει τετοια εικονα διαλυσης και βρωμιας, μια αθηνα μεσα στην παρακμη-βρωμια και στα βρωμογκραφιτι και τις αφισοκολλησεις(περα απο τους λαθρομεταναστες http://www.eglimatikotita.gr/2015/04/star.html ),
βλεπεις αυτες τις φωτογραφιες και η στεναχωρια πιανει ταβανι,βλεποντας αυτες τις φωτογραφιες θυμιζει αυτο το πραγμα ευρωπαικη πρωτευουσα;
ουτε καν ευρωπαικη πολη,σκετη λαθροχαβουζα
η αθηνα(και οχι μονο) δυστυχως ισοδυναμει πλεον με δυσφημιση και δεν μπορω να φανταστω ποσα χρηματα απαιτουνται προκειμενου να την επαναφερεις σε μια στοιχειωδη αισθητικα αποδεκτη κατασταση
η μονη λυση αν θελουν πραγματικα να το αντιμετωπισουν:βαρυ προστιμο+αναληψη εξοδων αποκαταστασης+καταναγκαστικη-κοινωνικη εργασια για χρονικο διαστημα αναλογα με τις ζημιες που εχεις προκαλεσει ή υπαρχει και αλλη πιο βαρβατη λυση με το να αντιγραψουμε και να εφαρμοσουμε αμεσα ολους τους κανονισμους και νομους καθαριοτητας ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗΣ: http://www.tovima.gr/world/article/?aid=682611
• σε αντιδιαστολη με το τοκυο(οποιος γνωριζει γερμανικα ας διαβασει το παρακατω αρθρο):
http://www.zeit.de/2016/29/tokio-stadtplanung-sicherheit-sauberkeit-infrastruktur-konformitaet
συνοπτικα:θεωρειται ισως η πιο καθαρη πολη του κοσμου,ακομη και η σιγκαπουρη την εχει ως προτυπο,ερχονται απο ολη την ασια προκειμενου να εκπαιδευτουν,απιστευτες υποδομες,πολυ χαμηλη εγκληματικοτητα κλπ...αιτιολογουν το μοντελο επιτυχιας τους στην υψηλη κοινωνικη ομοιογενεια που παρουσιαζει η χωρα καθως μονο το 2% του πληθυσμου ειναι αλλοδαποι(και να προσθεσω οχι οτι και οτι αλλοδαποι),αφιερωμενο σε ολους τους βρωμομεταναστολαγνους και υποστηρικτες του πολυπολιτισμου και των ανοιχτων συνορων που κατεστρεψαν μεσα σε λιγοτερο απο 20 χρονια μια καποτε ομορφη χωρα