Για να υπάρξει παιδεία πρέπει πρώτα να γίνει ορθή περιγραφή της ανθρώπινης κατάστασης, ατομικής και κοινωνικής. Απαιτείται με λίγα λόγια αυτογνωσία ή διαδικασία αυτογνωσίας της ατομικής και κοινωνικής κατάστασης .Ο Πλάτων περιέγραψε αυτή τη πρωταρχική κατάσταση του ανθρώπου ως αγνωσία και καθήλωση στη ψευδαισθητική παράσταση των σκιών εντός του σκοτεινού σπηλαίου .Η περιγραφή της κοινωνικής κατάστασης είναι τρισχειρότερη . Η μεγάλη μάζα του λαού είναι αλυσοδεμένη στα κουπιά , στη σκλαβιά μιας παραγωγικής διαδικασίας που εξυπηρετεί την ολιγαρχία του πλούτου, αυτούς που στέκονται με το σκήπτρο και το μαστίγιο στο κατάστρωμα και τα σαλόνια του πλοίου. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν η παιδεία που έχουμε σήμερα επιχειρεί να περιγράψει την κατάσταση της αγνωσίας και της τυραννίας. Η απάντηση καταδεικνύει το αντίθετο . Ότι δηλαδή η παιδεία μας, ρίπτει ακόμα περισσότερο τον άνθρωπο στην αγνωσία και την ειρκτή της τυραννίας. Τούτο σημαίνει πως μας διδάσκουν την προσκόλληση στις σκιές που αφήνουν μπροστά μας τα τεχνητά φώτα της πνευματικής τυραννίας και να μαθαίνουμε εκείνο που ορίσθηκε από την πλουτοκρατία ως η μοίρα μας και ο προορισμός μας , να πειθαρχούμε στο τύμπανο που ρυθμίζει το έργο της κωπηλασίας. Συνεπώς στα πλαίσια του παρόντος συστήματος, καπιταλιστικού και σοσιαλκαπιταλιστικού δεν είναι δυνατό να υπάρξει παιδεία την οποία θα ορίζαμε ως διαδικασία και πορεία απελευθέρωσης από την αμάθεια και την κοινωνική αδικία. Προϋπόθεση της παιδείας είναι μια κοινωνία που θα θέσει ως σκοπό της τον άνθρωπο . Η παιδεία αυτή θα αποσκοπεί στη καλλιέργεια , στη γνώση και την κοινωνική δικαιοσύνη. Ενώ σήμερα η παιδεία είναι μια διαδικασία εσωτερικής παραμόρφωσης και προετοιμασία ένταξης στο σύστημα της κοινωνικής δουλείας. Ορισθέντος του σκοπού της παιδείας , μένει να ορίσουμε αυτήν, πρώτον ως μέθοδο αφυπνίσεως της ορέξεως (του ειδέναι ορέγεσθαι, Αριστοτέλης) ή του θυμού (όσον τε επί θυμός ικάνει, Παρμενίδης)’η της βουλήσεως (η αναζήτηση της αλήθειας δια του αγώνος και της πολεμικής βουλήσεως, Νίτσε , Χάιντεγκερ) . |
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.