Σε απόλυτους αριθμούς το δημοσιονομικό έλλειμμα έφτασε τα 24,1 δισ. ευρώ το 2010 από 36,3 δισ. ευρώ το 2009, ενώ το ΑΕΠ της Ελλάδας υποχώρησε από 235 δισ. ευρώ το 2009 σε 230,1 δισ. ευρώ το 2010. Τα έσοδα αυξήθηκαν από 37,3 δισ. ευρώ το 2009 σε 39,1 δισ. ευρώ το 2010, ενώ οι δαπάνες μειώθηκαν από 52,9 δισ. ευρώ σε 49,5 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο.
Το Ελληνικό δημόσιο χρέος αυξήθηκε από 298,7 δισ. ευρώ το 2009 σε 328, 5 δισ. ευρώ το 2010. Η Ελλάδα εμφανίζει το δεύτερο υψηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα στην ΕΕ μετά την Ιρλανδία (32,4% του ΑΕΠ) και το υψηλότερο δημόσιο χρέος στους "27".
Στην ανακοίνωσή της η κοινοτική στατιστική υπηρεσία δεν θέτει κανένα θέμα αξιοπιστίας των ελληνικών στατιστικών στοιχείων. Ορισμένες επιφυλάξεις διατυπώνονται μόνο για τα στοιχεία της Μεγάλης Βρετανίας και της Ρουμανίας.
Το υπουργειό Οικονομικών στην ανακοίνωση σχετικά με τα δημοσιονομικά στοιχεία του 2010, επισημαίνει ότι:
Με βάση τα στοιχεία η Ελλάδα το 2010 είχε το δεύτερο μεγαλύτερο έλλειμμα στην Ε.Ε. μετά την Ιρλανδία (-32,4%) και κοντά στην Μεγάλη Βρετανία (-10,4%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (-9,2%) και την Πορτογαλία (-9,1%). Είχε δε την μεγαλύτερη μείωση του ελλείμματος οποιασδήποτε χώρας της Ε.Ε. το 2010 - κατά 5 μονάδες. Η μείωση αυτή είναι η μεγαλύτερη που έχει επιτευχθεί ποτέ στην Ελλάδα ή σε οποιοδήποτε κράτος μέλος της ευρωζώνης σε ένα έτος.
Ως προς το δημόσιο χρέος, με βάση τα στοιχεία της Eurostat για το 2010, η Ελλάδα είχε το υψηλότερο χρέος στην Ε.Ε. (142,8% του ΑΕΠ) με δεύτερη την Ιταλία (119% του ΑΕΠ) ακολουθούμενη από το Βέλγιο (96,8% του ΑΕΠ) και την Ιρλανδία (96,2%).
Η παρατηρούμενη απόκλιση σε σχέση με τις προβλέψεις του κειμένου της Εισηγητικής του Προϋπολογισμού 2011 (9,4% ΑΕΠ) για το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης για το 2010 οφείλεται κύρια στους παρακάτω λόγους:
α) Στην μεγαλύτερη της αναμενόμενης επίπτωσης της ύφεσης, στο ΑΕΠ του 2010. Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2011, το ΑΕΠ του 2010 εκτιμάτο σε 231.888 εκ. € ενώ σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ η σχετική εκτίμηση είναι 230.173 εκ. €. Η αρνητική αυτή εξέλιξη οδηγεί σε επιβάρυνση του ελλείμματος του 2010 κατά 0,1 %.
β) Στην επιδείνωση στα φορολογικά έσοδα (0,6% του ΑΕΠ), απόρροια της μεγαλύτερης από την προβλεπόμενη κατά την περίοδο σύνταξης του Προϋπολογισμού 2011 ύφεσης το τελευταίο τρίμηνο του έτους 2010. Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό αποτέλεσμα επί των εσόδων του 2010 σε εθνικολογιστική βάση καθορίζεται και από την πορεία συγκεκριμένων κατηγοριών εσόδων κατά το πρώτο δίμηνο του 2011, τα οποία σε μεγάλο βαθμό αντανακλούν την οικονομική δραστηριότητα του τελευταίου τριμήνου του προηγούμενου έτους.
γ) Στην επιδείνωση στο ισοζύγιο των ΟΤΑ (0,25% του ΑΕΠ), που σχετίζεται με αποπληρωμή παρελθουσών υποχρεώσεων στο τέλος του έτους.
δ) Στην επιδείνωση στο οικονομικό αποτέλεσμα των ΟΚΑ (0,5% του ΑΕΠ), καθώς η μεγαλύτερη από το αναμενόμενο αύξηση της ανεργίας οδήγησε σε μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Υπενθυμίζεται ότι, όπως στην περίπτωση των φορολογικών εσόδων, το αποτέλεσμα των ΟΚΑ του 2010 σε εθνικολογιστική βάση καθορίζεται και από την πορεία συγκεκριμένων κατηγοριών εισφορών κατά το πρώτο δίμηνο του 2011.
ε) Στην επιδείνωση στο οικονομικό αποτέλεσμα των νοσοκομείων (0,3% του ΑΕΠ).
Από την άλλη πλευρά, βελτίωση παρατηρείται στο ισοζύγιο των επαναταξινομημένων ΔΕΚΟ (0,35% του ΑΕΠ), καθώς και στην προσαρμογή σε εθνικολογιστική βάση των δεδουλευμένων τόκων (0,3% του ΑΕΠ).
Συνεπώς, είναι προφανές ότι η παραπάνω απόκλιση έρχεται κυρίως ως αποτέλεσμα της βαθύτερης, από το αναμενόμενο, ύφεσης της ελληνικής οικονομίας που επηρεάζει τα φορολογικά έσοδα, αλλά και τις ασφαλιστικές εισφορές.
Σε κάθε περίπτωση, η Ελληνική Κυβέρνηση παραμένει προσηλωμένη στους στόχους του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής και προτίθεται να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την επίτευξη τους.
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα ολοκληρωθεί η κατάρτιση του Εθνικού Επιχειρησιακού Προγράμματος για την Αντιμετώπιση της Φοροδιαφυγής, το οποίο στοχεύει στην εξεύρεση εσόδων 3,5 δισ. ευρώ την περίοδο 2011 - 2014.
Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει σχέδιο δράσεων για την καταστολή της φοροδιαφυγής, προτάσεις για θεσμικές αλλαγές στο φορολογικό σύστημα και μέτρα για την αποτελεσματική και συντονισμένη λειτουργία των φορολογικών, δικαστικών και διωκτικών αρχών.
Το πρόγραμμα θα τεθεί υπόψη της τρόικας στις αρχές Μαΐου, αφού πρώτα εγκριθεί από ειδική Κυβερνητική Επιτροπή στην οποία μετέχουν ο υπουργός Οικονομικών, ως Πρόεδρος και οι υπουργοί Δικαιοσύνης, Προστασίας του Πολίτη και Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Στόχος του κυβερνητικού σχεδίου είναι η άντληση εσόδων ίσων με το 1,5% του ΑΕΠ την περίοδο 2011 - 2014 κυρίως μέσα από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την πλήρη ενεργοποίηση όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων διασταυρώσεων, ελέγχων και επεξεργασίας των πληροφοριών που σχετίζονται με την φορολογική βάση.
Στις 23-24 Ιουνίου πραγματοποιείται και η Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ, όπου οι ευρωπαίοι ηγέτες θα οριστικοποιήσουν τη συμφωνία της 25ης Μαρτίου για την αντιμετώπιση του ελληνικού χρέους, ένα χρόνο σχεδόν μετά την προσφυγή της χώρας στον μηχανισμό στήριξης ΕΕ-ΔΝΤ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.