Κυριακή 18 Ιουλίου 2010

H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΥΦΑΛΟΚΡΗΠΙΔΑΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΠΩΣ την.... ΕΡΕΥΝΟΥΝ και μας ΤΗΝ ...ΠΑΡΑ ΒΙΑΖΟΥΝ ΣΥΝΕΧΩΣ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ.

ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΥΦΑΛΟΚΡΗΠΙΔΑ από ΤΟ «CESME», «ΧΟΡΑ», «ΣΙΣΜΙΚ» και ΤΟ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ.

Αρχειακό

www.Apodimos.com

Στο άρθρο μας δεν θα ασχοληθούμε ούτε για τις «γκρίζες ζώνες» ούτε γιατί δεν αξιοποιείτε σε βάθος η Ελληνική ΟΑΖ, θα ενημερώσουμε όλους τους Έλληνες (Ελλαδίτες, Κύπριους και Απόδημους) και Ομογενείς αδελφούς μας με μια ενημέρωση που κρίνετε αρχειακή όχι μόνο διότι υπάρχουν πολλά αρχειακά στοιχεία αλλά και επειδή αξίζει να την έχετε στο Αρχείο σας μια και αφορούν το Αιγαίο, την Θράκη, την Κύπρο μας, την Υφαλοκρηπίδα, την ΟΑΖ, τα Πετρέλαια κλπ... Και αυτό πάλι άρχισαν οι έρευνες στην Ελληνική Υφαλοκρηπίδα για Πετρέλαιο για το οποίο θα κάνουμε ειδική αναφορά επίσης θα αναφερθούμε και για τις περιπτώσεις «ΧΟΡΑ», «ΣΙΣΜΙΚ». Διότι για τα πετρέλαιο του Αιγαίου είχαμε ενημερώσει όλους τους Έλληνες Κύπριους και Απόδημους ότι πριν μερικά χρόνια η κυπριακή πλευρά προσέγγισε την ελληνική κυβέρνηση και της ζήτησε να προχωρήσουν στην οριοθέτηση της ΑΟΖ των δυο κρατών, αλλά δυστυχώς η Ελλάδα δεν άδραξε μια τόσο μεγάλη ευκαιρία που θα δημιουργούσε και ένα προηγούμενο όχι μόνο για το Καστελόριζο αλλά και θα δημιουργούσε μόνιμα θαλάσσια σύνορα με την Κύπρο! Η άρνηση της ελληνικής κυβέρνησης να οριοθετήσει την δική της ΑΟΖ με αυτή της Κύπρου δεν αποτελεί μόνο πράξη δειλίας αλλά και μεγάλης απερισκεψίας. Το μόνο που τοποθετούμαστε ότι η Τουρκίας είναι μπει στην Ε.Ε. πρέπει να προσέξει πολύ διότι οι Τούρκοι κάνουν συνεχείς παραβιάσεις στο Αιγαίο, και για τις απόψεις που έχουν σχέση με την κατάσταση στα Βαλκάνια ξέρει ο Υπουργός Εξωτερικών της κλπ...

Όμως αξίζετε να μελετήσετε όλα τα άρθρα μας διότι κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει τι μπορεί να συμβεί στα εθνικά μας θέματα και με τα πολλά οικονομικά προβλήματα που έχουμε. Μελετώντας τα άρθρα κάνοντας ΚΛΙΚ στο τίτλο:

Αφού μελετήσατε ότι νομίζετε και κρατήσατε στο αρχείο σας τα πιο πάνω άρθρα μας ας ασχοληθούμε τι σύμβαινε για τις ιστορικές έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, όπως του «ΧΟΡΑ», του «ΣΙΣΜΙΚ» και τώρα του «CESME» , κλείνοντας με ένα ιστορικό για το πετρέλαιο και τις πετρελαϊκές κρίσεις στην Μέση Ανατολή.

Αρχίζουμε με την έξοδο του Τουρκικού ερευνητικού σκάφους Cesme , για έρευνες στο Αιγαίο.

  • Η Τουρκία έβγαλε πάλι το ερευνητικό σκάφος Cesme για έρευνες στο Αιγαίο

Το «παιχνίδι» άρχισε και πάλι με την Τουρκία, διότι η Τουρκία έβγαλε από το πρωί της Τετάρτης το ερευνητικό της σκάφος Cesme στο Βόρειο Αιγαίο, εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας προκειμένου να διεξάγει έρευνες στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Σαμοθράκης και Θράκης.

Το μεσημέρι το τουρκικό πλοίο έπλεε βορειοανατολικά της Σαμοθράκης, οκτώ μίλια νότια των ακτών της Θράκης. Τις κινήσεις του παρακολουθούσε διακριτικά η ελληνική κανονιοφόρος «Πολεμιστής».

Έτσι σκηνικό κρίσης πάει να στήσει η Τουρκία στο Βόρειο Αιγαίο με το ωκεανογραφικό ερευνητικό σκάφος Α599 TCG Çeșme προχώρησε σε πετρελαϊκές έρευνες σε περιοχή, εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, σαφώς «υψηλού πετρελαϊκού ενδιαφέροντος», 15 μίλια βόρεια της Σαμοθράκης. Πρακτικά έχουμε μία κίνηση ανάλογη με του «Χόρα» το 1976 και του «Σισμίκ» το 1987, αλλά αιφνιδιαστική, χωρίς τυμπανοκρουσίες από τουρκικής πλευράς.

Η κίνηση του τουρκικού ερευνητικού σκάφους στο Αιγαίο (απόπλου και πορεία βόρεια) έγινε αμέσως αντιληπτή από το Π.Ν. το οποίο έστειλε την κανονιοφόρο P 51 «Πολεμιστής», κλάσης Osprey 55, το οποίο από εκείνη την ώρα έχει γίνει η «σκιά» του. Στην ευρύτερη περιοχή υπήρχαν δύο τουρκικά πολεμικά σκάφη, αλλά δεν έκαναν καμία προσπάθεια να προσεγγίσουν το σημείο στο οποίο κάνει τις έρευνες το Α599 TCG Çeșme. Το τουρκικό σκάφος κινιόταν με επαναλαμβανόμενη πορεία δυτικά-ανατολικά-δυτικά και είναι σαφές ότι είχε «λοκάρει» συγκριμένη περιοχή στο βυθό.

Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών Γρηγόρης Δελαβέκουρας επιβεβαίωσε ότι «εντοπίστηκε το τουρκικό υδρογραφικό και ωκεανογραφικό σκάφος Cesme στη θαλάσσια περιοχή του Βορείου Αιγαίου, μεταξύ της ηπειρωτικής ακτής της Θράκης και της Σαμοθράκης, σε περιοχή εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων, εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας». Σύμφωνα με τα σήματα του ναυτικού κώδικα που ανήρτησε, το σκάφος πραγματοποιούσε θαλάσσιες έρευνες. Το Υπουργείο Εξωτερικών, σε συνεχή επικοινωνία και συντονισμό με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, έχει προβεί, από την πρώτη στιγμή, σε διάβημα προς την τουρκική πλευρά προκειμένου να ζητήσει εξηγήσεις για τη δραστηριότητα του εν λόγω πλοίου. Όπως είπε ο κ. Δελαβέκουρας, «από επιλογή, η Ελλάδα επιδιώκει τη συνεργασία με την Τουρκία. Δεν πρέπει όμως κανένας να αμφιβάλλει για την αποφασιστικότητά μας να υπερασπιστούμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα».

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Γιάννης Μανιάτης σε συνέντευξή του την περασμένη Πέμπτη στο ραδιοφωνικό σταθμό Real είχε προαναγγείλει την έναρξη ερευνών για πετρέλαιο και φυσικό αέριο εντός των εθνικών χωρικών υδάτων σε χρονικό ορίζοντα ενός έτους. Ο κ. υφυπουργός είχε πει «Πόσα πιθανά αποθέματα έχουμε, θα ήταν αστείο να πει κανείς από τώρα, γιατί ουσιαστικά δεν έχουν υπάρξει έρευνες. Μπορώ να σας πω όμως, ότι οι ενδείξεις – γιατί έτσι δουλεύει η πετρελαϊκή βιομηχανία - που έχουμε στα εθνικά μας χωρικά ύδατα, είναι αρκετά ισχυρές, ώστε να μας πείθουν ότι πρέπει ταχύτατα να δημιουργήσουμε έναν δημόσιο φορέα, ο οποίος με αξιοκρατία και πλήρη διαφάνεια, θα προκηρύξει διαγωνισμό, ώστε να έρθουν σοβαροί επενδυτές για να ψάξουν για πετρέλαιο στη χώρα μας».

Είναι η δεύτερη φορά τους τελευταίους είκοσι μήνες που η Τουρκία προχωρά σε παραβίαση του μνημονίου Παπούλια-Γιλμάζ του 1987 και προχωρά σε ωκεανογραφικές πετρελαϊκές έρευνες μετά το περιστατικό του μισθωμένου νορβηγικού ερευνητικού σκάφους MALENE OSTERVOLD (τουρκικών συμφερόντων) που ενεργούσε για λογαριασμό της τουρκικής εταιρίας πετρελαίων. Το σκάφος συνοδευόμενο από τη τουρκική φρεγάτα GEDIZ (τύπου O.H. Perry) άρχισε στις 14 Νοεμβρίου 2008, έρευνες σε περιοχή 80 ναυτικά μίλια νότια-νοτιανατολικά του Καστελόριζου.

Φυσικά αυτό που συμβαίνει τώρα είναι πολύ πιο σοβαρό λόγω της εγγύτητας του σκάφους με περιοχές που στο παρελθόν έχουν παράξει υψηλή ένταση λόγω της επιθετικής συμπεριφοράς της Τουρκίας και για τον λόγο αυτό έχει σημάνει συναγερμός σε επιτελικό επίπεδο. Μάλιστα όπως και τώρα η κανονιοφόρος «Πολεμιστής», παρακολουθεί την τουρκική δραστηριότητα. Υπάρχει πολιτική εντολή να μην υπάρξει αύξηση των ελληνικών δυνάμεων στην περιοχή, παρά μόνον αν το τουρκικό Ναυτικό μεταφέρει μονάδες του.

Για μας υπάρχει ένα σοβαρό ερώτημα το εάν είναι αν έχει εκδοθεί από τους Τούρκους NAVTEX, όπως συνέβη στην περίπτωση του Καστελλόριζου το 2008 ή αν πρόκειται για 100% αιφνιδιαστική κίνηση.

Παρατηρητές εκτιμούν ότι το όλο σκηνικό έχει να κάνει με την ανακοίνωση εκ μέρους της κυβέρνησης ότι ξεκινούν πετρελαϊκές έρευνες εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων το αργότερο σε ένα χρόνο και την προετοιμασία κατάθεσης νομοσχεδίου για την δημιουργία δημιουργία δημόσιου φορέα έρευνας και αξιοποίησης των υδρογονανθράκων στην Ελλάδα.

  • Δήλωση Δημήτρη Αβραμόπουλου για τουρκικό ωκεανογραφικό στο Αιγαίο

Αναφορικά με πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες τουρκικό ωκεανογραφικό βρίσκεται στα βόρεια της Σαμοθράκης, περιοχή υψηλού πετρελαϊκού ενδιαφέροντος, με τη σύγχρονη παρουσία στην περιοχή δύο τουρκικών πολεμικών σκαφών, ο Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εξωτερικής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων της ΝΔ κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, προέβη στην ακόλουθη δήλωση: «Προειδοποιούμε την Τουρκία να μην επαναλάβει παλαιές αμαρτίες της, όπως αυτές του «Χώρα» το 1976 και του «Σισμίκ» το 1987, διότι «η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα». Ζητούμε από την ελληνική Κυβέρνηση να ενημερώσει άμεσα τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων για το συμβάν και να προβεί άμεσα σε έντονη διαμαρτυρία, ενημερώνοντας συγχρόνως την Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ και τον ΟΗΕ, διότι αντίστοιχες παράνομες μονομερείς κινήσεις της Τουρκίας στο παρελθόν, έφεραν τις δύο χώρες στα πρόθυρα σύρραξης. Λέγοντας «Η ελληνική πλευρά δεν θα ανεχθεί, όπως και στο παρελθόν, έρευνες της Τουρκίας στο Αιγαίο, μέσα στα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας».

  • 34 χρόνια από το «βυθίσατε το Χόρα» . Το Ιστορικό των Τουρκικών Προκλήσεων

Ενημερώνουμε όλους τους Έλληνες (Ελλαδίτες, Κύπριους και Απόδημους) και Ομογενείς αδελφούς μας, ότι το πιο κάτω ιστορικό των Τουρκικών Προκλήσεων με αφορμή τα πετρέλαια του Αιγαίου προέρχεται από τον έγκριτο δημοσιογράφο κ Γεώργιο Κιούση του enet.gr και παρουσιάζομε την περιγραφή του . Διότι οι πολυπληθείς επισκέπτες – αναγνώστες Apodimos.com του επιθυμούν να μάθουν τι είχε γίνει στις προηγούμενες προκλήσεις των Τούρκων για να σταθμίσουν εάν τα ίδια γεγονότα μπορούν να γίνουν και τωρα.

Την 28 Μαρτίου 1987: Το «Σισμίκ» συνοδευόμενο από τουρκικό πολεμικό πλοίο βγαίνει από τα Δαρδανέλια Αυτή ήταν η μόνη επαφή που εγένετο μεταξύ πρωθυπουργού δι' εμού και του Ανδρέα Παπανδρέου για το επεισόδιο. Ο Ανδρέας Παπανδρέου γύρισε από τη Θράκη μετά δύο ημέρες και ενημερώθηκε από τον πρωθυπουργό. Το σύνθημα «βυθίσατε το «Χόρα» το είπε ενόσω βρισκόταν στη Θράκη, χωρίς καμία προσυνεννόηση, χωρίς καμία επαφή με τον πρωθυπουργό». Αυτά υποστήριζε το 2002 στη Βουλή ο επί πολλά χρόνια στενός συνεργάτης του Κωνσταντίνου Καραμανλή, τότε βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ. Πέτρος Μολυβιάτης, διαψεύδοντας τη δήλωση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ Αλέκου Ακριβάκη ότι ο Ανδρέας Παπανδρέου είπε την περίφημη φράση «βυθίσατε το Χόρα» έπειτα από συμφωνία με τον τότε πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή.

Ο Αλ. Ακριβάκης, επικαλούμενος τα πρακτικά της Βουλής, από τις προγραμματικές δηλώσεις του Γ. Ράλλη το 1980, επιμένει: «Κατά τη συζήτηση εκείνη ο Ανδρέας Παπανδρέου τόνισε ότι δεσμεύεται και δεν μπορεί να πει περισσότερα για το θέμα. Εάν όμως συνεχίζονταν οι ύβρεις εις βάρος του θα αναγκαζόταν να παραβεί τον λόγο που είχε δώσει. Στην ίδια συνεδρίαση, ο Π. Κανελλόπουλος ανέφερε ότι η φράση που είπε ο Ανδρέας Παπανδρέου "υπηρετούσε εθνικό σκοπό" και ότι το διεπίστωσε ο ίδιος σε συνάντηση που είχε μαζί του και επείσθη απολύτως».

Τα παραπάνω αποτελούν ένα από τα ιστορικά κεφάλαια του φακέλου «για τα πετρέλαια του Αιγαίου», με αναφορές και ντοκουμέντα σχετικά με την ύπαρξη κοιτασμάτων μαύρου χρυσού στην υφαλοκρηπίδα, η έρευνα και εκμετάλλευση των οποίων για χρόνια τροφοδοτεί την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

Το θέμα των ερευνών για υδρογονάνθρακες είχε επανέρθει στο προσκήνιο, καθώς στην Αγκυρα τέθηκε τον Ιούλιο του 2009 σε ισχύ διάταγμα που εξουσιοδοτεί την τουρκική κρατική εταιρεία πετρελαίου (ΤΡΑΟ) να πραγματοποιήσει έρευνες στην περιοχή εκτός των τουρκικών χωρικών υδάτων στην Ανατολική Μεσόγειο, στην οποία περιλαμβάνεται τμήμα ελληνικής υφαλοκρηπίδας, νότια και ανατολικά του Καστελόριζου, αλλά και στην Κύπρο. Στο Αιγαίο ξύπνησαν μνήμες «Χόρα», «Σισμίκ» και «Πίρι Ρέις».

  • Το 1975, το ερευνητικό σκάφος «Χόρα» είχε βγει για έρευνα σχετική με υποθαλάσσια κοιτάσματα πετρελαίου, και μάλιστα στην αμφισβητούμενη ελληνική υφαλοκρηπίδα, την οποία και παραβίασε. Ένα χρόνο αργότερα, τον Ιούλιο, η Τουρκία είχε τορπιλίσει τον ελληνοτουρκικό διάλογο και είχε αναγγείλει εκτεταμένα γυμνάσια στο Αιγαίο και έξοδο του «Χόρα» για σεισμικές έρευνες και σε ζώνες του Αιγαίου που ανήκουν στην υφαλοκρηπίδα των ελληνικών νησιών. Στις 15 Ιουλίου ο Τούρκος πρωθυπουργός Σουλεϊμάν Ντεμιρέλ κάνει την ακόλουθη προκλητική δήλωση: «Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να εμποδίσει τις έρευνές μας έξω από τα ελληνικά χωρικά ύδατα. Η Τουρκία ουδέποτε θα συναινέσει σε κατάσταση που εμφανίζει την Ελλάδα διεκδικούσα ολόκληρο το Αιγαίο σαν δική της λίμνη. Σε περίπτωση επεμβάσεως στην αποστολή του "Χόρα" στο Αιγαίο, η Τουρκία θα ανταποδώσει την επέμβαση» («Ελευθεροτυπία», 16 Ιουλίου 1976).

Η ελληνική απάντηση δίνεται με την ακόλουθη κυβερνητική ανακοίνωση: «Οι ελληνικές θέσεις είναι σαφείς. Και διετυπώθησαν με την πρόταση της Ελλάδας να αχθεί η διαφορά για την υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, όπως έπραξαν και άλλες χώρες σε παρόμοιες περιπτώσεις. Παρήλθον όμως έκτοτε 15 μήνες και η Τουρκία, αν και κατ' αρχήν απεδέχθη την πρότασιν, αναβάλλει με διάφορα προσχήματα την υπογραφή του συνυποσχετικού που θα άνοιγε τον δρόμο σ' αυτή την ειρηνική και αδιάβλητη διαδικασία. Είναι δε εκπληκτικό ότι ενώ συνεχίζονται οι επαφές τις οποίες η ίδια επεδίωξε, η τουρκική κυβέρνηση απειλεί να διεξαγάγει σεισμικές έρευνες σε περιοχές όπου δεν έχει δικαίωμα να το πράξει (...) επομένως η τουρκική κυβέρνηση οφείλει να αναλογισθεί και να σταθμίσει τις συνέπειες της αυθαιρεσίας την οποία σχεδιάζει», σημειώνει ο Τύπος στις 17 Ιουλίου 1976.

  • Το «Χόρα» ανήκε μέχρι το 1976 στην τουρκική «Ναυτιλιακή Τράπεζα», υποδηλώνοντας για πρώτη φορά έμμεσα απαιτήσεις της γειτονικής χώρας για συνεκμετάλλευση της υφαλοκρηπίδας με την Ελλάδα. Τον Μάιο του 1976, η τράπεζα το παραχώρησε επίσημα στο «Ινστιτούτο Μεταλλειολογικών Ερευνών» της Τουρκίας για τη διενέργεια υποθαλάσσιων επιστημονικών ερευνών, σεισμολογικού και γεωλογικού χαρακτήρα. Είχαν προηγηθεί οι απαραίτητες μετατροπές και προσθήκες σε επιστημονικά όργανα.

Λίγο καιρό αργότερα, μετονομάστηκε σε «ΜΤΑ Sismik Ι», υποδηλώνοντας τη νέα του αποστολή. Με αυτό το όνομα εμφανίστηκε εν δράσει μεταξύ Λήμνου και Μυτιλήνης και προκάλεσε τη μεγάλη κρίση του Μαρτίου του 1987. Αφορμή για την Άγκυρα αποτέλεσε η αίτηση της εταιρείας DENISON να επεκτείνει τις έρευνές της για πετρέλαιο στα 10 ν.μ. ανατολικά της Θάσου. Η κυβέρνηση Παπανδρέου πίστευε ότι δεν υπήρχε λόγος να μη γίνουν γεωτρήσεις στα 10 ν.μ. της Θάσου, ερμηνεύοντας το Πρωτόκολλο της Βέρνης και τα συμφωνηθέντα μεταξύ Καραμανλή - Ετζεβίτ ως ανενεργά πλέον. Το Πρωτόκολλο δέσμευε και τις δύο πλευρές να απέχουν από οποιαδήποτε ενέργεια στην περιοχή όσο διάστημα διαρκούσαν οι διαπραγματεύσεις για την υφαλοκρηπίδα. Από τη στιγμή όμως που οι διαπραγματεύσεις είχαν διακοπεί, το Πρωτόκολλο ήταν τουλάχιστον ανενεργό. Ο τοτε πρωθυπουργός κ. Ανδρέας Παπανδρέου διατάσσει πολεμική κινητοποίηση και θέτει «ΗΠΑ και ΝΑΤΟ ενώπιον των ευθυνών τους» για το ενδεχόμενο πολεμικής εμπλοκής στο Αιγαίο. Είχε απειλήσει να κλείσει τις αμερικανικές βάσεις, ιδιαίτερα εκείνης της Ν. Μάκρης. Είναι η πρώτη φορά που ο Ανδρέας κάνει τότε την πρόταση να παραπεμφθεί στο δικαστήριο της Χάγης το θέμα της υφαλοκρηπίδας, με την υπογραφή συνυποσχετικού με την Τουρκία. Η κρίση εκτονώθηκε σε μερικές μέρες. Το τουρκικό πλοίο δεν βγήκε από τον Ελλήσποντο.

Αυτή η «συμφωνία κυρίων» επισφραγίστηκε τον Ιανουάριο του '88 στη συνάντηση του Νταβός, κατά την οποία οι δύο πρωθυπουργοί συμφώνησαν ότι «από τώρα και στο εξής μια τέτοια κρίση δεν πρέπει να επαναληφθεί και οι δύο πλευρές θα επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στη δημιουργία μόνιμων ειρηνικών σχέσεων...». Ο Ανδρέας διακηρύσσει την αρχή «μη πόλεμος» και αναγγέλλει ότι το Κυπριακό «μπήκε στο ράφι». Λίγους μήνες αργότερα θα κάνει την αυτοκριτική του με τη λατινική φράση «mea culpa».

  • Τον Γενάρη του 1997 ο κατάπλους στο Αιγαίο του τουρκικού ωκεανογραφικού σκάφους «Πίρι Ρέις», ιδιοκτησίας του Ινστιτούτου Θαλάσσιων Επιστημών και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου της 9ης Σεπτεμβρίου στη Σμύρνη, έθεσε σε αυξημένη επαγρύπνηση το κέντρο επιχειρήσεων του Πολεμικού Ναυτικού. Η έξοδός του από τα στενά ήταν προγραμματισμένη και δεν έχει προβληματίσει ακόμη το υπουργείο Αμυνας. Παρ' όλα αυτά, έχει δοθεί εντολή σε όλα τα πολεμικά πλοία που πλέουν στο Αιγαίο να παρακολουθούν στενά τις κινήσεις του τουρκικού.

  • Τον Μάιο του 2001, μέσω του προσωπικού διαύλου των υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας και Τουρκίας, ανακόπηκε μια νέα ελληνοτουρκική κρίση. Αφορμή ήταν η αναγγελία της νέας εξόδου στο νότιο Αιγαίο και την Κύπρο για θαλάσσιες επιστημονικές έρευνες του γνωστού από τα παλιά (σ.σ. κρίση του 1987) του τουρκικού ωκεανογραφικού σκάφους «Πίρι Ρέις». Σε συνάντησή τους στη Βουδαπέστη, ο υπουργός Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου αποκόμισε την εντύπωση ότι ο Τούρκος ομόλογός του Ι. Τζεμ δεσμεύθηκε ότι το «Πίρι Ρέις» δεν θα κάνει έρευνα σε περιοχές νοτίως της Ρόδου, της Καρπάθου και του Καστελόριζου, που συμπίπτει με την περιοχή μη προσδιορισμένης ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Ο Τύπος μιλούσε για «Ωρολογιακή βόμβα, που απειλεί να τινάξει στον αέρα τις ελληνοτουρκικές σχέσεις και να προκαλέσει οξύτατη κρίση, (που) ενεργοποίησε πριν από έξι ημέρες η Αγκυρα». Όπως είναι πλέον αντιληπτό «Η πείρα του παρελθόντος αποδεικνύει ότι οι Τούρκοι χρησιμοποιούν το "Πίρι Ρέις" σαν μηχανισμό δημιουργίας κρίσης. Η κυβέρνηση Σημίτη θα κάνει ό,τι μπορεί για να αποτρέψει την κρίση, αλλά δεν μπορεί να παραμείνει αδρανής όταν παραβιάζεται ελληνικό κυριαρχικό δικαίωμα. Η τουρκική πρόκληση, έτσι όπως τουλάχιστον έχει σχεδιασθεί, είναι μείζονος σημασίας και βεβαίως εξυπηρετεί συγκεκριμένη πολιτική σκοπιμότητα».

  • Τον Ιούλιο του 2006 το «Χόρα» ή «Σισμίκ Ι», που λίγο έλειψε να στείλει δύο φορές την Ελλάδα και την Τουρκία στα όρια της σύρραξης αποσύρεται.

  • Το Πετρέλαιο σαν μέσον επενδύσεως και οι Διεθνείς επιπτώσεις του

Τώρα ήλθε η στιγμή να ενημερώσουμε όλους τους Έλληνες (Ελλαδίτες, Κύπριους και Απόδημους) και Ομογενείς αδελφούς σε ότι αφορά το ορυκτό πετρέλαιο σαν μέσον επενδύσεων ισχυρών οικονομικών χωρών ή τραπεζών ή ιδιωτών μεταξύ αυτών είναι και Deutsche Bank, και Siemens. Τα τελευταία τρία χρόνια η τιμή του πετρελαίου παρουσίασε μια σημαντική διακύμανση από 11 δολάρια περίπου το 1998 σε μια τιμή που ξεπέρασε και τα 35 δολάρια και πλέον τον τελευταίο καιρό. Το πρόβλημα μεγεθύνεται από την ανατίμηση του δολαρίου ­ στο οποίο εκφράζονται οι τιμές του πετρελαίου ­ η οποία προκαλεί μια μεγαλύτερη επίπτωση από την άνοδο της τιμής του πετρελαίου σε χώρες εκτός Ηνωμένων Πολιτειών όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο σημερινός κόσμος κατάλαβε ότι το πετρέλαιοείναι πολύτιμο αγαθό κάπου μεταξύ 1967 και 1979 με τις πετρελαϊκές κρίσεις των δύο πολέμων στην Μέση Ανατολή και της επανάστασης στο Ιράν. Από τότε ψαχνόμαστε για εναλλακτικές μορφές ενέργειας, και φτιάχνουμε μοντέλα και θεωρίες για το πότε θα τελειώσει ο …κόσμος.

Ο πόλεμος για το πετρέλαιο και τον έλεγχό του, είναι αρκετά παλαιός, και χωρίς να είμαι ιστορικός πετρελαίου, βλέπω ότι ξεκίνησε όταν κάποιος Ignacy Łukasiewicz βρήκε ότι μπορούσε να αποστάξει φωτιστικό πετρέλαιο σαν υποκατάστατο του λαδιού φάλαινας και του φωτιστικού σπερματσέτου. Η πρώτη γεώτρηση για πετρελαιοπηγή ήταν στην Πολωνία το 1853 (λογικό αν σκεφτείς ότι οι Πολωνοί ήταν αποκομμένοι από τα …φαλαινοθηρικά).

Η ύφεση στην Αγγλία το 1873 ήταν η αρχή του τέλους της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, και η Αρχή της ανόδου του Α’ Ράϊχ, με την Γερμανία να ξεπερνάει την Αγγλία σε παραγωγή και εξαγωγές χάλυβα, μηχανημάτων και χημικών.

Το 1880 με πρωτοβουλία της Deutsche Bank και του συνιδρυτή της Georg von Siemens (μικρανηψιού του Werner von Siemens της …Siemens), άρχισαν οι Γερμανοί βιομήχανοι και τραπεζίτες να ψάχνουν για αγορές και πρώτες ύλες. Οι τότε Μεγάλες Δυνάμεις (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία) είχαν καπαρωμένο τον περισσότερο γνωστό κόσμο, και οι Γερμανοί στράφηκαν προς τα γενικά υπερχρεωμένα κατάλοιπα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, με οικονομική και στρατιωτική διείσδυση, κάτι που δεν άρεσε στις Μεγάλες δυνάμεις αλλά το ανέχτηκαν.

Από τότε είχαν οι Γερμανοί μεγαλοπρεπή σχέδια «διασύνδεσης» του κόσμου (του κόσμου «τους») μόνο που τότε δεν είχαν το …Desertec, αλλά τηλέγραφο και σιδηροδρόμους (συμπεριλαμβανομένου και του σιδηροδρόμου Βερολίνου – Βαγδάτης, που εξασφάλιζε και δικαιώματα εκμετάλλευσης πετρελαίου και άλλων ορυκτών που είχαν βρει οι Γερμανοί γεωλόγοι στην Μοσούλη, το Κιρκούκ, και την Βασόρα.

Η πρώτη εξερεύνηση σε μεγάλη κλίμακα για πετρέλαιο έγινε περί τα τέλη του 19ου αιώνα, στο Αζερμπαϊτζάν, τότε τμήμα της Ρωσικής Αυτοκρατορίας από τηνBranobel συμφερόντων κάποιων κυρίων Νομπέλ και κάποιου Βαρόνου Peter von Bilderling.

To 1920, οι Μπολσεβίκοι εθνικοποίησαν την Branobel, και οι Νομπέλ μεταβίβασαν τις περισσότερες μετοχές τους στην …Standard Oil of New Jersey. Η Αμερική άρχισε να παράγει πετρέλαιο στις αρχές του 20ου αιώνα, αλλά έχασε τα πρωτεία παραγωγής περί το 1960 στην Σαουδική Αραβία και την Ρωσία.

Περί το 1900, η Αγγλία εξασφάλισε πετρέλαιο από τον τότε Σάχη της Περσίας και αποφάσισε να γυρίσει τον πολεμικό στόλο της από κάρβουνο σε πετρέλαιο, και ο σιδηρόδρομο Βερολίνο – Βαγδάτη ήταν σαφής απειλή. Σε αντίδραση της πολιτικής Drang nach Osten ξεκίνησε συμμαχίες με Ρώσους και Γάλλους και μάλλον υποκίνησε Βαλκάνιους και Νεότουρκους εναντίον του φιλογερμανού Σουλτάνου.

Τα πετρέλαια του Κουρδιστάν και του Ιράν δεν ήταν οι μοναδικές αιτίες για τον Α’ Π.Π. Ούτε ήταν ο σιδηρόδρομος Βερολίνου – Βαγδάτης και ο τηλέγραφος Ευρώπης – Ινδίας οι μόνες αφορμές. Ούτε πήγαμε απ’ ευθείας από το Drang nach Osten στο Desertec, απ’ ευθείας. Περάσαμε πρώτα από το Lebenspraum. Με το πετρέλαιο, το Μεγάλο Παιχνίδι έχει γίνει επικίνδυνο, και δεν νομίζω ότι έχει τελειώσει.

  • Η Παγκόσμια οικονομία και η πιθανότητα και για μια Πετρελαϊκή κρίση

Τώρα θα ενημερώσουμε όλους τους Έλληνες (Ελλαδίτες, Κύπριους και Απόδημους) και Ομογενείς αδελφούς σε ότι αφορά την Ευρωζώνη που είναι σε οικονομική κρίση με τα δημοσιονομικά που μαστίζουν τις περισσότερες χώρες της μπορούν να γίνουν ο σπασμένος κρίκος της Ε.Ε. προς όφελος των μεγάλων τραπεζών που θα χρησιμοποιήσουν το πετρέλαιο μέσο διαλύσεως .

Τα αίτια της ανόδου της τιμής του πετρελαίου τα τελευταία χρόνια πρέπει να αναζητηθούν σε κάποια κυκλική συμπεριφορά την οποία παρουσιάζει η εν λόγω αγορά, σε κερδοσκοπικά φαινόμενα τα οποία οδήγησαν σε μείωση των διεθνών αποθεμάτων πετρελαίου και στη συμπεριφορά των πετρελαιοπαραγωγών χωρών. Σε αυτές τις αιτίες ήλθε τις τελευταίες εβδομάδες να προστεθεί και η κρίση στη Μέση Ανατολή αναβιώνοντας μνήμες της δεκαετίας του 1970 όταν συνέβησαν δύο σημαντικές πετρελαϊκές κρίσεις και να ενσπείρει φόβους μιας νέας παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο ευάλωτη όμως είναι η σημερινή παγκόσμια οικονομία σε μια τέτοια προοπτική;

Κατ' αρχάς, οι σημερινές τιμές του πετρελαίου, ιδιαίτερα σε πραγματικούς όρους, είναι χαμηλότερες από αυτές που διαμορφώθηκαν κατά το πρώτο ήμισυ της δεκαετίας του 1980. Πιο σημαντικό όμως είναι ότι η σημερινή παγκόσμια οικονομία διαφέρει πολύ από αυτή των αρχών της δεκαετίας του 1970 για πολλούς λόγους. Πρώτον, σήμερα η παγκόσμια οικονομία χαρακτηρίζεται από μικρότερη εξάρτηση από το πετρέλαιο λόγω της ανάπτυξης τεχνολογιών οι οποίες εξοικονομούν ενέργεια και λόγω της υποκατάστασης του πετρελαίου με άλλες πηγές. Δεύτερον, οι σημερινές οικονομίες είναι πολύ πιο ευέλικτες από ό,τι στο παρελθόν όταν υπήρχε έντονος προστατευτισμός, κρατικός παρεμβατισμός και πολλών άλλων ειδών «ακαμψίες». Οι σημερινές οικονομίες χαρακτηρίζονται από μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα στην οποία σημαντικά έχουν συμβάλει και οι πιο ευέλικτες αγορές εργασίας και οι άλλες διαρθρωτικές αλλαγές των δύο τελευταίων δεκαετιών. Τρίτον, η σημερινή παγκόσμια οικονομία βρίσκεται σε πολύ διαφορετική φάση από αυτή των αρχών της δεκαετίας του 1970 όταν συνέβη η πρώτη πετρελαϊκή κρίση. Τότε η παγκόσμια οικονομία βρισκόταν σε υπερθέρμανση με πληθωρισμό γύρω στο 12% και πολύ μικρή οικονομική μεγέθυνση κάτω του 1%. Σήμερα η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική. Με όλα αυτά τα δεδομένα τα φαινόμενα της δεκαετίας του 1970 δεν μπορούν να επαναληφθούν. Μπορούν όμως να φέρουν μια επιβράδυνση στην οικονομική μεγέθυνση και κάποια αναδιανεμητικά αποτελέσματα, ενώ οι πιο «εύθραυστες» οικονομίες της Ευρωζώνης θα επηρεασθούν περισσότερο. Επίσης θα πρέπει να επισημανθεί η υψηλή αποτίμηση της παγκόσμιας οικονομίας σήμερα στις παγκόσμιες αγορές κεφαλαίου, που καθιστά τις αγορές αυτές ευάλωτες σε κρίσεις.

Στη δεκαετία του 1970 υπήρξε κάτι καλό από διπλό σοκ. Για πολύ καιρό μετά, η ενεργειακή ζήτηση παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα και ο κόσμος είδε μια επανάσταση στον τομέα της ενεργειακής αποδοτικότητας και της υποκατάστασης. Ποτέ ξανά, είπαν οι πολιτικοί, δεν θα επέτρεπαν στις υψηλές τιμές ενέργειας να κρατήσουν τις οικονομίες τους σε ομηρία.

Όπως έγινε και στη δεκαετία του 1970, η ζήτηση για ενέργεια θα εκτοξευθεί όταν η παγκόσμια οικονομία αρχίσει να αναπτύσσεται και πάλι. Η MGI αναμένει πως η ζήτηση θα αυξηθεί περισσότερο από 2% σε ετήσια βάση μεταξύ 2010 και 2015, σχεδόν μια πλήρη μονάδα ταχύτερα από την περίοδο από το 2006 έως το 2010. Την ίδια στιγμή, έχουμε μπροστά μας μια εικόνα σχετικά με την προσφορά η οποία είναι λιγότερο υποσχόμενη από ό,τι ήταν στη δεκαετία του 1970.

Οι αιφνίδιες αποσύρσεις προσφοράς οδήγησαν στις δύο πετρελαϊκές κρίσεις της δεκαετίας του 1970 , στην πρώτη ένα εμπάργκο του ΟΠΕΚ, και η κατάρρευση του ιρανικού πετρελαίου, μετά την επανάσταση στο Ιράν στη δεύτερη. Όμως, στον απόηχο και των δύο επεισοδίων, η προσφορά αυξήθηκε ταχύτατα, ενισχυόμενη από το γεγονός ότι οι χώρες του ΟΠΕΚ καθώς και αυτές που δεν άνηκαν στον ΟΠΕΚ ήταν σε θέση να επωφεληθούν από την ανακάλυψη νέων πεδίων.

Τώρα, οι προοπτικές φαίνονται λιγότερο υποσχόμενες σε σχέση με τη δεκαετία του 1970. Τότε, οι δίδυμες πετρελαϊκές κρίσεις προκάλεσαν τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και την μετάβαση σε διαφόρους τύπους καυσίμων, κυρίως από τις ανεπτυγμένες χώρες. Αυτές οι κινήσεις κράτησαν τη ζήτηση χαμηλή για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτές οι προσπάθειες συνεχίζονται και σήμερα και καταβάλλουν «μερίσματα»-στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα και η κατά κεφαλήν ενεργειακή κατανάλωση θα μειωθούν μεταξύ 2006 και 2020. Τώρα τα «Τοξικά ομόλογα διέλυσαν οικονομίες ». Η ζήτηση των χωρών του ΟΟΣΑ για ορυκτά καύσιμα θα είναι σχεδόν στάσιμη.

Όμως, η αποφασιστική δράση, με την ανάπτυξη των περιφερειών, είναι ζωτικής σημασίας αυτή τη φορά γιατί θα αντιπροσωπεύει το 90% της αύξησης της ενεργειακής ζήτησης από τώρα έως το 2020 , για αυτό θα πρέπει να υπόψη της η Γερμανίδα καγκελάριος . Ακόμη και αν η τρέχουσα κρίση αποδεικνύεται ότι είναι βαθύτερη από την ύφεση στη δεκαετία του 1970 από το πετρέλαιο , η ταχεία ανάπτυξη των αναπτυσσόμενων οικονομιών της Ανατολής Κίνα , Ινδία και Ιαπωνία θα μπορούσε να δώσει σημαντική ώθηση στην παγκόσμια κατανάλωση ενέργειας μέσα από την Πράσινη ενέργεια .

Μπορεί να είναι ήδη πολύ αργά για να αποτραπεί μια δεύτερη πετρελαϊκή κρίση που θα μπορούσε να ξεκινήσει ήδη από το 2010, ανάλογα με το πόσο γρήγορα η παγκόσμια οικονομία θα ανακάμψει. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες θα πρέπει να υιοθετήσουν μια στάση laissez-faire ως προς τη ζήτηση ενέργειας. Μια έντονη έμφαση στη στροφή σε καύσιμα που είναι δυνητικά πιο άφθονα προσφέρει πρόσθετη δυνατότητα σημαντικής μείωσης της ζήτησης ενέργειας για την ενίσχυση της ενεργειακής παραγωγικότητας -της παραγωγής που επιτυγχάνεται για ένα συγκεκριμένο ποσό κατανάλωσης ενέργειας- στη βιομηχανία και τα κτίρια θα μπορούσαν να κόψουν 6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. (Με υψηλότερη παραγωγικότητα της ενέργειας στα ελαφρά οχήματα, αυτό θα μπορούσε να ανέλθει σε 8 εκατ. βαρέλια ημερησίως.)

Στις ανεπτυγμένες χώρες, η άρση των εμπορικών φραγμών για αιθανόλη ζαχαροκάλαμου, που απαιτεί να είναι όλα τα οχήματα ευέλικτα σε ό,τι αφορά τα καύσιμα, και η αντιστροφή της πρόσφατης στροφής προς ντίζελοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα, θα ήταν χρήσιμο βήματα. Η αύξηση του ορίου για το μέγεθος των φορτηγών θα μπορούσε να εξοικονομήσει 0,5 με 1,0 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Πιο μακροπρόθεσμα, η επένδυση σε εκκολαπτόμενες τεχνολογίες -ιδιαίτερα σε ηλεκτρικά οχήματα και βιοκαύσιμα- θα αυξηθούν σημαντικά. Οι επενδύεις σε υποδομές για δημόσια μεταφορά θα είναι επίσης σημαντικές, ιδίως στις αναπτυσσόμενες χώρες που κατασκευάζουν νέες ικανότητες σε μεγάλη κλίμακα.

Οποιαδήποτε και κάθε πολιτική για μείωση της αύξησης της ζήτησης της ενέργειας θα μπορούσε να συμβάλει θετικά-και βραχυπρόθεσμα, μετριάζοντας τη ζημία από ένα δεύτερο πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία. Και σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, θέτοντας τα θεμέλια για μια παρατεταμένη περίοδο ισορροπίας στις αγορές του πετρελαίου που θα ενισχύσουν την παγκόσμια η μελλοντική ευημερία.

Πιστεύουμε ότι οι Έλληνες (Ελλαδίτες, Κύπριοι και Απόδημοι ) και οι Ομογενείς αδελφοί μας , με τα πολλά αρχειακά στοιχεία που παρουσιάσαμε τα οποία αξίζει να την έχετε στο Αρχείο σας για μελέτη, διότι καλύψαμε τα θέματα γιατί δεν αξιοποιείτε σε βάθος η Ελληνική ΟΑΖ, καθώς και τα θέματα που αφορούν το Αιγαίο, την Θράκη, την Κύπρο μας, την Υφαλοκρηπίδα, την ΟΑΖ, τα Πετρέλαια στην Διεθνή σκηνή κλπ . Για αυτό θα προσέξουν οι Τούρκοι κάνουν συνεχείς παραβιάσεις στο Αιγαίο , διότι τα πετρέλαια του Αιγαίου είναι Ελληνικά και κανείς δεν θα τα πάρει.

Πηγές : Apodimos.com και πληροφορίες από τα defencenet.gr – news.in.gr – kostasxan.blogspot.com – taxalia.blogspot.com – enet.gr– archaeopteryxgr.blogspot.com – capital.gr – tovima.gr – ert.news.gr – ΑΠΕ-ΜΠΕ – mfa.gr

Στείλτε τήν σελίδα αύτή μέ e-mail

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Συνολικές προβολές σελίδας

Αναγνώστες

Επικοινωνήστε μαζί μας στο: politisvaris1@yahoo.gr

Επικοινωνήστε μαζί μας στο: politisvaris1@yahoo.gr
politisvaris1@yahoo.gr

Blog Archive