Η Αττική Οδός επί της ουσίας είναι μια προκλητική σύμβαση της κυβέρνησης Σημίτη. Είναι ένα έργο αρχικού κόστους 1,3 δις που ουσιαστικά αναλήφθηκε κατά 80% από το Δημόσιο (καθόσον ακόμη και τα δάνεια που δόθηκαν είχαν κάλυψη του Δημοσίου), ενώ οι εταιρίες έβαλαν υποτίθεται το 20% και ανταποδοτικά ανέλαβαν την εκμετάλλευση του για 20 χρόνια.... Στο δια ταύτα όμως οι ιδιώτες δεν έβαλαν τίποτα γιατί η κυβέρνηση του Σημιτικού ΠΑΣΟΚ φρόντισε να αναθέσει συμπληρωματικά έργα ύψους 1,5 δις στις ίδιες εταιρίες μέσω των οποίων κάλυψαν και με το παραπάνω την Ίδια Συμμετοχή τους.
Όταν τα ετήσια έσοδα από την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού είναι 200-250 εκατομμύρια, δεν χρειάζεται να έχεις πολύ μυαλό για να καταλάβεις γιατί ένα έργο που θα μπορούσε να κατασκευαστεί από το Δημόσιο, αποτέλεσε «χρυσωρυχείο» για ιδιώτες.
Η σημερινή κυβέρνηση με την ενέργεια της να επιβάλλει στην Αττική Οδό πρόστιμο 2.000 ανά αποκλεισμένο αυτοκίνητο, δηλαδή περίπου 4 εκατομμύρια, δεν προστατεύει τα συμφέροντα του Δημοσίου και προστατεύει μόνο τα συμφέροντα των μετόχων της Αττικής Οδού. Σημειώνω ότι σήμερα η Αττική Οδός ελέγχεται κατά 65% από την εταιρεία ΕΛΛΑΚΤΩΡ και το υπόλοιπο από την εταιρεία ΑΒΑΞ, και η σύμβαση παραχώρησης λήγει το 2024. Η σύμβαση παραχώρησης όμως συνοδεύεται και με υποχρεώσεις καλής λειτουργίας του έργου, τις οποίες αν δεν εφαρμόζει η εταιρία μπορεί να κηρυχθεί έκπτωτη. Και εδώ είναι το αμείλικτο ερώτημα στο οποίο ο πρωθυπουργός πρέπει να απαντήσει. Γιατί κύριε Μητσοτάκη δεν στράφηκες νομικά κατά της εταιρείας όταν η εταιρεία έχει ήδη στραφεί ενάντια στο κράτος διεκδικώντας 87 εκατ από απώλεια εσόδων λόγω covid; Είσαι αφελής η υπάρχει κάποια «υπόγεια» συμφωνία;
Αλλά και πάλι το θέμα δεν εξαντλείται μόνο στην λογιστική διαφορά των 87 εκατομμυρίων που ζητάει η Αττική Οδός σε σχέση με τα 4 εκατομμύρια πρόστιμο. Οι μέτοχοι είναι σίγουρο ότι θα προτιμούσαν ένα πρόστιμο 4 εκατομμυρίων, από το να μπλέξουν σε καταδικαστικές αποφάσεις για την καλή λειτουργία του έργου, εφόσον θα μπορούσε να αποτελέσει λόγο για τον αποκλεισμό τους στη προγραμματιζόμενη νέα παραχώρηση μετά το 2024. Και στη νέα παραχώρηση υπάρχει μπόλικο ψητό. Δεν είναι μόνο οι 2 τεχνικές εταιρίες αλλά και η γαλλική πολυεθνική EGIS που συμμετέχει στην εταιρεία Αττική Διαδρομές με αντικείμενο την διαχείριση της Αττικής Οδού. Μιλάμε για μια εταιρεία με μεγάλη πείρα στην διαχείριση αυτοκινητοδρόμων και η οποία παράλληλα συμμετέχει μαζί με την ΤΕΡΝΑ και στην ΕΓΝΑΝΤΙΑ οδό. (δρόμος που κόστισε σχεδόν 5 δις και παραχωρήθηκε μόλις για 1,5 δις).
Η κυβέρνηση πρόσφατα ανακοίνωσε την έναρξη διαγωνισμού για την παραχώρηση της Αττικής Οδού για 25 έτη μετά το 2024. Αντί το κράτος να αναλάβει την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού με εύκολα και εγγυημένα έσοδα 200-250 εκατομμύρια το χρόνο, δηλαδή άνω των 5 δις στην 25ετία, επιλέγει να εισπράξει περίπου 2,5 δις αν κρίνουμε από τα παπαγαλάκια της στα ΜΜΕ που έχουν αναλάβει να παρουσιάσουν το θέμα σαν τεράστια επιτυχία. Προκειμένου να προωθήσει αυτήν την μεθόδευση η κυβέρνηση της ΝΔ ενέταξε με τον νόμο 4799/2021 την Αττική οδό στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ δεν ανήκε. Ο νέος νόμος 4799/2021 αφορά όλες τις συμβάσεις που εντάσσονται στις αποκαλούμενες «Στρατηγικού χαρακτήρα» και σχετίζεται με τον νόμο 4804/2021 που αφορά τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης. Δηλαδή με απλά λόγια όσα έργα κάνει από εδώ και πέρα το Δημόσιο επειδή θα είναι με την μορφή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.