Έφθασε η 25η Μαρτίου αλλά δυστυχώς οι εορτασμοί δεν θα είναι ανάλογοι των πράξεων των ηρώων μας ούτε θ’ αποδοθούν από μας οι τιμές που τους αξίζουν. Τους αξίζουν διότι επέτυχαν το ακατόρθωτο πολεμώντας εχθρούς και προδότες.... Πολλές περιοχές της Ελλάδος έχουν επώνυμους, δηλαδή γνωστούς, ήρωες και θα εορτάσουν όπως εορτάσουν. Ανάμεσά τους είναι και το Βελεστίνο λόγω του Ρήγα Φεραίου.
Είναι περίεργο όμως το να περπατάει κανείς στον κεντρικό πεζόδρομο του Βελεστίνου και να βλέπει μια τεράστια φωτογραφία η οποία καλύπτει όλη την πρόσοψη γραφείων του Δήμου Ρήγα Φεραίου στην οποία απεικονίζεται ένα τζαμί! Απεικονίζεται ένα τζαμί που ήταν κτισμένο επί τουρκοκρατίας στη όχθη της Υπερείας Κρήνης, (τόπος πηγών μέσα στην κωμόπολη) και στο πάνω τμήμα της φωτογραφίας έβαλαν την φωτογραφία του Ρήγα Φεραίου και γράφει «ΔΗΜΟΣ ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟΥ». Είναι κάπως οξύμωρο, αντιαισθητικό περιβαλλοντικά και μη αρμόζων στην Ελληνική αντίληψη περί ωραιότητος.
Αρκετοί κάτοικοι του Δήμου, όπως είναι φυσικό, δεν συμφωνούν αλλά δεν κάνουν και κάτι.
Πριν από καιρό βρέθηκα, εγώ ο γράφων αυτά, στο Βελεστίνο. Εντελώς τυχαία βρεθήκαμε στον ίδιο χώρο με τον Δήμαρχο. Δεν τον γνώριζα, αλλά ούτε είμαι δημότης του Δήμου αυτού. Όταν στις συζητήσεις στην εκεί ομήγυρη διαπίστωσα ότι ήταν παρών και ο Δήμαρχος, τότε εξέφρασα την αγανάκτησή μου λέγοντάς του «ότι αποτελεί ντροπή για τον Δήμο και για το Βελεστίνο να υπάρχει στην πατρίδα του Ρήγα Φεραίου, στα γραφεία του Δήμου που έχει προς τιμήν του το όνομά του, φωτογραφία τού επί τουρκοκρατίας τζαμιού».Του είπα ότι, «είναι ντροπή για τον Δήμο, στην γενέτειρα του Ρήγα Φεραίου (Αντώνιος Κυριαζής, ήταν το πραγματικό του όνομα) να έχετε γιγαντο-φωτογραφία σε γραφεία του Δήμου σας το τζαμί στην Υπερεία Κρήνη. Είναι απαράδεκτο για σας, στο κεντρικότερο σημείο της κωμοπόλεως να έχετε το τζαμί και να το βλέπουν όλοι κάθε μέρα. Είναι απαράδεκτο να έχετε φωτογραφία το τζαμί και πάνω – πάνω να γράφετε «Δήμος Ρήγα Φεραίου»».
Μου λέει ο Δήμαρχος ότι: «το τζαμί αποτελεί πολιτιστική κληρονομιά». Του απαντώ ότι «είναι απαράδεκτο» αυτό που λέει. Μου απαντά πάλι με την σειρά του ότι, «είναι από ζωγραφικό πίνακα ο οποίος ευρίσκεται στην Βουλή». Του απαντώ ως εξής. «Ε και; Τι σημαίνει αυτό; Σας αρέσει να βλέπεται την ημισέληνο κάθε μέρα;». «Πίσω υπάρχει εκκλησία με σταυρό», μου αντιλέγει. «Λάθος κάνεις», του απαντάω, «η εκκλησία δεν έχει σταυρό και αν θες ξαναδές την φωτογραφία».
Μου λέει ότι δεν ξέρω Ιστορία. Τι ήθελε να το πει! Του λέω «μάλλον εσύ δεν ξέρεις Ιστορία διότι δεν γνωρίζεις ότι την Υπερεία Κρήνη την αναφέρει ο Όμηρος. Για ψάξε. Αλλά είναι απαράδεκτο να αγνοείτε την Ιστορία του τόπου. Ο τόπος έχει 5.000 χρόνια Ιστορία και σεις βάλατε φωτογραφία το τζαμί. Με τόσες χιλιάδες χρόνια Ιστορία, δεν βρήκατε κάτι άλλο να βάλετε; Το τζαμί σας εκφράζει;»
Με αυτά, η πρώην ρεμβάσουσα ομήγυρη έπαψε να είναι ρεμβάζουσα. Με διακριτική προσοχή παρακολουθούσε τον διάλογό μας μάλλον λόγω του ύφους μου που μιλούσα έτσι στον Δήμαρχο, πλην όμως η συζήτηση έληξε.Σε λίγο θα εορτάσουμε τα 200 χρόνια και ο Δήμος Βελεστίνου θα υπερηφανεύεται ότι εκεί γεννήθηκε ο Ρήγας, θ’ απαγγέλουν κανένα στίχο από τον Θούριο, με φωτογραφία όμως ένα τζαμί.
Όταν επισκέφθηκε πριν από καιρό το Βελεστίνο, υπ’ όψιν ότι «Βελεστίνο» είναι καθαρά σλαβογενής ονομασία και το ελληνικό όνομα είναι «Φερές», η Γιάννα Αγγελοπούλου, προφανώς το έκανε για συστήσει χαμηλούς τόνους κατά τον εορτασμό των 200 ετών από την Ελληνική παλιγγενεσία, χορηγώντας κάποια δώρα (τάμπλετ στα παιδιά, κλπ) η οποία προφανώς δεν είδε το τζαμί στην πρόσοψη γραφείων του Δήμου.
Αυτό δε που είχαν την ευκαιρία να διαπιστώσουν οι παρευρισκομένοι πολίτες στην υποδοχή της Γιάννας, ως επουσιώδες αλλά χαριτωμένο παραλειπόμενο το αναφέρω, ήταν το εξής. Διαπίστωσαν το ότι τα «γαλλικά» της ανωτέρας τάξεως είναι ίδια κι απαράλλακτα με τα «γαλλικά» της κατωτέρας τάξεως. Αιτία της διαπιστώσεως αυτής υπήρξε η παρ’ ολίγον υπερχείλιση της «φούσκας» της Γιάννας ενώ ευρίσκετο σε όρθια στάση διότι λόγω απρόβλεπτης ασυνεννοησίας των Δημοτικών αρχών καθυστέρησαν να ευρεθεί ο προβλεπόμενος χώρος για τέτοιες περιπτώσεις και η ανάγκη πίεζε.
Στο θέμα μας. Η φωτογραφία του τζαμιού στην Υπερεία Κρήνη είναι χαλκογραφία του Ιρλανδού ζωγράφου Edward Arthur Dodwell, ο οποίος απαθανάτισε πολλές σκηνές από την τότε σκλαβωμένη Ελλάδα και ευρίσκεται στην Βουλή. Στην Υπερεία Κρήνη λουζόταν η Ήρα σύμφωνα με τον Όμηρο. Τα ύδατά της αποκαλούντο από τους αρχαίους προγόνους μας «θεοφιλέστατον νάμα». Αυτό το «θεοφιλέστατο νάμα» το στέρεψαν παίρνοντας τα υπόγεια νερά κάποιοι για να ποτίζουν τα βαμβάκια τους. Αυτήν την Κρήνη με την Ιστορία χιλιετιών την αναφέρουν επίσης ο Πίνδαρος, ο Στράβων και ο Σοφοκλής.
Σ αυτήν την Υπερεία Κρήνη, με τις αρχαιότητες, έκτισαν οι τούρκοι τζαμί το οποίο αποτελεί «πολιτιστική κληρονομιά» σύμφωνα με τον, καλό όπως λένε οι εντόπιοι, Δήμαρχο του Δήμου Ρήγα Φεραίου κο Δ. Νασίκα.
Κλείνω μ’ ένα απόσπασμα από τον Θούριο του Ρήγα:
Ελάτε με έναν ζήλον, σε τούτον τον καιρόν,
να κάμωμεν τον όρκον, επάνω στον σταυρόν.
Συμβούλους προκομμένους, με πατριωτισμόν
να βάλωμεν εις όλα, να δίδουν ορισμόν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.