TO 1974-75 ή Άγκυρα διαπίστωσε οτι οι διεκδικήσεις της έναντι τής Ελλάδος δέν είχαν ισχυρή βάση στό διεθνές δίκαιο. Έκτοτε μέ συστηματικό τρόπο κινήθηκε σέ δύο άξονες...
Άφ' ενός επιχείρησε νά εμποδίσει τήν Αθήνα νά ασκήσει τά δικαιώματα πού τής παρείχε τό διεθνές δίκαιο. Εδώ εντάσσεται καί ή απειλή, ότι η αύξηση τών ελληνικών χωρικών υδάτων συνιστά casus belli. Παγώνοντας τό υφιστάμενο νομικό καθεστώς, διατηρεί ισχυρή τήν πιθανότητα νά διεκδικήσει αυτά πού θέλει στό μέλλον ύπό όρους πού δέν θά καθορίζονταν άπό τό διεθνές δίκαιο αλλά άπό τήν ισχύ της. Άφ' ετέρου επιχείρησε νά εμφανισθεί οτι δρα νομιμοποιημένα. Ή εμμονή στή διαφορά μεταξύ 6 μιλίων χωρικών υδάτων καί 10 μιλίων εθνικού εναερίου χώρου, οι διαρκείς αναφορές σέ (παρωχημένες) συνθήκες πού άποστρατιωτικοποιούσαν έν ολω ή έν μέρει κάποια νησιά τοϋ Αιγαίου, οι περίφημες «γκρίζες ζώνες» κυριαρχίας μετά τά'Ίμια, εντάσσονται στή λογική, πως ή Τουρκία δέν δρα εκτός πλαισίου του διεθνούς δικαίου. 'Εάν πράγματι κατόρθωσε στις 27 Νοεμβρίου 2019 νά οριοθετήσει τή θαλάσσια περιοχή νοτίως τής Κρήτης μέ τή Λιβύη, θά είναι η πρώτη φορά πού η Τουρκία δέν προσπαθεί νά ερμηνεύσει κάτι υφιστάμενο, αλλά δημιουργεί ένα νέο καθεστώς. Μπορεί νά είναι εντελώς παράνομο, άλλά η Τουρκία θά τό κάνει σημαία της ώς τμήμα τής δικής της «νομιμότητας». Σέ αυτόν τόν δεύτερο άξονα εντάσσεται καί ή ιδέα περί συνεκμεταλλεύσεως πού ανάγεται στό 1975. Τότε ή Άγκυρα πρότεινε κοινή εκμετάλλευση όλης τής αίγαιακής υφαλοκρηπίδας. Κάθε χώρα θά εκμεταλλευόταν κατ’ αποκλειστικότητα τίς πλουτοπαραγωγικές της πηγές μόνον εντός τών χωρικών της υδάτων, δηλαδή εντός έξι μιλίων άπό τίς ακτές της. Αυτό κάλυπτε τό ήμισυ τοϋ Αιγαίου. Τό υπόλοιπο ήμισυ, πού είναι ανοιχτή θάλασσα, θά αποτελούσε ζώνη κοινής εκμεταλλεύσεως ανάμεσα σέ 'Ελλάδα καί Τουρκία. Τά ωφελήματα άπό τήν εκμετάλλευση αυτής τής ζώνης θά διανέμονταν έξ ίσου ανάμεσα στά δύο κράτη ή σέ ποσοστά προσυμφωνημένα. Κατ' αυτόν τόν τρόπο, ένώ ή Τουρκία δικαιούται ενα περιορισμένο τμήμα υφαλοκρηπίδας κατά μήκος τών τουρκικών παραλίων στό Αιγαίο, διά τής συνεκμεταλλεύσεως ευελπιστούσε οτι θά αποκτήσει ένα σημαντικό ποσοστό. Επιπλέον, θα είχε δικαιώματα σέ οποιοδήποτε κοίτασμα υδρογονανθράκων βρισκόταν πέραν των χωρικών υδάτων, ακόμη και αυτά στον Θερμαϊκό Κόλπο ή ανάμεσα στην Πελοπόννησο καί τήν Κρήτη. Ή 'Ελλάδα απέρριψε αμέσως τήν τουρκική πρόταση. Ή ελληνική θέση διατυπώθηκε επισήμως στή Βουλή στις 21 Σεπτεμβρίου 1976 άπό τήν τότε ελληνική κυβέρνηση. Βασίζεται στίς εξής τρείς προϋποθέσεις: (α) Οι δύο χώρες θά οριοθετούσαν τήν υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου. (β) Μετά τήν οριοθέτηση θά μπορούσε νά δημιουργηθεί περιορισμένη ζώνη κοινής εκμεταλλεύσεως μόνον εκατέρωθεν τού ορίου τών δύο υφαλοκρηπίδων πού θά περιελάμβανε τμήματα υφαλοκρηπίδας καί άπό τίς δύο χώρες. (γ) Οι πλουτοπαραγωγικές πηγές πού θά ανακαλύπτονταν σέ αυτή τή ζώνη, θά ήσαν έκ τών προτέρων μοιρασμένες βάσει συγκεκριμένων ποσοστών. Έκτοτε αυτές οι προϋποθέσεις παραμένουν ή βάση τών ελληνικών θέσεων. 'Επιπλέον έχουν επιβεβαιωθεί καί άπό τή σχετική διεθνή πρακτική. Πρώτα χαράσσεται τό όριο τής υφαλοκρηπίδας (ή τής ΑΟΖ). Έάν βρεθούν κοιτάσματα πού βρίσκονται πάνω στό όριο, μία άπό τίς λύσεις πού ακολουθούνται είναι ή συνεκμετάλλευση. Τά παραδείγματα είναι πολλά: Αύστραλία-Άνατολικό Τιμόρ, Ίράν-Κουβέιτ καί στην περιοχή μας Κύπρος-Αίγυπτος. Ειδικώς στην τελευταία περίπτωση οι δύο χώρες υπέγραψαν τό 2014 συμφωνία γιά συνεκμετάλλευση κοιτασμάτων πού εκτείνονται εκατέρωθεν τής όριοθετικής γραμμής τών ΑΟΖ. Ή Τουρκία δέν πτοήθηκε άπό τήν ελληνική άρνηση. Αντιθέτως τό 2013 ο Έρντογάν επανέφερε τό θέμα επεκτείνοντας τήν ιδέα γιά συνεκμετάλλευση καί στην ανατολική Μεσόγειο. Δυστυχώς στίς τουρκικές προτάσεις φάνηκαν νά ανταποκρίνονται (πρώην) Έλληνες 'Υπουργοί Εξωτερικών. Ακούσαμε ότι δέν μπορούμε νά είμαστε «μοναχοφάηδες», ένώ ανακαλύψαμε ότι δέν θά αποκλείσουμε «άπό αυτή τήν περιοχή τήν Τουρκία, η όποια έχει τόσα χιλιόμετρα ακτή στή Μεσόγειο». Τό θέμα επανήλθε στή δημοσιότητα μετά άπό συνέντευξη τού αναπληρωτή Συμβούλου Εθνικής Ασφαλείας Θάνου Ντόκου. Έν αντιθέσει προς τήν ευρέως διακινούμενη άποψη περί εξόχως προβληματικής δηλώσεως, θεωρώ ότι ό Ντόκος επανέφερε τό θέμα τής συνεκμεταλλεύσεως στην αρχική του κοίτη. Ή Τουρκία ισχυρίζεται πώς, έάν υπάρχει συνεκμετάλλευση, περιττεύει ή οριοθέτηση. Αντιθέτως ό Ντόκος μιλά ρητώς πρώτα γιά οριοθέτηση. Ή συνεκμετάλλευση στην όποια αναφέρεται, αφορά κατά προφανή τρόπο τυχόν κοινά κοιτάσματα εκατέρωθεν τής όριοθετικής γραμμής. Κλείνοντας πρέπει νά επισημανθεί ότι άπό τό τελευταίο έγγραφο τής Τουρκίας στον ΟΗΕ καθίσταται σαφές ότι ή Άγκυρα δέν συζητά γιά συνεκμετάλλευση τής υφαλοκρηπίδας τής Ανατολίας ή έστω τοϋ Καστελλόριζου. Θεωρεί τίς συγκεκριμένες περιοχές ώς δικές της. Ζητά συνεκμετάλλευση γιά τίς περιοχές νοτίως τής Κύπρου ή τής Κρήτης. Αυτά αρμόζουν σέ χώρες μειωμένης κυριαρχίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.