Η πρώτη Κυριακή των νηστειών της Μ. Τεσσαρακοστής είναι αφιερωμένη, από την Αγία Εκκλησία εις την Ορθοδοξία. Η δεύτερη Κυριακή αφιερώνεται εις τον άγιο Γρηγόριο Παλαμά γιατί τόσο πολύ αγωνίστηκε και μόχθησε για την Ορθοδοξία, αλλά και γιατί θέλει να υπογραμμίσει την ανάγκη ολοκληρώσεως της Ορθοδοξίας με την ορθοπραξία εις την οποία με μεγάλο ζήλο επιδόθηκε ο άγιος αυτός. Για να υπάρχει πραγματική χριστιανική ζωή η Ορθοδοξία πρέπει να συνδέεται με την Ορθοπραξία. Οι γονείς του αγίου Κωνσταντίνος και Καλλίστη.... ήταν ευκατάστατοι και ο πατέρας του ήταν σύμβουλος του αυτοκράτορα Ανδρόνικου του Β΄. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης και απέκτησε αξιόλογη μόρφωση. Σε ηλικία 17 ετών με εντολή του αυτοκράτορα Ανδρονίκου Β΄ μίλησε για την φιλοσοφία του Αριστοτέλη ενώπιον των σοφών της εποχής και του πρύτανη και Πρωθυπουργού Μετοχίτη
Ο Γρηγόριοςείχε τέσσερα αδέλφια, τον
Μακάριο, τον Θεοδόσιο, την Επίχαρη και τη Θεοδότη. Ο πατέρας του κοιμήθηκε όταν
ο άγιος ήταν πολύ μικρός, 7 ετών, και
την εποπτεία της οικογενείας ανέλαβε ο αυτοκράτορας, ο οποίος διείδε τις
ικανότητες του αγίου και τον προόριζε για μεγάλα κοσμικά αξιώματα. Άλλαι οι
σκέψεις του αυτοκράτορα και άλλαι του αγίου. Ο άγιος και η υπόλοιπη, κατά
σάρκα, οικογένεια εγκατέλειψε τα κοσμικά και αφιερώθηκε εις τον Θεό. Να σημειωθεί
ότι ο πατέρας του έλαβε το μοναχικό σχήμα επάνω στην επιθανάτιο κλίνη.§§Πρώτος σταθμός της πορείας προς την μετάνοιά του
υπήρξε το όρος Παπίκιο της Θράκης και από εκεί πήγε εις το Άγιο Όρος σε
διάφορες τοποθεσίες (Βατοπαίδι, Μεγίστης Λαύρα, Γλωσσίαι). Θέλησε να
ταξιδέψει εις τα Ιεροσόλυμα και εις το Σινά, αλλά παρέμεινε εις την
Θεσσαλονίκη.Το 1326 χειροτονείται ιερέας από τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης και
μετέπειτα Πατριάρχη Κωνσταντινοπόλεως Ιωάννη Καλέτη. Γίνεται μέλος ενός
πνευματικού κύκλου , τον οποίο είχε ιδρύσει μαθητής του ΓρηγόριουΣιναϊτου με σκοπό την διάχυση της άσκησης της
προσευχής εκτός μοναστηριών. Από εκεί με δέκα ιερείς αναχωρεί εις την Βέροια
όπου παρέμεινε για πέντε χρόνια και επιστρέφει εις το Άγιο Όρος.Ο
μεταρρυθμιστικός του ζήλος και η αυστηρότητα της άσκησής του τον έφεραν σε
σύγκρουση με τους μοναχούς και αποτραβήχτηκε περί το 1335 στο ησυχαστήριό του
στον Άγιο Σάββα. Αργότερα έγινε ηγούμενος στη μονή Εσφιγμένου.
Περί το 1337 το κήρυγμα του Ησυχασμού προσελκύει την προσοχή του Έλληνα λόγιου μοναχού Βαρλαάμ από την Καλαβρία. Ο Βαρλαάμ εις την προσπάθειά του να διορθώσει τους δυτικούς οδηγήθηκε σε νέες αιρέσεις. Ο Γρηγόριος αντάλλαξε επιστολές μαζί του εις την προσπάθειά του να φέρει εις τον Ορθόδοξη πορεία τον Βαρλαάμ, μάταια όμως. Ο Γρηγόριοςσυνέγραψε σειρά έργων αναπτύσσοντας την Ορθόδοξη Αλήθεια και αποδεικνύοντας τα λάθη του Βαρλαάμ. Οι θέσεις του Γρηγορίου επικυρώθηκαν από συνόδους της Εκκλησίας.
Το 1342 ξεσπά επανάσταση εις την
Θεσσαλονίκη κατά της ανάρρησης του Κατακουζηνού εις τον θρόνο με αποτέλεσμα ο
Γρηγόριος, ο οποίος είχε εκλεγεί Αρχιεπίσκοπος
Θεσσαλονίκης, να καθυστερήσει τρία ολόκληρα
χρόνια να ενθρονισθεί . Εις το διάστημα αυτό ο Άγιος πήγε εις το Άγιο Όρος και εις την Λήμνο. Η Λήμνος στερείτο
πνευματικού ηγέτη κι εο Γρηγόριος πρόσφερε πάρα πολλά. Βρήκε την
ευκαιρία να συγγράψει πολλά έργα.
Μετά τρία έτη από τη χειροτονία του,
όπως είπαμε, ο Παλαμάς εισέρχεται στη Θεσσαλονίκη. Εκφωνεί την ποιμαντική
ομιλία του με τίτλο «Περί της προς αλλήλους ειρήνης» τρεις ημέρες μετά την
είσοδό του στην πόλη.Τηρεί ίσες αποστάσεις από τις αντιμαχόμενες παρατάξειςκαι αποδίδει
την διαμάχη«στο μίσος που υπεισήλθε στις καρδιές των ανθρώπων συνεργεία
του πονηρού». Γράφει σχετικά ο πρωτοπρεσβύτερος και πανεπιστημιακός καθηγητής
μακαριστός Γεώργιος Μεταλληνός:«Μετά την πτώση
των Ζηλωτών, προς τους οποίους ο Παλαμάς φάνηκε ειρηνικός, ο Λαός τον δέχθηκε
στη Θεσσαλονίκη (Δεκέμβριος 1350) με πανηγυρισμούς. Ο Παλαμάς καταδίκασε τα
εγκλήματα, που είχαν διαπραχθεί από τους Ζηλωτές, αλλά εισήλθε ως ειρηνευτής
στη Θεσσαλονίκη,».
Για ένα χρόνο, από τον Μάρτιο του 1354 έως τον Μάρτιο του επόμενου έτους, ο Παλαμάς είναι αιχμάλωτος των τούρκων εις την Μικρά Ασία.Δίδεται έτσι η ευκαιρία να έχει ενδιαφέροντες διαλόγους για τις σχέσεις Ορθοδοξίας και Μουσουλμανισμού.Εξαγοράστηκε από Σέρβους εμπόρους και αφέθηκε ελεύθερος, επέστρεψε εις την επισκοπή της Θεσσαλονίκης όπου συνέχισε το λαμπρό του έργο ποιμαίνοντας τον Λαό της Θεσσαλονίκης έως την ημέρα της κοιμήσεώς του, 14 Νοεμβρίου 1359 σε ηλικία 63 ετών. Η είδηση του θανάτου του, η αγγελική βιωτή του και τα πολλά θαύματα κυκλοφόρησαν γρήγορα μεταξύ του Λαού, ο οποίος σχεδόν αμέσως άρχισε να τον τιμά ως Άγιο. Η επίσημη Αγιοκατάταξηέγινε το 1359 με απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ορίστηκε η μνήμη του να τιμάται την 14η Νοεμβρίου, ημέρα της κοιμήσεώς του, και την Β΄Κυριακή των νηστειών της Μ. Σαρακοστής.
Το 2009 μετά από πρόταση της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσσης και Καμπανίας το Οικουμενικό Πατριαρχείο ενέγραψε εις το αγιολόγιο της Ορθοδόξου εκκλησίας μαςκαι τα μέλη της οικογένειάς του, των γονέων του Κωνσταντίου και Καλής, και των αδελφών του.
Υπήρξε φλογερός θεολόγος, δεινός ρήτορας και υπέροχος φιλόσοφος. Η προσφορά του εις την Ορθοδοξία εκτιμάται ως εφάμιλλη αυτήςτων τριών Ιεραρχών.
Ο Άγιος Γρηγόριος υπήρξε υπόδειγμα ασκήσεως και προσευχής καθώς με στα συγγράμματά του ανέλυσετην μονολόγιστη ευχή ¨Κύριε Ιησού ελέησον με τον αμαρτωλό¨ και έδειξε τον τρόπο να προσευχόμαστε συνεχώς και αδιαλείπτως. Πολλές επαναλάμβανε την ευχή ¨Κύριε φώτισον το σκότος μου¨. Η διδασκαλία του συνέβαλε καθοριστικά εις την κατανόηση της διαφοράς μεταξύ θείας ουσίας και πολλών άλλων σημαντικών θεολογικών ζητημάτων.
Υμνολογία
Απολυτίκιο (Ἦχος πλ. δ’.)
Ὀρθοδοξίας ὁ φωστήρ, Ἐκκλησίαςτὸ στήριγμα καὶ διδάσκαλε,
τῶνΜοναστῶν ἡ καλλονή, τῶν θεολόγων ὑπέρμαχοςἀπροσμάχητος,
Γρηγόριε θαυματουργέ, Θεσσαλονίκης τὸ καύχημα,
κῆρυξτῆς χάριτος,
ἱκέτευεδιὰ παντός, σωθῆναιτὰςψυχὰςἡμῶν.
Απολυτίκιο της αγίας Οικογενείας των Παλαμάδων
(Ήχος α΄, Της ερήμου πολίτης)
Καλλονή ἡ καλλίπαιςκαίεὐθύφρον Κωνστάντιε,
μέγα ἀθλητάκαίθεόπτα, ἱεράρχα Γρηγόριε,
Επίχαρις ἡ νύμφη τοῦΧριστοῦ, ὁσίαΘεοδότηκαί σοφέ,
Θεοδόσιε καί Μακάριε ἱερέ, ὑμῶντάἆθλαἄδομεν.
Δόξα τῷστεφανώσαντιὑμᾶς, δόξα ὑμῖντῷἐλλάμψαντι,
ἄκτιστονκαίἀΐδιονΑὑτοῦφῶςτῆςθεώσεως.
Μυργιώτης Παναγιώτης
Μαθηματικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.