Μετά από 2 χρόνια διαβούλευσης θα επιβληθεί παγκόσμια. Ο Όρκος, το πιο σύντομο έργο της συλλογής κειμένων που αποδίδεται στον Ιπποκράτη, σφράγισε όσο κανένα άλλο αρχαίο κείμενο, την εικόνα του γιατρού. Αποτελεί τον όρκο που έδιναν τα νέα μέλη για να εισέλθουν στη συντεχνία των γιατρών....
Σύμφωνα με την άποψη κάποιων μελετητών, η οποία στηρίζεται στις αντιλήψεις που απηχούνται στον όρκο σχετικά με την ιερότητα της ζωής, αλλά και την καθαρότητα, ο όρκος απευθυνόταν σε έναν πιο στενό κύκλο γιατρών, οι οποίοι ασπάζονταν την πυθαγόρεια διδασκαλία. Στην αρχή και στο τέλος του, ο Όρκος έχει τα τυπικά χαρακτηριστικά ενός αρχαίου όρκου. Αρχίζει με την επίκληση των θεών ως μαρτύρων. Τελειώνει με την τυπική έκφραση ευχής και κατάρας, για τις περιπτώσεις που θα τηρηθεί ή δεν θα τηρηθεί αντιστοίχως, ο όρκος. Στο κύριο μέρος του όρκου αναφέρονται οι υποχρεώσεις του νέου γιατρού, απέναντι στην οικογένεια των γιατρών πρώτα και απέναντι στους αρρώστους στη συνέχεια. Οι ηθικές επιταγές του δεύτερου αυτού μέρους, παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού καθορίζουν ως υπέρτατο κριτήριο των πράξεων του γιατρού το συμφέρον του ασθενούς. Ο όρκος του Ιπποκράτη (αρχαίο κείμενο) Ὄμνυμι Ἀπόλλωνα ἰητρόν καί Ἀσκληπιόν καί Ὑγείαν και Πανάκειαν καί θεούς πάντας τε και πάσας, ἵστορας ποιεύμενος, ἐπιτελέα ποιήσειν κατά δύναμιν καί κρίσιν ἐμήν ὅρκον τόνδε καί ξυγγραφήν τήνδε. Ορκίζομαι στον Απόλλωνα το γιατρευτή και στον Ασκληπιό και στην Υγεία και στην Πανάκεια και σ᾽ όλους τους θεούς και σ᾽ όλες τις θεές, και μάρτυρες τους βάζω, πως θα εκτελέσω τον όρκο μου αυτό κι αυτό μου το συμβόλαιο, όσο οι δυνάμεις μου και η κρίση μου το επιτρέπουν. Σχόλιο: Εδώ έχουμε μια τρανταχτή απόδειξη της υπάρξεως των ΕΛ. Όπως έχει γράψει πολλάκις ο Δ. Λιακόπουλος μέσα από τα βιβλία του, οι αρχαίοι έλληνες δεν τους θεωρούσαν δημιουργούς θεούς, αλλά ευεργέτες του ανθρωπίνου γένους, επειδή, κατά τις μέρες της παρουσίας τους μεταξύ των ανθρώπων, έδωσαν τη γνώση στους ανθρώπους και κυρίως στα δικά τους παιδιά, τους Έλληνες. Στην αρχαιότητα θεωρούσαν αυτονόητη την ύπαρξη των ΕΛ, ενώ εμείς έχουμε επιλέξει να την απορρίπτουμε. Άραγε ο πατέρας της ιατρικής ήταν ένας φαντασιόπληκτος; Ἡγήσεσθαι μέν τόν διδάξαντά με την τέχνην ταύτην ἴσα γενέτῃσιν ἐμοῖσι, καί βίου κοινώσεσθαι, καί χρεῶν χρηίζοντι μετάδοσιν ποιήσεσθαι, καί γένος τό ἐξ αὐτοῦ ἀδελφεοῖς ἴσον ἐπικρινέειν ἄρρεσι, καί διδάξειν τήν τέχνην ταύτην, ἥν χρηίζωσι μανθάνειν, ἄνευ μισθοῦ καί ξυγγραφῆς, παραγγελίης τε καί ἀκροήσιος καί τῆς λοιπῆς ἁπάσης μαθήσιος μετάδοσιν ποιήσασθαι υἱοῖσι καί τοῖσι τοῦ ἐμέ διδάξαντος καί μαθηταῖσι συγγεγραμμένοις τε καί ὡρκισμένοις νόμῳ ἰητρικώ, ἄλλῳ δέ οὐδενί. Θα τιμώ εκείνον που την τέχνη αυτή μου δίδαξε, όσο και τους γονείς μου· στο βιος μου θα τον κάνω κοινωνό, και όταν βρεθεί σε ανάγκη, απ᾽ τα δικά μου θα του δίνω· τους γιους του θα τους λογαριάζω αδελφούς μου και την τέχνη αυτή θα τους διδάξω -αν θέλουν να τη μάθουν- χωρίς μισθό και δίχως έγγραφο συμβόλαιο. Στις οδηγίες τις γραπτές ή στις προφορικές διδασκαλίες και στις υπόλοιπες κάθε λογής καθοδηγήσεις δικαίωμα να έχουν θ᾽ αφήνω μόνο τους δικούς μου γιους, τους γιους του διδασκάλου μου, και μαθητές που με συμβόλαιο και όρκο -κατά το έθος των γιατρών- θα έχουν δεθεί μαζί μου· άλλον κανέναν. Σχόλιο: Βλέπουμε πόσο μεγάλη σημασία δινόταν στους κανόνες ηθικής εκείνη την εποχή και κυρίως οι Έλληνες αυτό το είχαν μάθει, το είχαν διδαχθεί, από τους προπάτορες τους ΕΛ. Σίγουρα δεν μπορεί να πει κάποιος, ότι οι Έλληνες ήταν οι μόνοι καλοί και ηθικοί στον κόσμο, όμως οι βασικοί κανόνες και τα στάνταρ που υπήρχαν ήταν σε υψηλό επίπεδο και ήξεραν τι είναι σωστό και ηθικό και τι όχι, άσχετα αν οι ίδιοι (όπως και εμείς) το εφάρμοζαν ή όχι κάθε στιγμή της ζωής τους. Διαιτήμασί τε χρήσομαι ἐπ᾿ ὠφελείῃ καμνόντων κατά δύναμιν καί κρίσιν ἐμήν, ἐπί δηλήσει δέ καί ἀδικίῃ εἴρξειν. Θα χρησιμοποιώ τη θεραπεία για να βοηθήσω τους ασθενείς κατά τη δύναμη και την κρίση μου, αλλά ποτέ για να βλάψω ή να αδικήσω. Σχόλιο: Η Ιπποκράτειος Ηθική είναι η ουσία του όρκου!… Η Ηθική πρέπει να είναι κύριο στοιχείο του γιατρού. Οὐ δώσω δέ οὐδέ φάρμακον οὐδενί αἰτηθείς θανάσιμον, οὐδέ ὑφηγήσομαι ξυμβουλίην τοιήνδε˙ ὁμοίως δέ οὐδέ γυναικί πεσσόν φθόριον δώσω. Και να μου το ζητήσουν, φάρμακο θανατηφόρο σε κανέναν δεν θα δώσω, κι ούτε θα βγει από μένα μια τέτοια συμβουλή· ούτε θα δώσω σε γυναίκα φάρμακο να καταστρέψει τον βλαστό της. (έκτρωση) Σχόλιο: Εδώ έχουμε το θέμα της ευθανασίας και των εκτρώσεων! Ενώ στις μέρες μας αυτά τείνουν να νομιμοποιηθούν, χωρίς ηθικούς φραγμούς, ο όρκος του Ιπποκράτη ορίζει ξεκάθαρα και κατηγορηματικά ότι αυτό απαγορεύεται! Ἁγνῶς δε καί ὁσίως διατηρήσω βίον τόν ἐμόν καί τέχνην τήν εμήν. Θα διατηρώ αγνή και άσπιλη και τη ζωή και την τέχνη μου. Οὐ τεμέω δε οὐδέν μην λιθιῶντας, ἐκχωρήσω δε ἐργάτῃσιν ἀνδράσιν πρήξιος τῆσδε. Δεν θα εγχειρίσω ούτε και άνθρωπο που υποφέρει από πέτρα· έργα τέτοια θα τα αφήνω σε ανθρώπους που είναι σ᾽ αυτά εξασκημένοι. Σχόλιο: Εδώ, ξεχωρίζει την ιατρική από την χειρουργική και κανείς δεν κάνει πράγματα στα οποία δεν έχει εξασκηθεί. Έτσι εξασφαλίζεται ότι όλοι δρουν προς το συμφέρον του ασθενούς και ο καταλληλότερος ανάλογα με την πάθηση, θα κουράρει τον ασθενή. Ο ιατρός, ουσιαστικά ήταν ο αντίστοιχος σημερινός παθολόγος μπορούμε να πούμε. Ἐς οἰκίας δε ὁκόσας ἄν ἐσίω, ἐσελεύσομαι ἐπ᾿ ὠφελείῃ καμνόντων, ἐκτός ἐών πάσης ἀδικίης ἑκουσίης καί φθορίης τῆς τε ἄλλης καί ἀφροδισίων ἔργων ἐπί τε γυναικείων σωμάτων καί ἀνδρείων, ἐλευθέρων τε καί δούλων. Σε όποια σπίτια θα μπαίνω, για το καλό θα μπαίνω των αρρώστων. Θα μένω μακριά από κάθε αδικία θεληματική και από κάθε βλάβη· ιδίως θα μένω μακριά από κάθε πράξη αφροδισιακή πάνω σε σώματα γυναικεία ή ανδρικά ελεύθερων ή σκλάβων. Ἅ δ᾿ ἄν ἐν θεραπείῃ ἤ ίδω ἤ ακούσω, ἤ καί ἄνευ θεραπείης κατά βίον ἀνθρώπων, ἅ μή χρή ποτε ἐκλαλέεσθαι ἔξω, σιγήσομαι, ἄρρητα ἡγεύμενος εἶναι τά τοιαῦτα. Όσα ασκώντας το επάγγελμα μου θα δω ή θ᾽ ακούσω -ας είναι και πέρα από το επάγγελμά μου, στην συναναστροφή με τους ανθρώπους- που δεν θα πρέπει ποτέ στους έξω να κοινολογηθούν, θα τα σκεπάζω με τη σιωπή μου: μυστικά θα τα θεωρώ, που κανείς δεν πρέπει γι᾽ αυτά να μιλά. Σχόλιο: εδώ τίθεται η έννοια του ιατρικού απορρήτου Ὅρκον μέν οὖν μοι τόνδε ἐπιτελέα ποιέοντι καί μή ξυγχέοντι εἴη ἐπαύρασθαι καί βίου καί τέχνης, δοξαζομένῳ παρά πᾶσιν ἀνθρώποις ἐς τόν αἰεί χρόνον˙ παραβαίνοντι δέ καί ἐπιορκέοντι, τἀναντία τουτέων. Όσο τον όρκο μου αυτόν θα τον κρατώ και δεν θα τον πατάω, άμποτε να χαίρομαι τη ζωή και την τέχνη μου, έχοντας πάντα καλό όνομα ανάμεσα στους ανθρώπους· αν όμως παραβώ τον όρκο μου και τον πατήσω, να μου συμβούν ακριβώς τα αντίθετα. Σχόλιο: Άραγε οι γιατροί στις μέρες μας τηρούν όλα τα παραπάνω; Στην Ελλάδα αλλά και σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, διαβάζεται ο όρκος από τον αριστούχο φοιτητή και όλοι μαζί οι τελειόφοιτοι ορκίζονται σε ένα παρόμοιο, διασκευασμένο όρκο, ο οποίος είναι ο παρακάτω και δίδεται κατά την τελετή ορκωμοσίας των τελειοφοίτων Ιατρικής που περάτωσαν επιτυχώς τις εξετάσεις όλων των μαθημάτων. Όρκος πτυχιούχου ιατρικής σχολής, σήμερα “Του πτυχίου της Ιατρικής αξιωθείς, όρκον ομνύω προ του Πρυτάνεως και του Προέδρου της Ιατρικής Σχολής και πίστιν καθομολογώ τήνδε: Από του ιερού περιβόλου του σεπτού τούτου τεμένους των Μουσών εξερχόμενος κατ΄ επιστήμην βιώσομαι, ασκών ταύτην δίκην θρησκείας εν πνεύματι και αληθεία. Ούτω χρήσιμον εμαυτόν καταστήσω προς άπαντας τους δεσμένους της εμής αρωγής, και εν πάση ανθρώπων κοινωνίας αεί προς ειρήνην και χρηστότητα ηθών συντελέσω, βαίνων εν ευθεία του βίου οδώ, προς την αλήθειαν και το δίκαιον αποβλέπων και τον βίον ανυψών εις τύπον αρετής υπό την σκέπην της σοφίας. Ταύτην την επαγγελίαν επιτελούντι είη μοι, συν τη ευλογία των εμών καθηγητών και πεφιλημένων δασκάλων, ο θεόν εν τω βίω βοηθός”. Σχόλιο: Είναι φανερό ότι έχουν κοπεί τα πιο σημαντικά σημεία του όρκου, όπως η αναφορά στους ΕΛ, η ευθανασία, οι εκτρώσεις, το ιατρικό απόρρητο και η εκμετάλλευση της κοινωνικής θέσης του γιατρού. Έχουν αντικατασταθεί οι όροι αυτοί, με γενικόλογες εκφράσεις που δίνουν άλλο νόημα, κατά τα ήθη της σημερινής εποχής και που βέβαια εξυπηρετούν τα συμφέροντα της Λευκής Αδελφότητας! Όσοι κατηγορούν, λοιπόν, κάποιους γιατρούς ότι παραβαίνουν τον όρκο τους έχουν άδικο. Οι γιατροί στην Ελλάδα δεν παραβαίνουν τον όρκο του Ιπποκράτη, αφού δεν ορκίζονται πια τον όρκο αυτόν. Η είδηση που δείχνει το στίγμα σε όλα αυτά έρχεται από την “Γενική Συνέλευση της Παγκόσμιας Ιατρικής Ένωσης (WMA)” και η οποία λέει παρακάτω αναλυτικά τι έχει συμφωνηθεί. Η ιατρική ένωση της Νοτίου Αφρικής (SAMA) εξέφρασε την ικανοποίησή της για τον σύγχρονο διάδοχο στον όρκο του Ιπποκράτη. Οι ηγέτες των ιατρών, που συνέρχονται στην ετήσια Γενική Συνέλευση της Παγκόσμιας Ιατρικής Ένωσης (WMA) στο Σικάγο, ενέκριναν αυτό το Σαββατοκύριακο αναθεωρήσεις της Διακήρυξης της Γενεύης, η οποία εγκρίθηκε από τον Σύνδεσμο το 1948. Η νέα γενικόλογη δέσμευση κάνει για πρώτη φορά συγκεκριμένη αναφορά στον σεβασμό της αυτονομίας και της αξιοπρέπειας του ασθενούς. Αν δηλαδή ο ασθενής λόγω του προβλήματός του δεν αισθάνεται αξιοπρεπής επιτρέπεται η ευθανασία; Προστίθεται επίσης η απαίτηση για τους γιατρούς να παρακολουθήσουν τη δική τους υγεία, ευεξία και ικανότητες προκειμένου να παρέχουν φροντίδα με τα υψηλότερα πρότυπα. Κοινώς δηλαδή, να συνεχίσουν να αποτελούν υγιή γρανάζια της μηχανής του συστήματος... τι θα γίνει αν ο γιατρός από εργατικό ατύχημα εκτεθεί σε κάποιο παθογόνο μικροοργανισμό του πάσχοντος ασθενούς; Θα πάψει πια να θεωρείται εργατικό ατύχημα, αλλά αθέτηση του όρκου; Και πως μπορεί να τηρήσει τέτοια δέσμευση, όταν στην εφημερία δεν έχει ούτε φυσιολογικό ύπνο, ούτε φυσιολογική σίτιση και έχει και υπερβολική κόπωση; Η τρέχουσα Διακήρυξη της Γενεύης χρησιμοποιείται σε ολόκληρο τον κόσμο από τους γιατρούς. Σε πολλές χώρες είναι στην πραγματικότητα μέρος του κώδικα ιατρικών επαγγελμάτων και σε ορισμένες είναι νομικά δεσμευτική. Ωστόσο, σε άλλες χώρες, είτε δεν χρησιμοποιείται καθόλου, είτε προσαρμόζεται με κάποιο τρόπο. Η WMA αναμένει τώρα ότι η αναθεωρημένη υπόσχεση, μετά από διετή δημόσια διαβούλευση, θα γίνει παγκόσμιος ηθικός κώδικας για όλους τους γιατρούς. Εδώ θα δείτε το κείμενο του προτεινόμενου νέου όρκου. Μεταξύ των ιατρικών συλλόγων σε παγκόσμιο επίπεδο υπάρχουν πολλές και διαφορετικές απόψεις για το πως αντιλαμβάνονται τον όρκο του Ιπποκράτη. «Μολονότι ορισμένες ιατρικές σχολές προβάλλουν θέμα αναθεώρησης του όρκου, ώστε να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες της αμερικανικής κοινωνίας, η πλειοψηφία των μεγαλύτερων ιατρικών σχολών των ΗΠΑ συμφωνεί ότι η σημασία του όρκου του Ιπποκράτη έγκειται στο γεγονός ότι δεν αφορά μόνο την ιατρική, αλλά και την ψυχή, την ανθρώπινη διάσταση που καθιστά το επάγγελμα του ιατρού αποστολή προσφοράς προς τον συνάνθρωπο». Η αντίθετη άποψη λέει τα εξής: «Ο αρχαίος όρκος του Ιπποκράτη, παρά το γεγονός ότι εκφράζει μια πολιτισμική παράδοση, είναι απαρχαιωμένος σε πολλά σημεία του και έχει εγκαταλειφθεί στις περισσότερες Ιατρικές Σχολές του κόσμου. Έχουμε διαγράψει τις αναφορές στις αρχαίες θεότητες, εκτός από αυτές που έχουν συμβολική αξία, την απαγόρευση της εγχείρησης, της ευθανασίας και της έκτρωσης και της σεξουαλικής επαφής με τους αρρώστους. Προσέξατε ποια στοιχεία του όρκου αφαίρεσαν γιατί τα θεωρούν απαρχαιωμένα;;; Όλα όσα δεν ταιριάζουν με τα σχέδια της Λευκής Αδελφότητας... Να θέσουμε και ένα ακόμα ερώτημα: σε μια κοινωνία που δεν αντιδρά στην αλλαγή φύλου στα 15, όπου ο καθένας δηλώνει ότι θέλει, που θα καλλιεργεί το δικό του γλαστράκι χασίς στο μπαλκόνι του, και η οποία συζητά ανοιχτά και έχει άποψη για θέματα, όπως η ευθανασία και οι εκτρώσεις, θεωρώντας τα δικαιώματα, γιατί αφορίζονται στο πυρ το εξώτερον εναλλακτικές ιατρικές, όπως βότανα, μαγνήτες, βελονισμός, οργόνη αρκεί να μείνει στη θέση της η χημική ιατρική; Ο Πολεμιστής Της Ειμαρμένης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.