Οι ραγδαίες εξελίξεις που επέφερε η οικονομική κρίση στην αγορά των αλυσίδων καταστημάτων λιανικής / χονδρικής, καταγράφηκαν στις 11 Απριλίου 2016 στο άρθρο με τίτλο:...
Ραγδαίες αλλαγές στην Ελληνική αγορά λιανικής/χονδρικής την περίοδο 2015-2016.
Ήδη με την γνωστοποίηση των ισολογισμών του οικονομικού έτους 2015 σε συνδυασμό με την γνωστοποίηση οικονομικών αποτελεσμάτων της «Μαρινόπουλος» που δεν είχαν δημοσιευτεί από το 2012, διαμορφώνεται μια εικόνα των δέκα κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας και προκύπτει καθαρά ποιοί αξιοποίησαν την δύσκολη πενταετία που πέρασε και ποιοι δεν κατάφεραν να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της.
Ας δούμε κατ΄ αρχήν ένα πίνακα με το δίκτυο καταστημάτων κορυφαίων αλυσίδων της χώρας μας στο τέλος Δεκεμβρίου των ετών 2010, 2013 και 2015:
Όπως προκύπτει από τον παραπάνω πίνακα, παρά την σημαντική μείωση της συνολικής αγοράς σαν αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης, οι κορυφαίες αλυσίδες λιανικής / χονδρικής της χώρας μας αύξησαν σημαντικά τον συνολικό αριθμό των καταστημάτων τους με εξαγορές ή συγχωνεύσεις μικρότερων αλυσίδων, οι οποίες σταδιακά περιορίζονται όλο και περισσότερο σε ολόκληρη την Ελλάδα. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι μικρότερες αλυσίδες με στέρεες οικονομικές βάσεις όχι μόνο αντιστάθηκαν στις συνέπειες της οικονομικής κρίσης αλλά αναπτύχθηκαν σημαντικά, με αποτέλεσμα να τις συναντάμε πλέον στον κατάλογο των ΤΟΡ 10.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η «Βερόπουλος Α.Ε.» με 223 καταστήματα στις 31/12/2013, διατηρεί πλέον τις εκτός Ελλάδος δραστηριότητες της σε Σκόπια και Σερβία, αυξάνοντας μάλιστα τον αριθμό των καταστημάτων της σε 18 με δύο νέα μεγάλα καταστήματα (Jumbo) και συνολικό κύκλο εργασιών που ξεπερνάει τα 100 εκ. Ευρώ. Οι εντός Ελλάδος δραστηριότητες της «Βερόπουλος» μεταβιβάστηκαν στην «ΜΕΤΡΟ» (Φεβρουάριος 2016, 185 καταστήματα από τα οποία θα παραμείνουν σε λειτουργία τα 123) και στην «Σκλαβενίτης» (Δεκέμβριος 2014, 38 καταστήματα «Χαλκιαδάκης», όλα στην Κρήτη).
Με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα του έτους 2015, ο κατάλογος των δέκα κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας διαμορφώθηκε ως εξής:
Στην πρώτη θέση της Ελληνικής αγοράς βρίσκεται πλέον ο Βελγικός Όμιλος Delhaize (απασχολεί 10.600 περίπου εργαζόμενους) ο οποίος ελέγχει την αλυσίδα καταστημάτων «ΑΒ Βασιλόπουλος». Η ισχυρή δημιουργική δύναμη της αλυσίδας υπήρξε ο Γεράσιμος Βασιλόπουλος (1917-2006), ένας άνθρωπος μεγάλης αξίας που είχα την μεγάλη τιμή να γνωρίσω προσωπικά την δεκαετία του 1980. Με αφετηρία το πρώτο κατάστημα που άνοιξε μαζί με τον αδελφό του το 1939 στο κέντρο της Αθήνας (Βουλής 29), τοποθετώντας την επιγραφή που συνεχίζει να γράφει ιστορία (Αφοί Βασιλόπουλοι), ο Γεράσιμος Βασιλόπουλος πήρε την μεγάλη απόφαση να μεταβιβάσει το δημιούργημα του στον Βελγικό όμιλο Delhaize, το έτος 1992.
Ο Βελγικός Όμιλος αποδείχτηκε άξιος συνεχιστής του έργου του Γεράσιμου Βασιλόπουλου και του αδελφού του, αξιοποιώντας και αναβαθμίζοντας βασικά στελέχη όπως ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας (αναρριχήθηκε στις θέσεις διευθύνοντα συμβούλου Νοτιανατολικής Ευρώπης και εκτελεστικού αντιπροέδρου του ομίλου Delhaize – φέτος τερματίζει την πορεία του στον Όμιλο). Ο Βελγικός Όμιλος, κατάφερε καθ΄ όλη την διάρκεια της οικονομικής κρίσης να παρουσιάζει σταθερή βελτίωση των οικονομικών μεγεθών της ΑΒ Βασιλόπουλος και να αξιοποιεί κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις αδυναμίες που παρουσίασαν βασικοί ανταγωνιστές του, όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα με βασικά οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας:
Ο Όμιλος «Σκλαβενίτης», για την περίοδο 2015/2016 βρίσκεται στην δεύτερη θέση της Ελληνικής αγοράς και ακολουθεί σε «απόσταση αναπνοής» την «ΑΒ Βασιλόπουλος». Ο συνολικός αριθμός εργαζομένων στον Όμιλο πλησιάζει τους 11.000 (από τους οποίους οι 8.900 μόνο στην αλυσίδα με το σήμα «Σκλαβενίτης»). Η πορεία της «Σκλαβενίτης» έχει όλα τα στοιχεία ενός συναρπαστικού μυθιστορήματος: Η πρώτη γενιά της οικογένειας, τα αδέλφια Σπύρος και Γιάννης Σκλαβενίτης, στα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1950, μαζί με τον φίλο τους Μιλτιάδη Παπαδόπουλο (εργαζόταν στην Βαρβάκειο αγορά μαζί με τον Σπύρο Σκλαβενίτη), αποφάσισαν να συστήσουν την εταιρία «Σ. Σκλαβενίτης και Σια ΟΕ» με αντικείμενο την χονδρική πώληση τροφίμων αλλά και την συσκευασία μπαχαρικών. Η εξέλιξη της δουλειάς τους ήταν τόσο καλή ώστε το 1965 αποφάσισαν να επεκταθούν σε μια μεγάλη ιδιόκτητη αποθήκη, στην Λεωφόρο Κηφισού 80, όπου μετέφεραν και τα γραφεία της επιχείρησής τους. Τον Φεβρουάριο του 1969 στο ισόγειο της «αποθήκης του Κηφισού» λειτούργησε το πρώτο κατάστημα Σουπερμάρκετ «Σκλαβενίτης». Μέχρι το 1993 που κλείνει η πρώτη περίοδος της «Σκλαβενίτης» λειτουργούσαν 23 καταστήματα «Σκλαβενίτης» – όλα στην Αττική. Η δεύτερη περίοδος της αλυσίδας σημαδεύτηκε από τον θάνατο του Γιάννη Σκλαβενίτη (Αύγουστος 1993), την ολοσχερή καταστροφή των κεντρικών αποθηκών στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη από πυρκαγιά (Σεπτέμβριος 1993) καθώς και από τις εξαιρετικά δελεαστικές προτάσεις πώλησης της αλυσίδας προς τον Σπύρο Σκλαβενίτη, ο θάνατος του οποίου (2006) σηματοδοτεί την τρίτη περίοδο ραγδαίας ανάπτυξης της αλυσίδας.
Τα τέσσερα παιδιά του Σπύρου Σκλαβενίτη (Μαρία, Γεράσιμος, Στέλιος, Βίκυ) εξαγόρασαν το σύνολο των μετοχών των οικογενειών Γιάννη Σκλαβενίτη, Νάσου Σκλαβενίτη και Μιλτιάδη Παπαδόπουλου (με την υποστήριξη και την συμμετοχή του Νίκου Μαμιδάκη) και απέκτησαν τον έλεγχο της αλυσίδας σε ποσοστό 80% (14% υπολογίζεται η συμμετοχή του Νίκου Μαμιδάκη και 6% η συμμετοχή του Ανδρέα Ποταμιάνου). Μέσα σε μια δεκαετία και παρά την μεγάλη οικονομική κρίση και την συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης, η αλυσίδα απλώθηκε σε ολόκληρη την Ελλάδα με συνεχείς εξαγορές σημαντικών τοπικών και περιφερειακών αλυσίδων όπως οι εταιρίες Παπαγεωργίου, Δούκας, Μπαλάσκας, Extra Πρώτα, Χαλκιαδάκης, MAKRO Cash&Carry (ήδη The Mart) ενώ εκκρεμεί η οριστική κατάληξη των κρίσιμων συζητήσεων που αφορούν την «Μαρινόπουλος» η οποία –σε περίπτωση θετικής κατάληψης- θα την οδηγήσει εκ του ασφαλούς στην πρώτη θέση της Ελληνικής αγοράς.
Στα 111 καταστήματα της «Σκλαβενίτης» (31/12/2015) δεν συμπεριλαμβάνονται οι αλυσίδες που λειτουργούν σαν ξεχωριστές επιχειρήσεις («The Mart Cash&Carry», «Χαλκιαδάκης»). Συνεπώς δεν συνυπολογίζονται, στα παρακάτω οικονομικά στοιχεία που ακολουθούν, ο συνολικός κύκλος εργασιών του Ομίλου «Σκλαβενίτης» μαζί με τις ελεγχόμενες εταιρίες που λειτουργούν σαν ανεξάρτητες επιχειρήσεις. Ο συνολικός κύκλος εργασιών του Ομίλου «Σκλαβενίτης» ήδη βρίσκεται στα επίπεδα του 1,8 δις Ευρώ (1,3 δις «Σκλαβενίτης», 130 εκ. περίπου «Χαλκιαδάκης» και 330 εκ. περίπου «Mart» – τα αποτελέσματα του έτους 2015 για «Χαλκιαδάκη» και «Mart» δεν έχουν ακόμα αναρτηθεί στις ιστοσελίδες τους).
Ακολουθεί πίνακας με επιλεγμένα οικονομικά στοιχεία μόνο των καταστημάτων με το σήμα «Σκλαβενίτης» της τελευταίας πενταετίας:
Μετά την γνωστοποίηση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2015 και παρά την έλλειψη επίσημης πληροφόρησης από την Lidl Ελλάς (είναι εξαιρετικά δύσκολη η συγκέντρωση ασφαλών οικονομικών αποτελεσμάτων καθώς και άλλων πληροφοριών όταν δεν ανακοινώνονται από την εταιρία), εκτιμάται ότι η Γερμανική αλυσίδα βρίσκεται στην τρίτη θέση της Ελληνικής αγοράς με συνολικό κύκλο εργασιών 1,7 δις Ευρώ. Το αποτέλεσμα αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο, αφού είχε προηγηθεί μια εντυπωσιακή στροφή 180 μοιρών στην μέχρι και το 2012 πολιτική της εταιρίας σε πολύ σημαντικούς τομείς (Σχετικό άρθρο 28/6/2014 με τίτλο «Lidl Ελλάς: Εντυπωσιακή στροφή 180 μοιρών!».
Η Γερμανική αλυσίδα που εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα το 1999 έφθασε μέχρι το 2012 τα 221 καταστήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα, επενδύοντας περισσότερα από 1,2 δις Ευρώ. Από το 2012 έως και το 2016 «πάγωσε» την δημιουργία νέων καταστημάτων την οποία ενδέχεται να επιδιώξει στο άμεσο μέλλον εν όψει της σημαντικής βελτίωσης του κύκλου των εργασιών της μέσα από τον ίδιο αριθμό καταστημάτων για τρία συνεχόμενα χρόνια. Το 2016, η αλυσίδα απασχολεί 5.000 περίπου εργαζόμενους προχωρώντας σε σημαντικές επενδύσεις ύψους 100 εκ. Ευρώ που αφορούν κυρίως την ανακαίνιση του υφιστάμενου δικτύου της και πιθανώς την στοχευμένη επέκταση του. Η Lidl συνεχίζει τις εξαιρετικά πετυχημένες «Εβδομάδες Ελληνικών Γεύσεων και Προϊόντων» που πραγματοποιεί σε 26 χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται, συνεισφέροντας σημαντική βοήθεια της τάξεως των 600 εκατομμυρίων Ευρώ ετησίως στις Ελληνικές εξαγωγές. Τέλος, η αλυσίδα δημιούργησε μια νέα σειρά (ΕΥ) με αποκλειστικά και μόνο προϊόντα Ελληνικής παραγωγής. Ακολουθεί πίνακας με τον εκτιμώμενο κύκλο εργασιών της αλυσίδας την τελευταία πενταετία:
Το έτος 2008 ο (τότε) όμιλος Carrefour – Μαρινόπουλος είχε φθάσει σε κύκλο εργασιών 2,6 δις Ευρώ με καθαρά προ φόρων κέρδη 72,4 εκ. Ευρώ. Έκτοτε, τα πρώτα σημάδια της οικονομικής κρίσης έκαναν την εμφάνιση τους στη χώρα μας και επηρέασαν αρνητικά την πορεία του Ομίλου που είχε αρχίσει να αντιμετωπίζει προβλήματα ήδη από το έτος 2011 (Σχετικό είναι το άρθρο 30ης Δεκεμβρίου 2011 με τίτλο «Όμιλος Carrefour – Μαρινόπουλος : Υπάρχει άραγε καπνός χωρίς φωτιά;»).
Μεγάλη δημοσιότητα έλαβε η αίτηση υπαγωγής της «Μαρινόπουλος» στη διαδικασία εξυγίανσης του άρθρου 99 του πτωχευτικού κώδικα η οποία κατατέθηκε στις 28 Ιουνίου 2016 (θα συζητηθεί στις 21 Σεπτεμβρίου 2016), αλλά θεωρείται βέβαιο ότι η όποια εξέλιξη θα φανεί νωρίτερα. Τουλάχιστον δέκα χιλιάδες εργαζόμενοι και αρκετές ακόμα χιλιάδες μικρομεσαίων παραγωγών παρακολουθούν τις εξελίξεις με μεγάλη αγωνία, βλέποντας την απασχόληση και την οικονομική τους επιβίωση να κινδυνεύουν άμεσα από μια ανεπιθύμητη από όλους κατάρρευση του Ομίλου. Ο εκτιμώμενος κύκλος εργασιών του Ομίλου το έτος 2015 (ισολογισμοί δημοσιεύτηκαν πρόσφατα μέχρι και το 2014) τον κατατάσσει τυπικά στην τέταρτη θέση της αγοράς για την περίοδο 2015/2016. Ακολουθεί πίνακας με βασικά οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας:
Στην πέμπτη θέση της Ελληνικής αγοράς για την περίοδο 2015/2016 συναντάμε την αλυσίδα καταστημάτων «Μασούτης», η αφετηρία της οποίας βρίσκεται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, όταν ο Διαμαντής Μασούτης, γόνος αγροτικής οικογένειας από το Άδενδρο Θεσσαλονίκης, άνοιξε το πρώτο σουπερμάρκετ της αλυσίδας το έτος 1976. Τις τέσσερις δεκαετίες που ακολούθησαν δημιουργήθηκε αργά, σταθερά και με σχολαστική συνέπεια, η μεγαλύτερη αλυσίδα καταστημάτων της Βόρειας Ελλάδος, με το διαχρονικό σύνθημα «Μασούτης – οικονομικά & ελληνικά» (σχετικό είναι το άρθρο μας 16ης Μαρτίου 2010 με τίτλο: «Μασούτης: Ένα ελληνικό διαμάντι λάμπει στην Βόρεια Ελλάδα στον χώρο των αλυσίδων λιανικής».
Η αλυσίδα καταστημάτων «Μασούτης» αντιμετωπίζει την οικονομική κρίση με ξεχωριστή επιτυχία και αναπτύσσεται. Την τελευταία εξαετία (2010-2015) η «Μασούτης» με συνεχείς επενδύσεις (μόνο το 2016 πραγματοποιούνται επενδύσεις 14 εκ. Ευρώ περίπου) αύξησε τον αριθμό των καταστημάτων της κατά 25% περίπου (260 καταστήματα, από 210 το 2010) και τους εργαζόμενους στην αλυσίδα κατά 20% περίπου (6.341 εργαζόμενοι, από 5.150 το 2010). Η αλυσίδα κατέστησε δημοφιλέστατη στην αγορά της Β. Ελλάδος, την δική της σειρά προϊόντων με την ιδιωτική ετικέτα «Mr Grand», η οποία αριθμεί πλέον 1.100 περίπου διαφορετικά προϊόντα σε εξαιρετική σχέση ποιότητας και τιμής. Ο πίνακας με επιλεγμένα οικονομικά στοιχεία που ακολουθεί, επιβεβαιώνει πλήρως την επιτυχημένη πορεία της αλυσίδας:
Προσωρινά, στην έκτη θέση της Ελληνικής αγοράς για την περίοδο 2015/2016 βρίσκεται ο Όμιλος Παντελιάδη. Προσωρινά, διότι μετά την εξαγορά της αλυσίδας των καταστημάτων «Βερόπουλος» τον Φεβρουάριο του 2016, ο αυξημένος κύκλος εργασιών του φετινού χρόνου, θα τον οδηγήσει σε υψηλότερη θέση της γενικής κατάταξης. Ο Όμιλος, ξεκίνησε την πορεία του το 1976 από την ίδρυση ενός συνεταιρισμού οκτώ παντοπωλών με την επωνυμία ΜΕΤΡΟ. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν η METRO ΑΕΒΕ δημιούργησε σταδιακά δύο παράλληλους τομείς:
(α) Τον τομέα χονδρικής με την αλυσίδα καταστημάτων METRO Cash & Carry – το πρώτο κατάστημα λειτούργησε στην οδό Πέτρου Ράλλη των Αθηνών το 1976 και το 1990 εγκαινιάστηκε το πρώτο εκτός Αθήνας κατάστημα στη Ρόδο. Σήμερα λειτουργούν 46 σημεία σε ολόκληρη την Ελλάδα. (β) Τον τομέα λιανικής, με την αλυσίδα καταστημάτων My market τα οποία έως το τέλος του 2015 αριθμούσαν 66 σημεία, κυρίως στην Αττική και τη Νότια Ελλάδα. Όπως είναι γνωστό, τον Φεβρουάριο του 2016, ο Όμιλος Παντελιάδη απέκτησε την αλυσίδα καταστημάτων «Βερόπουλος» αυξάνοντας τον αριθμό των καταστημάτων λιανικής σε 235 σημεία πώλησης σε ολόκληρη την Ελλάδα. Όλα τα καταστήματα, μέχρι το τέλος του 2019 θα έχουν αποκτήσει το νέο σήμα (My market) με σχετική ανακαίνιση – από το 2016 ως το 2018 έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις ύψους 100 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των καταστημάτων. Το σύνολο των εργαζομένων από 4.500 το 2015, αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί με την ολοκλήρωση της εξαγοράς το 2016.
Άλλοι επιχειρηματικοί τομείς του Προέδρου της METRO Παντελή Παντελιάδη, ο οποίος διετέλεσε και Πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος), είναι οι εταιρίες OPTIMA AE και ΗΠΕΙΡΟΣ ΑΕΒΕ. Ο γιός του, διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ Αριστοτέλης Παντελιάδης, ανακηρύχθηκε Manager of the Year 2015 από την Ελληνική Εταιρεία Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ). Ακολουθεί πίνακας με βασικά οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας, από τα οποία ξεχωρίζει η εξαιρετική σχέση κύκλου εργασιών και συνολικών υποχρεώσεων της εταιρίας:
Στην έβδομη θέση της Ελληνικής αγοράς για την περίοδο 2015/2016 βρίσκεται η αλυσίδα καταστημάτων «Γαλαξίας» η οποία ξεκίνησε την πορεία της το 1971 όταν πέντε φίλοι, εργαζόμενοι σαν υπάλληλοι σε διάφορους χώρους, αποφάσισαν να βάλουν τις οικονομίες τους, να εργαστούν σκληρά και μάλιστα χωρίς μισθό, ιδρύοντας το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας (μόλις 60 τ.μ.) στα Κάτω Πατήσια. Η εταιρία τους ονομάστηκε «ΠΕΝΤΕ Ε.Π.Ε.» από τους πέντε αρχικούς μετόχους με διαχειριστή τον αείμνηστο Βασίλειο Χειμωνίδη (1933-2008).
Μετά το 1982, κατά την διάρκεια της ραγδαίας ανάπτυξης της εταιρίας, όσοι υπάλληλοι επεδείκνυαν ζήλο και εργατικότητα συμπεριλαμβάνονταν στο μετοχικό σχήμα της εταιρίας – σήμερα από τους 177 μετόχους οι περισσότεροι συνεχίζουν να εργάζονται στην εταιρία.
Το έτος 2016 βρίσκει την ΠΕΝΤΕ Α.Ε. (μετατράπηκε από ΕΠΕ σε ΑΕ το 1982) και την θυγατρική της «ΑΡΓΩ ΜΑΡΚΕΤ Α.Ε.Ε.» (η πρώτη συμμετέχει στην δεύτερη με ποσοστό 99,83%), να απλώνεται σε ολόκληρη την Ελλάδα, με 148 καταστήματα (τα 13 Cash & Carry) από τα οποία τα 62 είναι ιδιόκτητα, να απασχολεί 4.230 εργαζόμενους, να διαθέτει μια εξαιρετική σειρά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με το εμπορικό σήμα της αλυσίδας (Γαλαξίας) το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1988 και να επιτυγχάνει ένα εξαιρετικό δείκτη κύκλου εργασιών προς συνολικές υποχρεώσεις!
Ο πίνακας με οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας αποδεικνύει την σταθερά θετική πορεία της αλυσίδας μέσα από τις συμπληγάδες της οικονομικής κρίσης:
Στην όγδοη θέση του καταλόγου με τις κορυφαίες αλυσίδες λιανικής / χονδρικής (2015/2016) βρίσκεται πλέον ο Προμηθευτικός και Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Μελών Ινστιτούτου Καταναλωτών Π.Ε. (ΙΝ.ΚΑ.) ό οποίος ιδρύθηκε το 1979, από 482 ιδρυτικά μέλη και έδρα την πόλη των Χανίων, λειτουργώντας ένα κατάστημα 150 τμ με 6 εργαζομένους. Σήμερα βέβαια, τα μέλη του Συνεταιρισμού έχουν ξεπεράσει τα 4.500 με διαρκώς αυξητική τάση, τα καταστήματα του ΙΝΚΑ έχουν γίνει 30 και οι εργαζόμενοι που είναι και μέτοχοι, ξεπέρασαν τους 800. Επί πλέον από τον Δεκέμβριο του 2014 ο Προμηθευτικός και Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Μελών Ινστιτούτου Καταναλωτών Π.Ε. (ΙΝ.ΚΑ.) προχώρησε στην εξαγορά 16 νέων σημείων (ΒΙΔΑΛΗΣ Market, 12 Σούπερ Μάρκετ και 4 Cash&Carry) – όλα εκτός Κρήτης σε Τήνο, Πάρο, Κάλυμνο, Χίο, Μήλο, Σαντορίνη, Σύρο και Μήλο – ξεπερνώντας συνολικά τους 1.100 εργαζόμενους.
Ο βασικός στόχος του ΙΝ.ΚΑ είναι η στήριξη της κοινωνίας και της οικονομίας της Κρήτης (τώρα πλέον όχι μόνο) με την προσφορά μεγάλης ποικιλίας των ποιοτικών προϊόντων της Κρήτης και των νησιών μας, σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές. Τα ετήσια κέρδη του ΙΝ.ΚΑ διανέμονται σαν μέρισμα σε όλα τα μέλη του Προμηθευτικού και Καταναλωτικού Συνεταιρισμού Μελών Ινστιτούτου και επανεπενδύονται συνεχώς. Η οικονομική πορεία του εγχειρήματος εδώ και 35 περίπου χρόνια υπήρξε απόλυτα πετυχημένη – όπως ακριβώς συμβαίνει και στην περίοδο της οικονομικής κρίσης, σύμφωνα με βασικά οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας που ακολουθούν:
Στην ένατη θέση του καταλόγου των 10 κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας για την περίοδο 2015/2016 βρίσκεται η αλυσίδα καταστημάτων ΜΑΡΚΕΤ ΙΝ η οποία ιδρύθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990 από ένα άνθρωπο με βαθειά γνώση της Ελληνικής αγοράς (Θωμάς Ράμμος) και όραμα να αποτελέσει την πρώτη, 100% ελληνική αλυσίδα συνοικιακών καταστημάτων σουπερμάρκετ συνδυάζοντας ποιοτικά προϊόντα με τις πιο ανταγωνιστικές τιμές της αγοράς. Το όραμα του ιδρυτή της αλυσίδας φαίνεται να εκπληρώνεται με συνέπεια, αφού μετά από δύο περίπου δεκαετίες, η ΜΑΡΚΕΤ ΙΝ βρίσκεται στον κατάλογο των κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας και συνεχίζει να διαθέτει ένα θαυμαστό συνδυασμό σταθερής ανάπτυξης, οργάνωσης, σωστής διαχείρισης και κερδοφορίας.
Η ΜΑRΚΕΤ ΙΝ απασχολεί περισσότερους από 2.000 εργαζόμενους, διαθέτει 1.800 περίπου προϊόντα με ιδιωτική ετικέτα (Χαρτικά, τρόφιμα, οικιακά είδη, γαλακτοκομικά, καλλυντικά, είδη ένδυσης, λευκά είδη, τυριά, αλλαντικά και απορρυπαντικά με τα σήματα DAILY και ECONOMY) και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2015 αριθμούσε 146 καταστήματα από τα οποία τα 135 με το σήμα ΜΑRΚΕΤ ΙΝ, 7 με το σήμα DAILY’S Convenience stores και 4 καταστήματα με το σήμα ECONOMY. Ήδη μόνο στο πρώτο εξάμηνο του 2016 λειτούργησαν 7 νέα καταστήματα, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό καταστημάτων της αλυσίδας σε 153 μέχρι και τον Ιούλιο του 2016.
Η σταθερή ανάπτυξη της αλυσίδας συνοικιακών καταστημάτων κυρίως με το σήμα ΜΑΡΚΕΤ ΙΝ συνεχίστηκε καθ΄όλη την διάρκεια της οικονομικής κρίσης, όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα με βασικά οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας:
Τον κατάλογο των δέκα κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας για την περίοδο 2015/2016 συμπληρώνει η «ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΙΚΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ Α.Ε.» η αφετηρία της οποίας βρίσκεται στην οδό Εκάβης του Γαλατσίου, στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Έκτοτε, στα 35 περίπου χρόνια που μεσολάβησαν, η αλυσίδα του Γιώργου Κωνσταντογιάννη καθιερώθηκε στην συνείδηση των καταναλωτών της Αττικής σαν «το super market της διπλανής πόρτας» με το σύνθημα «ποιότητα και τιμή μαζί», σκαρφαλώνοντας στις δέκα κορυφαίες αλυσίδες της χώρας μας!
Η «ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΙΚΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ Α.Ε.» προσφέρει ανταγωνιστικές τιμές, ιδιαίτερα προσεγμένη ποιότητα, ιδίως στην σειρά ιδιωτικής ετικέτας Proμη, σημαντικά προνόμια στην κάρτα Proμη CardPlus, ενώ ο καταναλωτής μπορεί να βρει εναλλασσόμενες προσφορές επιλεγμένων προϊόντων σε καθημερινή βάση! Η «ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΙΚΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ Α.Ε.» το 2008 εγκατέστησε το στρατηγείο της στην ΒΙΠΕ Μαρκοπούλου, σε ένα ιδιόκτητο χώρο 15.500 τ.μ. με αποθήκες (5.500 τμ), κτίρια (3.000 τμ), ψυγεία (700 τμ), γραφεία διοίκησης κ.α. Τον Απρίλιο του 2016, η εταιρία εγκαινίασε στο Παλαιό Φάληρο το 49ο κατά σειρά κατάστημά της προσφέροντας απασχόληση σε περισσότερους από 900 εργαζόμενους και συνεχίζοντας την σταθερή ανάπτυξη της εν μέσω σφοδρής οικονομικής κρίσης, όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα με επιλεγμένα οικονομικά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας:
Σ Υ Μ Π Ε Ρ Α Σ Μ Α: Ο χάρτης των 10 κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς. Ενδεχόμενη κατάρρευση της «Μαρινόπουλος» θα έχει καταστροφικές συνέπειες για πολλές χιλιάδες εργαζομένων και προμηθευτών, θα στοιχήσει δεκάδες εκατομμύρια στα δημόσια και στα ασφαλιστικά ταμεία, θα ζημιώσει τις πιστώτριες τράπεζες και θα «σκορπίσει» ένα τεράστιο κύκλο εργασιών στους ανταγωνιστές της.
Με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα του 2015, οι δύο από τις τρείς πρώτες θέσεις της Ελληνικής αγοράς καταλαμβάνονται από αλυσίδες οι οποίες ελέγχονται από ξένoυς ομίλους (ο Βελγικός όμιλος Delhaize ελέγχει την αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος και ο Γερμανικός όμιλος Schwarz την αλυσίδα Lidl Ελλάς) – όλες οι υπόλοιπες θέσεις της κατάταξης ανήκουν σε ομίλους ή εταιρίες 100% Ελληνικών συμφερόντων!
Ενδεχόμενη εξαγορά της «Μαρινόπουλος» από την «Σκλαβενίτης» είναι βέβαιο πως θα οδηγήσει τον Όμιλο «Σκλαβενίτης» στην πρώτη θέση της Ελληνικής αγοράς, κάτι που πιθανότατα θα συνέβαινε μέσα στο 2016 εάν είχε εκτελεστεί η συμφωνία με την «Βερόπουλος» ή η κατ΄αρχήν συμφωνία για τα 33 Υπερμάρκετ με την «Μαρινόπουλος».
Η οικονομική κρίση που επηρέασε την αγοραστική δύναμη εκατομμυρίων Ελλήνων καταναλωτών οδηγεί σε συγκέντρωση της αγοράς σε επιχειρήσεις που επιδεικνύουν ισχυρές αντοχές ή αξιοποιούν την οικονομική κρίση με χρηστή διοίκηση, ανταγωνιστικές τιμές και προσεγμένη ποιότητα ιδίως στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που προσφέρουν στην αγορά.
Στο γενικό αυτό πλαίσιο, δεν πρέπει να υποτιμάμε καθόλου την τεράστια δύναμη που κρατάει στα χέρια του, με το μειωμένο ποσό που μπορεί να διαθέσει, ο μέσος Έλληνας καταναλωτής. Η απόλυτα αναγκαία επιμονή στην έρευνα και η επιλογή κάθε κατηγορίας καταναλωτικών προϊόντων τα οποία φέρουν την ξεκάθαρη ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ» στην συσκευασία τους, είναι σήμερα αναγκαία περισσότερο από ποτέ.
Η επιλογή προϊόντων με την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ» σημαίνει αύξηση της απασχόλησης και μείωση της τεράστιας ανεργίας, αύξηση των εσόδων ασφαλιστικών ταμείων για την απρόσκοπτη καταβολή των τσεκουρωμένων συντάξεων, αύξηση των εσόδων των δημόσιων ταμείων για την αντιμετώπιση των δαπανών του κράτους, μείωση του διαχρονικού ελλείμματος του ισοζυγίου εισαγωγών και εξαγωγών που δίνει το δικαίωμα σε κάθε Σόιμπλε ή Ντάισεμπλουμ να μας κουνάνε συνεχώς απειλητικά το χέρι και οδηγεί με ασφάλεια στην έξοδο από την κρίση.
Αν οι μισοί μόνο Έλληνες άφηναν το εγκληματικό «ωχ αδελφέ» και πρόσεχαν τι αγοράζουν και που δίνουν τα λιγοστά χρήματα τους, η Ελλάδα θα είχε αντιμετωπίσει με ανέλπιστη επιτυχία τα διαδοχικά, συνεχή και επαναλαμβανόμενα σφάλματα του αποκρουστικού λαϊκισμού των πολιτικών της!
Επί πλέον, η νέα πρωτοβουλία σημαντικών επιχειρήσεων της χώρας μας να τοποθετήσουν στα προϊόντα τους το σήμα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, προσφέρει την δυνατότητα επιλογής αυθεντικών Ελληνικών προϊόντων τα οποία κουβαλάνε μέσα τους όλα εκείνα τα στοιχεία που βοηθάνε αποφασιστικά ώστε η γονατισμένη Ελλάδα μας να σταθεί μόνη και πάλι όρθια στα πόδια της! Αρκεί κάποιοι από εμάς να αποκτήσουν επί τέλους την σωτήρια για την Ελλάδα και για την τσέπη τους ευαισθησία ώστε να αγοράζουν με σχολαστική προσοχή προϊόντα που φέρουν απαραίτητα την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ» ή –ακόμα καλύτερα- το σήμα ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.