Η Λευκορωσία υπήρξε ένας από τους ελάχιστους «άριστους μαθητές» του Διεθνούς
Νομισματικού Ταμείου. Χρειάστηκε να διασωθεί το 2009 και σύμφωνα με το Ταμείο, εκτέλεσε «τέλεια» το πρόγραμμά του. Μόλις ένα χρόνο αργότερα, η χώρα βιώνει την «άλλη» κρίση της ευρωπαϊκής περιφέρειας.
Αντίθετα με όσα συμβαίνουν στους αδύναμους κρίκους του ευρώ, αυτή η κρίση δεν έχει να κάνει με το δημόσιο χρέος, αλλά περίπου με… όλα τα άλλα. Είναι πολιτική, αφού η διεθνής κοινότητα υιοθετεί όλο και σκληρότερη στάση απέναντι στον ηγέτη που έχει χαρακτηριστεί «ο τελευταίος δικτάτορας της Ευρώπης». Είναι και οικονομική, καθώς η σχιζοφρενική νομισματική πολιτική του κλονίζει την εμπιστοσύνη των επενδυτών απέναντι στη χώρα. Τώρα, το Μινσκ ξεμένει από χρήματα εν μέσω μιας συναλλαγματικής κρίσης και κρίσης πληρωμών. Η υποτίμηση του ρουβλίου, την περασμένη Τρίτη, ήταν ένα ακόμα κεφάλαιο σ’ αυτή την παράξενη ιστορία.
Πασχίζοντας να προστατεύσουν τις αποταμιεύσεις τους από την εδώ και καιρό φημολογούμενη υποτίμηση, οι Λευκορώσοι άρχισαν να αγοράζουν μανιωδώς κάθε ασφαλές καταφύγιο. Πρώτα εξαφανίστηκαν από την αγορά ο χρυσός και τα διαμάντια, στη συνέχεια τα ανταλλακτήρια συναλλάγματος ξέμειναν από δολάρια και τώρα ο κόσμος σχηματίζει ουρές έξω από τα καταστήματα για να αγοράσει ζάχαρη, λάδι, εισιτήρια για τις συγκοινωνίες και κάθε άλλο διαθέσιμο είδος πρώτης ανάγκης.
Για τον Αλεξάντερ Λουκασένκο, που νοθεύοντας τις εκλογές και φιμώνοντας κάθε αντιπολιτευτική φωνή κυβερνά την πρώην σοβιετική δημοκρατία των 10 εκατ. κατοίκων εδώ και 16 χρόνια, για όλα φταίει η… μανία των Λευκορώσων με τα εισαγόμενα αυτοκίνητα.
Στο πλαίσιο της τελωνειακής ένωσης που περιλαμβάνει χώρες όπως η Ρωσία και το Καζακστάν, η Λευκορωσία θα αυξήσει από 1ης Ιουλίου τους δασμούς στα εισαγόμενα αυτοκίνητα. Με οκταπλασιασμό των φορολογικών συντελεστών, το κόστος κάθε αυτοκινήτου θα επιβαρυνθεί τουλάχιστον κατά 3.000 δολάρια. Ενόψει αυτής της αλλαγής, τα τελευταία δύο χρόνια ξεκίνησαν αθρόες εισαγωγές αυτοκινήτων από τις γειτονικές χώρες της Βαλτικής. Αρχικά, οι Λευκορώσοι αγόραζαν σαραβαλάκια, βοηθώντας να «καθαρίσει» ο στόλος των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Εσθονία, τη Λιθουανία και τη Λετονία. Στη συνέχεια, άρχισαν να αγοράζουν και καλύτερα αυτοκίνητα, καθώς κάποιοι από αυτούς σχεδίαζαν να τα περάσουν αφορολόγητα από τα σύνορα και να τα πουλήσουν με κέρδος στη Ρωσία. Η τροχαία του Μινσκ ταξινομεί 800 νέα αυτοκίνητα κάθε μέρα, καθώς οι πωλήσεις στις Λετονία, Λιθουανία και Εσθονία αυξάνονται κατά 83% σε σχέση με πέρυσι. Χάρη σ’ αυτή την αγοραστική μανία, οι χώρες της Βαλτικής πετυχαίνουν τους καλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την οικονομία της Εσθονίας, για παράδειγμα να τρέχει πέρυσι με 8%.
Ο Λουκασένκο θεωρεί ότι αυτή η δραστηριότητα ευθύνεται για την έλλειψη δολαρίων στην αγορά, που προκάλεσε τη βουτιά του ρουβλίου. Το εμπορικό έλλειμμα της χώρας τετραπλασιάστηκε στα 2,36 δισ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο του έτους, το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών άγγιξε το 16% του ΑΕΠ και τα συναλλαγματικά αποθέματα έχουν μειωθεί σε επίπεδα που οι ξένοι αναλυτές χαρακτηρίζουν «φραγκοδίφραγκα».
Όμως, η αλήθεια είναι ότι το «πάρτι» των Λευκορώσων με τα εισαγόμενα αυτοκίνητα δεν ήταν παρά σύμπτωμα μιας οικονομίας που υπερθερμάνθηκε και ενός λαού που ξόδεψε περισσότερα από όσα άντεχε η τσέπη του. Το Μινσκ αύξησε τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων κατά 50% ενόψει των εκλογών του περασμένου Δεκεμβρίου και πήρε μέτρα για την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας. Τα «εύκολα» δάνεια που επιστρατεύτηκαν για την αντιμετώπιση των κοινωνικών εντάσεων οδήγησαν πέρυσι την πιστωτική επέκταση στο εκρηκτικό 38%.
Με τον πληθωρισμό να καλπάζει εξαιτίας και της αύξησης της τιμής του ρωσικού πετρελαίου, αυτή η οικονομική ευφορία δεν άργησε να γυρίσει μπούμερανγκ.
Παρότι η ιστορία θυμίζει αρκετά αυτές που εκτυλίχθηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Ιρλανδία, όταν η Λευκορωσία χρειάστηκε και πάλι διάσωση, δεν απευθύνθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, αλλά στη Μόσχα. Στις 19 Μαΐου ο Βλαντιμίρ Πούτιν πέταξε στο Μινσκ για να προσφέρει τριετή δάνεια ύψους 3 δισ. ευρώ, ζητώντας ως αντάλλαγμα οικονομικές μεταρρυθμίσεις και αποκρατικοποιήσεις. Μέσω αυτών των αποκρατικοποιήσεων εκτιμάται ότι επιτέλους θα πέσουν σε ρωσικά χέρια στρατηγικές επιχειρήσεις της Λευκορωσίας, όπως η Beltransgaz, διαχειρίστρια του αγωγού που μεταφέρει το ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ωστόσο, αναλυτές εκτιμούν ότι τα προβλήματα της Λευκορωσίας δεν θα λυθούν ούτε και με την υποτίμηση που ανακοινώθηκε την περασμένη Τρίτη. Το Μινσκ υποτίμησε την επίσημη ισοτιμία του ρουβλίου έναντι του δολαρίου κατά 36%, από τα 3.155 ρούβλια ανά δολάριο στα 4.930 ρούβλια.
Οι Λευκορώσοι καλούνται τώρα να συνηθίσουν σε ένα νέο τρόπο ζωής, αρκετά διαφορετικό από αυτόν που «ανακάλυψαν» τα τελευταία χρόνια. Οι μισθοί τους έχασαν το 1/2 της αξίας τους σε δολάρια και οι τιμές των ειδών καθημερινής χρήσης -ακόμα και των εγχώριων- αυξάνονται διαρκώς.
Την παραμονή της υποτίμησης, ο κόσμος έσπευσε να αγοράσει αλάτι, ζάχαρη, σπίρτα, ξύδι και άλλα είδη πρώτης ανάγκης. Γνωρίζοντας ότι οι αποταμιεύσεις τους γρήγορα θα απαξιώνονταν, αγόραζαν και διαρκή αγαθά, με αποτέλεσμα τα ψυγεία και οι τηλεοράσεις να εξαφανιστούν από τα ράφια των καταστημάτων. Την περασμένη Τρίτη, έπειτα και από την επίσημη ανακοίνωση της υποτίμησης, οι ουρές σχηματίστηκαν και πάλι στην αγορά. Παντού εκτός από τα βενζινάδικα, αφού η τιμή της βενζίνης αυξήθηκε κατά 25% μέσα σε ένα βράδυ.
Νομισματικού Ταμείου. Χρειάστηκε να διασωθεί το 2009 και σύμφωνα με το Ταμείο, εκτέλεσε «τέλεια» το πρόγραμμά του. Μόλις ένα χρόνο αργότερα, η χώρα βιώνει την «άλλη» κρίση της ευρωπαϊκής περιφέρειας.
Αντίθετα με όσα συμβαίνουν στους αδύναμους κρίκους του ευρώ, αυτή η κρίση δεν έχει να κάνει με το δημόσιο χρέος, αλλά περίπου με… όλα τα άλλα. Είναι πολιτική, αφού η διεθνής κοινότητα υιοθετεί όλο και σκληρότερη στάση απέναντι στον ηγέτη που έχει χαρακτηριστεί «ο τελευταίος δικτάτορας της Ευρώπης». Είναι και οικονομική, καθώς η σχιζοφρενική νομισματική πολιτική του κλονίζει την εμπιστοσύνη των επενδυτών απέναντι στη χώρα. Τώρα, το Μινσκ ξεμένει από χρήματα εν μέσω μιας συναλλαγματικής κρίσης και κρίσης πληρωμών. Η υποτίμηση του ρουβλίου, την περασμένη Τρίτη, ήταν ένα ακόμα κεφάλαιο σ’ αυτή την παράξενη ιστορία.
Πασχίζοντας να προστατεύσουν τις αποταμιεύσεις τους από την εδώ και καιρό φημολογούμενη υποτίμηση, οι Λευκορώσοι άρχισαν να αγοράζουν μανιωδώς κάθε ασφαλές καταφύγιο. Πρώτα εξαφανίστηκαν από την αγορά ο χρυσός και τα διαμάντια, στη συνέχεια τα ανταλλακτήρια συναλλάγματος ξέμειναν από δολάρια και τώρα ο κόσμος σχηματίζει ουρές έξω από τα καταστήματα για να αγοράσει ζάχαρη, λάδι, εισιτήρια για τις συγκοινωνίες και κάθε άλλο διαθέσιμο είδος πρώτης ανάγκης.
Για τον Αλεξάντερ Λουκασένκο, που νοθεύοντας τις εκλογές και φιμώνοντας κάθε αντιπολιτευτική φωνή κυβερνά την πρώην σοβιετική δημοκρατία των 10 εκατ. κατοίκων εδώ και 16 χρόνια, για όλα φταίει η… μανία των Λευκορώσων με τα εισαγόμενα αυτοκίνητα.
Στο πλαίσιο της τελωνειακής ένωσης που περιλαμβάνει χώρες όπως η Ρωσία και το Καζακστάν, η Λευκορωσία θα αυξήσει από 1ης Ιουλίου τους δασμούς στα εισαγόμενα αυτοκίνητα. Με οκταπλασιασμό των φορολογικών συντελεστών, το κόστος κάθε αυτοκινήτου θα επιβαρυνθεί τουλάχιστον κατά 3.000 δολάρια. Ενόψει αυτής της αλλαγής, τα τελευταία δύο χρόνια ξεκίνησαν αθρόες εισαγωγές αυτοκινήτων από τις γειτονικές χώρες της Βαλτικής. Αρχικά, οι Λευκορώσοι αγόραζαν σαραβαλάκια, βοηθώντας να «καθαρίσει» ο στόλος των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Εσθονία, τη Λιθουανία και τη Λετονία. Στη συνέχεια, άρχισαν να αγοράζουν και καλύτερα αυτοκίνητα, καθώς κάποιοι από αυτούς σχεδίαζαν να τα περάσουν αφορολόγητα από τα σύνορα και να τα πουλήσουν με κέρδος στη Ρωσία. Η τροχαία του Μινσκ ταξινομεί 800 νέα αυτοκίνητα κάθε μέρα, καθώς οι πωλήσεις στις Λετονία, Λιθουανία και Εσθονία αυξάνονται κατά 83% σε σχέση με πέρυσι. Χάρη σ’ αυτή την αγοραστική μανία, οι χώρες της Βαλτικής πετυχαίνουν τους καλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την οικονομία της Εσθονίας, για παράδειγμα να τρέχει πέρυσι με 8%.
Ο Λουκασένκο θεωρεί ότι αυτή η δραστηριότητα ευθύνεται για την έλλειψη δολαρίων στην αγορά, που προκάλεσε τη βουτιά του ρουβλίου. Το εμπορικό έλλειμμα της χώρας τετραπλασιάστηκε στα 2,36 δισ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο του έτους, το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών άγγιξε το 16% του ΑΕΠ και τα συναλλαγματικά αποθέματα έχουν μειωθεί σε επίπεδα που οι ξένοι αναλυτές χαρακτηρίζουν «φραγκοδίφραγκα».
Όμως, η αλήθεια είναι ότι το «πάρτι» των Λευκορώσων με τα εισαγόμενα αυτοκίνητα δεν ήταν παρά σύμπτωμα μιας οικονομίας που υπερθερμάνθηκε και ενός λαού που ξόδεψε περισσότερα από όσα άντεχε η τσέπη του. Το Μινσκ αύξησε τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων κατά 50% ενόψει των εκλογών του περασμένου Δεκεμβρίου και πήρε μέτρα για την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας. Τα «εύκολα» δάνεια που επιστρατεύτηκαν για την αντιμετώπιση των κοινωνικών εντάσεων οδήγησαν πέρυσι την πιστωτική επέκταση στο εκρηκτικό 38%.
Με τον πληθωρισμό να καλπάζει εξαιτίας και της αύξησης της τιμής του ρωσικού πετρελαίου, αυτή η οικονομική ευφορία δεν άργησε να γυρίσει μπούμερανγκ.
Παρότι η ιστορία θυμίζει αρκετά αυτές που εκτυλίχθηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Ιρλανδία, όταν η Λευκορωσία χρειάστηκε και πάλι διάσωση, δεν απευθύνθηκε στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, αλλά στη Μόσχα. Στις 19 Μαΐου ο Βλαντιμίρ Πούτιν πέταξε στο Μινσκ για να προσφέρει τριετή δάνεια ύψους 3 δισ. ευρώ, ζητώντας ως αντάλλαγμα οικονομικές μεταρρυθμίσεις και αποκρατικοποιήσεις. Μέσω αυτών των αποκρατικοποιήσεων εκτιμάται ότι επιτέλους θα πέσουν σε ρωσικά χέρια στρατηγικές επιχειρήσεις της Λευκορωσίας, όπως η Beltransgaz, διαχειρίστρια του αγωγού που μεταφέρει το ρωσικό φυσικό αέριο στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ωστόσο, αναλυτές εκτιμούν ότι τα προβλήματα της Λευκορωσίας δεν θα λυθούν ούτε και με την υποτίμηση που ανακοινώθηκε την περασμένη Τρίτη. Το Μινσκ υποτίμησε την επίσημη ισοτιμία του ρουβλίου έναντι του δολαρίου κατά 36%, από τα 3.155 ρούβλια ανά δολάριο στα 4.930 ρούβλια.
Οι Λευκορώσοι καλούνται τώρα να συνηθίσουν σε ένα νέο τρόπο ζωής, αρκετά διαφορετικό από αυτόν που «ανακάλυψαν» τα τελευταία χρόνια. Οι μισθοί τους έχασαν το 1/2 της αξίας τους σε δολάρια και οι τιμές των ειδών καθημερινής χρήσης -ακόμα και των εγχώριων- αυξάνονται διαρκώς.
Την παραμονή της υποτίμησης, ο κόσμος έσπευσε να αγοράσει αλάτι, ζάχαρη, σπίρτα, ξύδι και άλλα είδη πρώτης ανάγκης. Γνωρίζοντας ότι οι αποταμιεύσεις τους γρήγορα θα απαξιώνονταν, αγόραζαν και διαρκή αγαθά, με αποτέλεσμα τα ψυγεία και οι τηλεοράσεις να εξαφανιστούν από τα ράφια των καταστημάτων. Την περασμένη Τρίτη, έπειτα και από την επίσημη ανακοίνωση της υποτίμησης, οι ουρές σχηματίστηκαν και πάλι στην αγορά. Παντού εκτός από τα βενζινάδικα, αφού η τιμή της βενζίνης αυξήθηκε κατά 25% μέσα σε ένα βράδυ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.