Ο πρωθυπουργός μπορεί με κάθε τρόπο να επιχειρεί να αξιοποιήσει την ευρωπαϊκή ανάσα που πήρε τα μεσάνυχτα της περασμένης Παρασκευής στις Βρυξέλλες και να μας... αποκοιμίσει για τις πρωτοβουλίες του ως προς τη λειτουργία της κυβέρνησης, ωστόσο λίγοι είναι αυτοί που πραγματικά πίστεψαν ότι η βιαστική αποστροφή του «να τελειώνουμε με την εκλογολογία και τα σενάρια ανασχηματισμού» έχει βάση.
Τα περισσότερα κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι τα προβλήματα της χώρας είναι τόσο πολλά, οι δεσμεύσεις της απέναντι στους δανειστές της άλλες τόσες, που μια κυβέρνηση ασυντόνιστη και προβληματική δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα.
Γι' αυτό και εκτιμούν ότι η διάψευσή του μπορεί να αντέξει μόνο μερικές εβδομάδες και ότι ο πρωθυπουργός μελετά σοβαρά την αναδιάταξη του κυβερνητικού σχήματος, ώστε να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που έρχονται με μεγαλύτερη δύναμη... πυρός.
Πολλοί μάλιστα επισημαίνουν ότι μετά τις 25 Μαρτίου και αφού επικυρωθούν οι αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής του Eurogroup της 11ης Μαρτίου, η κυβέρνηση θα πρέπει να ανασκουμπωθεί δίνοντας μάχη με τον χρόνο και τον... εαυτό της.
Πολλά στελέχη του ΠΑΣΟΚ επισημαίνουν ότι οι απογοητευτικές κυβερνητικές επιδόσεις των τελευταίων μηνών, η αρρυθμία, ο ι αστοχίες στην τήρηση των δεσμεύσεων του μνημονίου και τα σχετικά χρονοδιαγράμματα, η αδυναμία υλοποίησης των κυβερνητικών αποφάσεων που λαμβάνονται με νόμους για τις περιβόητες διαρθρωτικές αλλαγές, οι σοβαρές κόντρες υπουργών, δείχνουν ότι τα πράγματα δεν μπορούν να προχωρήσουν ως έχουν.
Η αγωνία αυτή κάνει πολλά κυβερνητικά στελέχη να επιμένουν ότι η διάψευση αφορούσε τόσο τις αγορές όσο και το εσωτερικό του κυβερνώντος κόμματος, ώστε να τελειώσει η χαλαρότητα και η στάση αναμονής πολλών εν όψει των εξελίξεων.
Ο πρωθυπουργός, όπως εκτιμούν συνεργάτες του, είναι πλήρως αναβαπτισμένος πολιτικά μετά την απόφαση της Συνόδου Κορυφής και θα κάνει ό,τι θέλει, χωρίς να υπολογίσει κανέναν.
Επισημαίνουν ότι έχει απορρίψει οποιαδήποτε σκέψη για τη συγκρότηση διευθυντηρίου πρωτοκλασάτων στην κυβέρνηση, με την υιοθέτηση λειτουργίας της κυβερνητικής επιτροπής, ενώ αρνείται να κάνει τον κηδεμόνα των υπουργών, μπαίνοντας στη μέση ή επιτιμώντας όποιους συγκρούονται μεταξύ τους.
Γνωρίζει, λένε οι συνεργάτες του, ότι η περίοδος αυτή έχει πολλή ένταση και οι υπουργοί λειτουργούν κάτω από πολλαπλή πίεση, οικονομική λόγω ψαλιδισμένων προϋπολογισμών στους τομείς ευθύνης τους, πολιτική λόγω της λιτότητας που εφαρμόζεται, κομματική λόγω της επιθετικότητας της βάσης και των μεσαίων στελεχών για τις αποφάσεις που λαμβάνουν.
Θεωρεί συνεπώς λογικό ότι μια τέτοιου είδους πολιτική ένταση πρέπει και να εκτονωθεί με κάποιον τρόπο.
Εκτιμά όμως ότι ο ρόλος του πρωθυπουργού δεν είναι αυτός του παιδονόμου, γι' αυτό και αναζητούνται τρόποι λειτουργίας τέτοιοι, που θα μπορούσαν να αλλάξουν την εικόνα της κυβέρνησης.
Πολλά όμως στελέχη του ΠΑΣΟΚ εκτιμούν ότι η πραγματική βάση της έντασης δεν είναι τόσο η έλλειψη συντονισμού όσο η έλλειψη ειλικρινούς διαλόγου σε βάθος για τα προβλήματα, η προπαρασκευή των αποφάσεων και η επί της ουσίας συλλογικότητα της κυβέρνησης.
Πολλοί είναι αυτοί που επισημαίνουν ότι ενημερώνονται στο «παρά πέντε» για πολύ κρίσιμες αποφάσεις της κυβέρνησης που λαμβάνει ο πρωθυπουργός με όποιους αυτός αποφασίζει να έχει κοντά του κατά καιρούς, χωρίς να μπορούν να εκφράσουν ανοιχτά την άποψή τους, ενώ συχνά καλούνται να επικυρώσουν σχεδόν ανακοινωμένες αποφάσεις ή νομοθετικές πρωτοβουλίες.
Ουσιαστικά, λοιπόν, ο πρωθυπουργός έχει να λύσει μια πολύ δύσκολη εξίσωση, που σημαίνει ότι θα πρέπει να μεταβιβάσει συντονιστικές αρμοδιότητες χωρίς όμως να συνοδεύονται από τις καθοριστικές πρωθυπουργικές εξουσίες.
Κυβερνητικά στελέχη επισημαίνουν ότι οι αποφάσεις για την αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου ύψους 50 δισ., για την οποία δεσμεύτηκε η χώρα να έχει προχωρήσει έως το 2015, αναμένεται να προκαλέσουν σοβαρές κοινωνικές αντιδράσεις, αλλά και προβλήματα εντός του ΠΑΣΟΚ.
Το σοβαρότερο πρόβλημα έχει να κάνει με τους συνδικαλιστές της ΠΑΣΚΕ σε κρίσιμες ΔΕΚΟ, όπως η ΔΕΗ, ο ΟΤΕ, η ΕΥΔΑΠ κ.ά., οι οποίες οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση και μπορούν να προκαλέσουν σοβαρή κοινωνική αναστάτωση, όπως αποδείχτηκε και στις συγκοινωνίες.
Όμως και οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ πρέπει να πειστούν για την πορεία και τις διαδικασίες του εγχειρήματος, αφού η γερμανική μέγγενη, όπως λένε τα κυβερνητικά στελέχη, έχει σφίξει κι αν η Ελλάδα θέλει να βγει στις αγορές το 2012, πρέπει να αποδείξει ότι μπορεί να προωθήσει διαρθρωτικές αλλαγές μεγάλης κλίμακας εντός του έτους.
Πολλά είναι πάντως τα σενάρια που κυκλοφορούν για τις κυοφορούμενες αλλαγές στην κυβέρνηση. Πολλοί συνεργάτες του πρωθυπουργού έχουν εισηγηθεί μια αλλαγή στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της κυβέρνησης που θα κινητοποιεί, ενοποιεί και αναδιατάσσει υπουργούς, υφυπουργούς και γενικούς και ειδικούς γραμματείς των υπουργείων.
Ο αντιπρόεδρος
Το πρώτο σενάριο αφορά στην τοποθέτηση ενός ακόμα αντιπροέδρου με εκτελεστικές αρμοδιότητες και συντονισμό των υπουργών, με έμφαση στα οικονομικά.
Το σενάριο αυτό δίνει πρώτο ρόλο στον υπουργό Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλο, ο οποίος θα γίνει έτσι και τυπικά ο «Νούμερο 2» της κυβέρνησης. Ο Βενιζέλος, κατά τους εισηγητές αυτής της πρότασης, έχει το πολιτικό εκτόπισμα, την παρουσία, την εμπειρία, την τόλμη αλλά και την πυγμή να επιβληθεί συντονιστικά στους υπουργούς, κυρίως του οικονομικού - παραγωγικού επιτελείου, να «τρέξει» αποφάσεις και να προκαλέσει συνέργειες σε θέματα που έχουν κολλήσει εδώ και καιρό. Δεν αμφισβητείται η θέση του στην πολιτική επετηρίδα της χώρας, ενώ διαθέτει τα πολιτικά αντανακλαστικά να μαζέψει εντάσεις, να απαντήσει στις συντροφικές επιθέσεις και να εξωραΐσει τις κυβερνητικές αποφάσεις. Άλλες πηγές θέλουν σ' αυτόν τον ρόλο τον υπουργό Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση.
Ωστόσο πληροφορίες από το περιβάλλον του Γ. Παπανδρέου επιμένουν ότι ο πρωθυπουργός έχει κλονιστεί για την πολιτική ωριμότητα, αλλά και τη συντονιστική δυνατότητα του υπουργού Εσωτερικών από τη στάση του από τις περιφερειακές εκλογές και μετά, αλλά και την πόλωση που έχει με μια σειρά υπουργούς (Βενιζέλο, Παπουτσή, Πάγκαλο, Παπακωνσταντίνου, Παμπούκη), κατάσταση που του στερεί συντονιστικές δυνατότητες, αφού θα βρεθεί με το καλημέρα σας υπονομευμένος.
Όσον αφορά στην αντίδραση Πάγκαλου σε ενδεχόμενη κυβερνητική αναβάθμιση Βενιζέλου, συνεργάτες του πρωθυπουργού επιμένουν ότι ο Παπανδρέου δεν επιθυμεί εκτός «κάδρου» τον αντιπρόεδρο και σημειώνουν με νόημα ότι έχει πεδίον δόξης λαμπρό στις αρμοδιότητες που του έχουν ανατεθεί.
Κάποιοι πάντως θα έβλεπαν στον ρόλο αυτό και τον Δημήτρη Ρέππα, ο οποίος δεν έχει αρχηγικές φιλοδοξίες και έτσι απαλλάσσει τους επίδοξους δελφίνους από περιττές ανησυχίες. Θεωρητικά μπορεί να συνεννοηθεί με όλους μέσα στο Υπουργικό Συμβούλιο, αφού έχει πολιτική επαφή τόσο με τους κοινωνιστές όσο και τους εκσυγχρονιστές. Ο Ρέππας, κατά πολλούς στο ΠΑΣΟΚ, είναι «παντός καιρού», έχει πολιτικά αντανακλαστικά, συνείδηση παράταξης και κυβερνητική εμπειρία τέτοια, που του επιτρέπει ένα συντονιστικό ή πυροσβεστικό ρόλο, ενώ η θητεία του ως κυβερνητικός εκπρόσωπος στις κυβερνήσεις Σημίτη έδειξε ότι μπορεί να καλύψει επικοινωνιακά πολλά κενά που υπάρχουν σήμερα.
Οι υπερυπουργοί
Μια ακόμα πρόταση που έχει πέσει στο τραπέζι του δημόσιου διαλόγου είναι η κυβέρνηση να χωριστεί σε κύκλους και να αναλάβουν τον συντονισμό και την ενιαία έκφραση τρεις υπερυπουργοί, οι οποίοι θα αναλάβουν να τρέξουν τους συγκεκριμένους κύκλους υπουργείων. Ο Ευάγγελος Βενιζέλος θα μπορούσε να συντονίζει τον κύκλο εξωτερικών θεμάτων - άμυνας, με τους Δρούτσα, Μπεγλίτη και Ξενογιαννακοπούλου, παρότι είναι ένας τομέας τον οποίο μοιάζει να ελέγχει απόλυτα ο πρωθυπουργός και δεν έχουν παρατηρηθεί προβλήματα μέχρι τώρα. Το ενδεχόμενο αυτό βέβαια καλύπτει ένα κενό του άχρωμου υπουργού Εξωτερικών Δρούτσα, ο οποίος έχει μηδενική πολιτική παρουσία και μοιάζει να λειτουργεί εντελώς υπηρεσιακά. Κυβερνητικοί παράγοντες επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση φθείρεται καθημερινά από την αντιπολίτευση στα θέματα προάσπισης των εθνικών θεμάτων, χωρίς το υπουργείο Εξωτερικών να προβάλλει δυναμικά τις κυβερνητικές θέσεις, επειδή δεν... περνάει προς τα έξω ο επικεφαλής της διπλωματίας.
Το μεγάλο πρόβλημα που αδυνατίζει το σενάριο αυτό είναι ο δεύτερος κύκλος εσωτερικών θεμάτων - ασφάλειας - δικαιοσύνης, όπου ο Γιάννης Ραγκούσης θα πρέπει να αναλάβει να συντονίσει τον παλαιό του φίλο και σήμερα εχθρό Χρήστο Παπουτσή και τον επίσης ισχυρό κυβερνητικό παράγοντα Χάρη Καστανίδη. Το τρίο μοιάζει εκρηκτικό και κανείς δεν πιστεύει ότι οι Παπουτσής και Καστανίδης θα δέχονταν ως υπερυπουργό τον Ραγκούση. Κυβερνητικά στελέχη επισημαίνουν ότι αν τους πρότεινε ο πρωθυπουργός κάτι τέτοιο, θα προτιμούσαν να πάνε σπίτι τους προκαλώντας κυβερνητική κρίση. Το ενδεχόμενο μετακίνησης στην παρούσα φάση του Γιάννη Ραγκούση ώστε να αναλάβει τον συντονισμό άλλο στέλεχος δεν φαίνεται και πολύ πιθανό, με δεδομένο ότι η εφαρμογή του «Καλλικράτη» εισέρχεται στην πιο κρίσιμη φάση του και η όποια αλλαγή θα είχε μεγάλο κόστος για την κυβέρνηση, την περιφερειακή συγκρότηση της χώρας και τις δεσμεύσεις του μνημονίου, όπως επισημαίνουν κυβερνητικά στελέχη. Μια ακόμα μεγάλη του εκκρεμότητα, η οποία αναμένεται να προωθηθεί μέχρι τον Ιούνιο, είναι ο νέος εκλογικός νόμος.
Στον τομέα αυτό θα πρέπει να ενταχθούν, σύμφωνα με την πρόταση, κι άλλα «ορφανά» υπουργεία, όπως τα ΥΠΠΟΤ, Υγείας και Παιδείας.
Ο επόμενος κύκλος αφορά στα οικονομικά και παραγωγικά υπουργεία (Οικονομικών, Εργασίας, Περιφερειακής Ανάπτυξης, Υποδομών, Περιβάλλοντος - Ενέργειας - Θαλασσίων Υποδομών) και η πρόταση είναι να ανατεθεί ο συντονισμός τους στον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, ο οποίος όμως θα πρέπει να ξεπεράσει τους... σκοπέλους της Λούκας Κατσέλη και του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και να αντιμετωπίσει την επιμονή της Τίνας Μπιρμπίλη και την πολιτική εμπειρία του Δημήτρη Ρέππα. Ο συνδυασμός αυτός φαντάζει πολύ δύσκολος και ακόμα πιο δύσκολο φαίνεται να είναι το σχήμα. Με δεδομένο ότι ο πρωθυπουργός δεν επιθυμεί να αλλάξει τον υπουργό Οικονομικών και να χρεωθεί ενδεχόμενη πολιτική αποτυχία της κυβέρνησης, συνεπώς ο Παπακωνσταντίνου θα πρέπει να αναλάβει να «τρέξει» τον κύκλο αυτό.
Ο υπουργός Συντονισμού...!!!
Μια άλλη λύση που προτείνεται ώστε να ξεπεραστεί το αδιέξοδο του αμετακίνητου υπουργού ΟικονομικώνΓιώργου Παπακωνσταντίνου είναι το υπουργείο να διαχωριστεί για μια ακόμα φορά και το Γενικό Λογιστήριο με τα έσοδα (εφορίες, τελωνεία κ.λπ.) να ανατεθεί σε άλλο υπουργό, ενώ ο σημερινός υπουργός Οικονομικών να βαφτιστεί υπουργός Συντονισμού, να έχει στις αρμοδιότητές του τη χάραξη της οικονομικής πολιτικής, τον έλεγχο του προϋπολογισμού και των εξόδων, την πορεία τήρησης του μνημονίου, την εκπροσώπηση της χώρας στα συμβούλια υπουργών Οικονομικών και βέβαια τις επαφές και τις διαβουλεύσεις με την τρόικα. Η λύση αυτή για πολλούς απελευθερώνει τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου από τον βραχνά των εσόδων και δίνει τη δυνατότητα σε κάποιον πιο επίμονο και αφοσιωμένο να τρέξει το συγκεκριμένο θέμα. Άλλωστε το σχήμα έχει λειτουργήσει για πολλά χρόνια έτσι, όταν στην κυβέρνηση υπήρχε υπουργός Οικονομικών και υπουργός Εθνικής Οικονομίας, με εντελώς διακριτές και ξεχωριστές αρμοδιότητες.
Οι πυλώνες;
Για την ουσία του ανασχηματισμού οι εικασίες και τα σενάρια δίνουν και παίρνουν. Το μεγάλο ερώτημα είναι τι είδους ανασχηματισμός μπορεί να είναι, αν μείνουν αμετακίνητοι στην κυβέρνηση δύο βασικοί της πυλώνες:ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου και ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης, τους οποίους, παρά τα γραφόμενα, ο πρωθυπουργός δεν φέρεται αποφασισμένος να μετακινήσει. Ιδιαίτερα ο πρώτος, μάλιστα, μοιάζει να είναι αναβαθμισμένος στο εξωτερικό το τελευταίο διάστημα. Κάποιοι θέλουν να αποβιβάζεται από το κυβερνητικό σκάφος ο Θόδωρος Πάγκαλος, κάτι που θεωρείται μάλλον απίθανο, ενώ μετακινείται και ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου, στη λογική ότι μόνο έτσι ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση μπορεί να δώσουν την αίσθηση μιας νέας αρχής. Το ζήτημα είναι ότι δεν υπάρχει η αίσθηση πως ο πρωθυπουργός είναι έτοιμος στην παρούσα φάση να θυσιάσει ως άλλη Ιφιγένεια τον Παπακωνσταντίνου, μήπως και φυσήξει ούριος άνεμος στα κυβερνητικά πανιά. Κάτι τέτοιο θα σημάνει, κατά πολλούς, αιφνιδιαστική προσφυγή σε εκλογές, αφού η εγκατάλειψη του υπουργού Οικονομικών θα βολεύει στην παρούσα φάση. Πολλή συζήτηση γίνεται και για την επόμενη μέρα της Λούκας Κατσέλη, αν και πολλοί στην κυβέρνηση επιμένουν ότι οι αριστερόστροφες απόψεις της υπουργού Εργασίας εμπλουτίζουν την κυβέρνηση σε μια φάση που έχει απομονωθεί πλήρως κοινωνικά και οικονομικά. Κάποιοι βλέπουν να εξέρχονται της κυβέρνησης η Τίνα Μπιρμπίλη, εξαιτίας της άκαμπτης στάσης της σε μια σειρά ζητήματα αλλά και του αδειάσματός της από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ, και ο Δημήτρης Δρούτσας, που δεν έχει καταφέρει να πείσει για την πολιτική του υπόσταση. Ο πάγκος μπορεί να είναι γεμάτος φερέλπιδες υφυπουργούς, αλλά πολύ λίγοι μπορούν να είναι υπουργήσιμοι. Αν εξαιρέσει κανείς τηΒάσω Παπανδρέου, τον Γιώργο Φλωρίδη, τον Κώστα Καρτάλη, τον Πέτρο Ευθυμίου, τον Χρήστο Πρωτόπαπα και τον Νάσο Αλευρά, πολύ λίγοι έχουν εμπειρία αλλά και διάθεση εισόδου στο κυβερνητικό σχήμα σε θέσεις ευθύνης σε μια τέτοια περίοδο, σύμφωνα με πρωτοκλασάτο στέλεχος του ΠΑΣΟΚ που παρακολουθεί τις εξελίξεις στην Κοινοβουλευτική Ομάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.