Το δις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού, λέει ο θυμόσοφος λαός μας. Για τις ελληνικές εταιρείες που τόλμησαν να επιστρέψουν στη Λιβύη και να επενδύσουν, παρά το Βατερλό της δεκαετίας του ‘80, ίσως το κόστος αποδειχθεί μεγάλο.
Τότε πολλές, κυρίως τεχνικές, εταιρείες «κάηκαν» από τα μεγάλα έργα υποδομής που ποτέ δεν πλήρωσε ο Καντάφι (τα χρωστούμενα φτάνουν σήμερα τα 700 εκατ. ευρώ!). Τώρα - όσες ελάχιστες επένδυσαν εκ νέου στη Λιβύη- βρίσκονται σε αβεβαιότητα εξαιτίας των ραγδαίων εξελίξεων (διαβάστε επίσης:Εμφύλιος πόλεμος μέχρις εσχάτων στη Λιβύη).
Αν και ακόμα καμία δεν μιλά για έξοδο από τη χώρα, ήδη έχουν αναστείλει δραστηριότητες, προχωρώντας σε επαναπατρισμό των υπαλλήλων τους που εργάζονται στη Λιβύη με τη βοήθεια του ελληνικού κράτους.
* Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των δεκάδων Ελλήνων και Ελληνοκυπρίων υπαλλήλων του ομίλου Ιωάννου - Παρασκευαΐδη (J&P) που επέστρεψαν με τα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας τις προηγούμενες δύο ημέρες. Ο όμιλος έχει σήμερα ίσως τη μεγαλύτερη παρουσία τεχνικής εταιρείας, με έργα κατασκευής σταθμού επεξεργασίας καυσίμων και φυσικού αερίου υπό το όνομα «Faregh Phase 2». Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα του είδους στη χώρα, με πρόβλεψη για ημερήσια παραγωγή 200.000.000 standard cubic feet φυσικού αερίου.
* Εν τω μεταξύ, αβέβαιη παραμένει η τύχη του project των 25 εκατ. ευρώ για την υποβρύχια σύνδεση Λιβύης - Ελλάδας με πόντιση καλωδίου οπτικών ινών στη Μεσόγειο. Αν και το έργο, στο οποίο ενεργό ρόλο έχει η OTEGlobe, θυγατρική του OTE, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, η γενικευμένη λαϊκή εξέγερση στη χώρα και η σοβαρή πιθανότητα ανατροπής του πολιτικού σκηνικού απειλούν να οδηγήσουν σε ναυάγιο τη μεγαλύτερη ελληνολιβυκή επενδυτική συνεργασία των τελευταίων ετών. Σημειώνεται πως η λιβυκή κυβέρνηση οφείλει στον ΟΤΕ 2,2 εκατ. ευρώ για το χρονικό διάστημα 1984-2005!
* Επίσης, εν αμφιβόλω τίθεται το μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ των ελληνικών εταιρειών Elitherm SA και Εuroaxes SA και της λιβυκής Αρχής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την εκτέλεση δύο επενδυτικών έργων: μονάδας παραγωγής συστημάτων ηλιακής ενέργειας και μονάδας παραγωγής φωτοβολταϊκών στοιχείων.
* Από τους παλιούς εργολάβους της δεκαετίας του ‘80, δραστηριότητα εμφανίζει μόνο η «Αρχιρόδον» του Γιάννη Ανδρόπουλου, που όμως πέρασε στα χέρια βελγικής εταιρείας. Η εταιρεία εργάζεται στην επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένα της Τρίπολης, ένα έργο που έχει αναλάβει εδώ και δύο χρόνια. Επίσης, η εταιρεία Olympia έχει αναλάβει λιμενικό έργο δυτικά της Τρίπολης.
* Στη χώρα παραμένει και η ΕΤΕΠ, με το όνομα πλέον «Tageco». Η εταιρεία που συνδέθηκε με το κατασκευαστικό «δίδυμο» Αρφάνη - Χιώνη δεν σταμάτησε ουσιαστικά τη λειτουργία της, αναμένοντας ακόμα την εξόφληση των εκατομμυρίων χρωστούμενων από τα έργα του ‘80! Μάλιστα, ήταν η πρώτη ελληνική εταιρεία που είχε στήσει dealing room πετρελαίου, μιας και είχαν κάνει διακανονισμό με τον Καντάφι να λαμβάνουν τα χρωστούμενα σε πετρέλαιο!
* Επίσης δραστηριοποιείται εκεί η Intracom του Σωκράτη Κόκκαλη (Intracom Libya Branch), διεκδικώντας έργα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών.
* Από τις σημαντικότερες επενδύσεις που έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια ελληνικές εταιρείες στη Λιβύη είναι αυτή της ΕΤΕΜ μέσω της κοινοπραξίας ALAMAR, της οποίας ελέγχει το 90%. Πρόκειται για μονάδα χύτευσης αλουμινίου και για μονάδες παραγωγής προφίλ και ηλεκτροστατικής βαφής. Το ύψος της επένδυσης ανήλθε σε 20 εκατ. ευρώ.
* Στο χώρο του πετρελαίου, κοινοπραξία με τη λιβυκή Faris Al Khallej έχουν συστήσει τα Διυλιστήρια Χερσονήσου του Αίμου ΑΕΒΕ, του ομίλου Intemaco.
Στα ύψη οι τιμές του πετρελαίου λόγω του εμφυλίου
ΦΩΤΙΑ στις τιμές του πετρελαίου έχει βάλει η αναταραχή στη Λιβύη τροφοδοτώντας τις πληθωριστικές πιέσεις στη χώρα μας. Τα 120 δολ. το βαρέλι που έπιασε στο Λονδίνο η τιμή του πετρελαίου Βόρειας Θάλασσας, μπρεντ, εκτίναξαν τις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης στη χώρα μας σε νέα ιστορικά υψηλά επίπεδα. Πλέον η μέση τιμή διαμορφώνεται πάνω από 1,63 ευρώ το λίτρο.
Το γεγονός αναμένεται να τροφοδοτήσει νέες αυξήσεις σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, τα οποία ήδη πιέζονται από τα επίπεδα-ρεκόρ στα οποία βρίσκονται οι διεθνείς τιμές των τροφίμων. Παράλληλα, αναμένεται να υπονομεύσει τις προσπάθειες του οικονομικού επιτελείου να περιορίσει δραστικά το έλλειμμα στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών, στο πλαίσιο βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
Πέρυσι το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών εμφάνιζε έλλειμμα 24 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8,6 δισ. ήταν αποκλειστικά από τις εισαγωγές καυσίμων. Τούτο, όταν η μέση διεθνής τιμή διαμορφωνόταν περίπου στα 90 δολ. το βαρέλι. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις η αναταραχή στη Λιβύη έχει περιορίσει την ημερήσια παραγωγή πετρελαίου της χώρας κατά 1 εκατ. βαρέλια. Σημειώνεται ότι το 80% της λιβυκής παραγωγής κατευθύνεται σε ευρωπαϊκές χώρες.
Ήδη πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες βρίσκονται σε συζητήσεις με τη Σαουδική Αραβία να αυξήσει τη δική της παραγωγή, για να καλύψει το κενό. Παράλληλα, οι εκκλήσεις στον ΟΠΕΚ για αύξηση της παραγωγής πληθαίνουν.
Τότε πολλές, κυρίως τεχνικές, εταιρείες «κάηκαν» από τα μεγάλα έργα υποδομής που ποτέ δεν πλήρωσε ο Καντάφι (τα χρωστούμενα φτάνουν σήμερα τα 700 εκατ. ευρώ!). Τώρα - όσες ελάχιστες επένδυσαν εκ νέου στη Λιβύη- βρίσκονται σε αβεβαιότητα εξαιτίας των ραγδαίων εξελίξεων (διαβάστε επίσης:Εμφύλιος πόλεμος μέχρις εσχάτων στη Λιβύη).
Αν και ακόμα καμία δεν μιλά για έξοδο από τη χώρα, ήδη έχουν αναστείλει δραστηριότητες, προχωρώντας σε επαναπατρισμό των υπαλλήλων τους που εργάζονται στη Λιβύη με τη βοήθεια του ελληνικού κράτους.
* Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των δεκάδων Ελλήνων και Ελληνοκυπρίων υπαλλήλων του ομίλου Ιωάννου - Παρασκευαΐδη (J&P) που επέστρεψαν με τα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας τις προηγούμενες δύο ημέρες. Ο όμιλος έχει σήμερα ίσως τη μεγαλύτερη παρουσία τεχνικής εταιρείας, με έργα κατασκευής σταθμού επεξεργασίας καυσίμων και φυσικού αερίου υπό το όνομα «Faregh Phase 2». Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα του είδους στη χώρα, με πρόβλεψη για ημερήσια παραγωγή 200.000.000 standard cubic feet φυσικού αερίου.
* Εν τω μεταξύ, αβέβαιη παραμένει η τύχη του project των 25 εκατ. ευρώ για την υποβρύχια σύνδεση Λιβύης - Ελλάδας με πόντιση καλωδίου οπτικών ινών στη Μεσόγειο. Αν και το έργο, στο οποίο ενεργό ρόλο έχει η OTEGlobe, θυγατρική του OTE, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, η γενικευμένη λαϊκή εξέγερση στη χώρα και η σοβαρή πιθανότητα ανατροπής του πολιτικού σκηνικού απειλούν να οδηγήσουν σε ναυάγιο τη μεγαλύτερη ελληνολιβυκή επενδυτική συνεργασία των τελευταίων ετών. Σημειώνεται πως η λιβυκή κυβέρνηση οφείλει στον ΟΤΕ 2,2 εκατ. ευρώ για το χρονικό διάστημα 1984-2005!
* Επίσης, εν αμφιβόλω τίθεται το μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ των ελληνικών εταιρειών Elitherm SA και Εuroaxes SA και της λιβυκής Αρχής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την εκτέλεση δύο επενδυτικών έργων: μονάδας παραγωγής συστημάτων ηλιακής ενέργειας και μονάδας παραγωγής φωτοβολταϊκών στοιχείων.
* Από τους παλιούς εργολάβους της δεκαετίας του ‘80, δραστηριότητα εμφανίζει μόνο η «Αρχιρόδον» του Γιάννη Ανδρόπουλου, που όμως πέρασε στα χέρια βελγικής εταιρείας. Η εταιρεία εργάζεται στην επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένα της Τρίπολης, ένα έργο που έχει αναλάβει εδώ και δύο χρόνια. Επίσης, η εταιρεία Olympia έχει αναλάβει λιμενικό έργο δυτικά της Τρίπολης.
* Στη χώρα παραμένει και η ΕΤΕΠ, με το όνομα πλέον «Tageco». Η εταιρεία που συνδέθηκε με το κατασκευαστικό «δίδυμο» Αρφάνη - Χιώνη δεν σταμάτησε ουσιαστικά τη λειτουργία της, αναμένοντας ακόμα την εξόφληση των εκατομμυρίων χρωστούμενων από τα έργα του ‘80! Μάλιστα, ήταν η πρώτη ελληνική εταιρεία που είχε στήσει dealing room πετρελαίου, μιας και είχαν κάνει διακανονισμό με τον Καντάφι να λαμβάνουν τα χρωστούμενα σε πετρέλαιο!
* Επίσης δραστηριοποιείται εκεί η Intracom του Σωκράτη Κόκκαλη (Intracom Libya Branch), διεκδικώντας έργα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών.
* Από τις σημαντικότερες επενδύσεις που έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια ελληνικές εταιρείες στη Λιβύη είναι αυτή της ΕΤΕΜ μέσω της κοινοπραξίας ALAMAR, της οποίας ελέγχει το 90%. Πρόκειται για μονάδα χύτευσης αλουμινίου και για μονάδες παραγωγής προφίλ και ηλεκτροστατικής βαφής. Το ύψος της επένδυσης ανήλθε σε 20 εκατ. ευρώ.
* Στο χώρο του πετρελαίου, κοινοπραξία με τη λιβυκή Faris Al Khallej έχουν συστήσει τα Διυλιστήρια Χερσονήσου του Αίμου ΑΕΒΕ, του ομίλου Intemaco.
Στα ύψη οι τιμές του πετρελαίου λόγω του εμφυλίου
ΦΩΤΙΑ στις τιμές του πετρελαίου έχει βάλει η αναταραχή στη Λιβύη τροφοδοτώντας τις πληθωριστικές πιέσεις στη χώρα μας. Τα 120 δολ. το βαρέλι που έπιασε στο Λονδίνο η τιμή του πετρελαίου Βόρειας Θάλασσας, μπρεντ, εκτίναξαν τις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης στη χώρα μας σε νέα ιστορικά υψηλά επίπεδα. Πλέον η μέση τιμή διαμορφώνεται πάνω από 1,63 ευρώ το λίτρο.
Το γεγονός αναμένεται να τροφοδοτήσει νέες αυξήσεις σε βασικά καταναλωτικά αγαθά, τα οποία ήδη πιέζονται από τα επίπεδα-ρεκόρ στα οποία βρίσκονται οι διεθνείς τιμές των τροφίμων. Παράλληλα, αναμένεται να υπονομεύσει τις προσπάθειες του οικονομικού επιτελείου να περιορίσει δραστικά το έλλειμμα στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών, στο πλαίσιο βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας.
Πέρυσι το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών εμφάνιζε έλλειμμα 24 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8,6 δισ. ήταν αποκλειστικά από τις εισαγωγές καυσίμων. Τούτο, όταν η μέση διεθνής τιμή διαμορφωνόταν περίπου στα 90 δολ. το βαρέλι. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις η αναταραχή στη Λιβύη έχει περιορίσει την ημερήσια παραγωγή πετρελαίου της χώρας κατά 1 εκατ. βαρέλια. Σημειώνεται ότι το 80% της λιβυκής παραγωγής κατευθύνεται σε ευρωπαϊκές χώρες.
Ήδη πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες βρίσκονται σε συζητήσεις με τη Σαουδική Αραβία να αυξήσει τη δική της παραγωγή, για να καλύψει το κενό. Παράλληλα, οι εκκλήσεις στον ΟΠΕΚ για αύξηση της παραγωγής πληθαίνουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.