Με το επιχείρημα ότι η συγχώνευση θα δημιουργούσε συνθήκες μονοπωλίου στην ελληνική αγορά αερομεταφορών η Κομισιόν απαγόρευσε τη συνένωση της Aegean με την Olympic Air.
Οπως αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η συγχώνευση θα προκαλούσε αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων για τα 2/3 των ταξιδιωτών από και προς την Αθήνα.
Οι δύο εταιρείες προσέφεραν αντισταθμιστικά μέτρα, δηλώνοντας πρόθυμες να παραχωρήσουν χρονοθυρίδες προσαπογείωσης (slots) σε ελληνικά αεροδρόμια, ωστόσο όπως αναφέρει η Κομισιόν "στα αεροδρόμια αυτά δεν παρατηρείται η συμφόρηση που διαπιστώθηκε σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια στο πλαίσιο προηγούμενων συγκεντρώσεων ή συμμαχιών".
Σε δηλώσεις του ο Χοακίν Αλμούνια, επίτροπος για θέματα ανταγωνισμού, δήλωσε πως η πλευρά του έκαν "ό,τι ήταν δυνατό για να βρούμε μια λύση", όμως τα μέτρα που πρότειναν οι Aegean και Olympic Air "δεν θα προστάτευαν επαρκώς τα συμφέροντα" των επιβατών.
Η συγχώνευση (εφόσον πραγματοποιείτο) "θα οδηγούσε σε οιονεί μονοπωλιακή κατάσταση" στις γραμμές από την Αθήνα που εξυπηρετούν τους εξής προορισμούς:
- Θεσσαλονίκη
- Ηράκλειο
- Χανιά
- Ρόδο
- Σαντορίνη
- Μυτιλήνη
- Χίο
- Κω
- Σάμο
Η Κομισιόν αναφέρει επίσης πως με μόνη εξαίρεση τη Μύκονο, οι εταιρείες της ακτοπλοϊας δεν μπορούν να υποκαταστήσουν ικανοποιητικά τις αεροπορικές μεταφορές προκειμένου να υπάρξει ανταγωνισμός.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η άποψη της Κομισιόν σύμφωνα με την οποία "δεν υπάρχει προοπτική να εισέλθει νέος αεροπορικός ή οικονομικός παράγοντας στην ελληνική αγορά" μετά τη συγχώνευση.
Η πρόταση των εταιρειών να παραχωρήσουν slots δεν έγινε δεκτή καθώς η Κομισιόν διαπίστωσε πως σε αντίθεση με όσα ισχύουν σε πολλά ευρωπαϊκά αεροδρόμια στην Ελλάδα το "κύριο πρόβλημα δεν ήταν η διαθεσιμότητα χρονοθυρίδων", που υπάρχουν προς χρήση στο "Ελευθέριος Βενιζέλος" και στα περισσότερα ελληνικά αεροδρόμια.
Ενδεχομένως σε μια προσπάθεια να υπεραμυνθεί της απόφασης η Κομισιόν σημειώνει πως από το 2004 μέχρι και σήμερα έχει εξετάσει 11 υποθέσεις συγχωνεύσεων, καθώς "και μεγάλο αριθμό συμμαχιών" στον αεροπορικό κλάδο και πως η περίπτωση της Aegean-Olympic Air είναι μόλις η δεύτερη (μετά την απόπειρα εξαγοράς της Aer Lingus από την Ryanair το 2007) που δεν γίνεται δεκτή.
Η αντίδραση των εταιρειών
Κοινή ανακοίνωση εξέδωσαν οι Aegean και Olympic Air σχολιάζοντας την απόφαση της Κομισιόν.
Εκπρόσωποι των εταιρειών επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν λέγοντας πως θα περιμένουν να λάβουν το πλήρες σκεπτικό της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρόσθεσαν πως εκτός από την παραχώρηση χρονοθυρίδων προσαπογείωσης είχαν προτείνει να υπογράψουν δέσμευση για τα επίπεδα των τιμών, κάτι όμως που η πλευρά της Κομισιόν δεν έκανε δεκτό.
Το κείμενο της ανακοίνωσης έχει ως εξής:
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή γνωστοποίησε σήμερα, ύστερα από έρευνα που διήρκεσε 10 μήνες, την τελική απόφασή της σύμφωνα με την οποία δεν εγκρίνει την προτεινόμενη συγκέντρωση που αφορούσε τη συγχώνευση της Olympic Air με την AEGEAN όπως αυτή είχε συμφωνηθεί και γνωστοποιηθεί στις 22/02/2010.
Η συναλλαγή είχε προσυμφωνηθεί μεταξύ των βασικών μετόχων της ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε. και της MARFIN INVESTMENT GROUP την 22/02/2010, τελούσε όμως υπό την αίρεση της παροχής της εγκρίσεως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Δεδομένης της ανωτέρω απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η συμφωνία της 22/02/10 μεταξύ των δύο μερών λύεται.
Σχολιάζοντας την ανωτέρω εξέλιξη ο Πρόεδρος της AEGEAN κ. Θεόδωρος Βασιλάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Κατά το τελευταίο έτος παρουσιάσαμε στην ΕΕ τα οφέλη από τη συγχώνευση για τις εταιρείες μας αλλά και για το επιβατικό κοινό και την οικονομία της χώρας. Παράλληλα προσφέραμε σημαντικές διαβεβαιώσεις για την προστασία των καταναλωτών καθώς και διευκολύνσεις για την είσοδο νέων ανταγωνιστών στην εσωτερική αγορά. Δυστυχώς, η ΕΕ κατέληξε στη μη έγκριση της συγκέντρωσηs. Χάθηκε μία σημαντική ευκαιρία για ακόμη ισχυρότερη εκπροσώπηση στον ευρωπαϊκό κλάδο αερομεταφορών. Προσαρμοζόμαστε στις εξελίξεις και συνεχίζουμε. Η πορεία μας άλλωστε έχει δείξει ότι πετυχαίνουμε στα δύσκολα.»
Ο Πρόεδρος της MARFIN INVESTMENT GROUP κ. Ανδρέας Βγενόπουλος έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η απόφαση της ΕΕ θα έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για την οικονομία της χώρας μας, θα λειτουργήσει δε υπέρ των συμφερόντων των αλλοδαπών ανταγωνιστών μας. Προφανώς κι εμείς, όπως και η AEGEAN, θα συνεχίσουμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν για τα στελέχη και το προσωπικό μας, τους μετόχους μας και το επιβατικό κοινό».
Οι εταιρείες, θα μελετήσουν το κείμενο της απόφασης της ΕΕ που σήμερα μόλις παραλαμβάνουν και κατόπιν προσεκτικής ανάλυσης και συζήτησης με τους συμβούλους τους, θα αποφασίσουν για τις τυχόν περαιτέρω ενέργειες τους στα πλαίσια των δυνατοτήτων που τους δίνει η κείμενη νομοθεσία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.