• Μεγαλοαπατεώνες του κοινού ποινικού δικαίου οι Γερμανοί της Thyssen
  • Εικονικά τιμολόγια πολλών εκατομμυρίων ευρώ στα ΕΝΑΕ
Tα πρόστιμα που θα επιβάλει το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) στους ιδιοκτήτες των Ελληνικών Ναυπηγείων πιθανόν να αγγίξουν τα 20 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με πληροφορίες.
Οι έλεγχοι του ΣΔΟΕ, μετά εντολή της εισαγγελίας πλημμελειοδικών Αθηνών, την άνοιξη του 2010, και ύστερα από δημοσιεύματα για «μίζες» 83 εκατ. ευρώ για τη σύμβαση των υποβρυχίων της «σειράς 214», είχαν οδηγήσει μεταξύ άλλων:
α) Στην αποκάλυψη δεκάδων εικονικών τιμολογίων για συντηρήσεις πλοίων σε χώρες που δεν έχουν θάλασσα (π.χ. Βολιβία).
β) Σε πληρωμές σε ινδικό ναυπηγείο, που διηύθυνε συγγενικό πρόσωπο ενός Γερμανού γενικού διευθυντή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, την ώρα που εμβάσματα ύψους 2 εκατ. ευρώ στέλνονταν στον προσωπικό λογαριασμό του ίδιου σε τράπεζα της Αυστρίας.
Διαχείριση
«Αυτοί που μας κάνουν μαθήματα ποδοπάτησαν κάθε έννοια σωστής απεικόνισης των λογιστικών μεγεθών αλλά και χρηστής διαχείρισης», είπε στην «Κ» στέλεχος της οικονομικής διεύθυνσης του ναυπηγείου επί διοίκησης Thyssen Krupp. 
Τα τιμολόγια αυτά δεν σχετίζονται στο σύνολό τους με την εκτέλεση των συμβάσεων των υποβρυχίων, αφορούν την εκτέλεση και άλλων, «ειρηνικών», προγραμμάτων από τα ναυπηγεία. Εντάσσονται, ωστόσο, συνολικά στη «γερμανική διαχείριση» των ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
Tα εικονικά τιμολόγια, που είχαν αρχικά βεβαιωθεί, προσέγγιζαν τα 6 εκατ. ευρώ και η γερμανική πλευρά πίεζε να τα «χρεωθεί» το ελληνικό Δημόσιο, σε αντίθεση με τη θέση του υπουργείου Αμύνης και του ίδιου του κ. Ευάγγελου Βενιζέλου πως τα τιμολόγια αυτά αφορούν τη διαχείριση των ναυπηγείων επί Thyssen Krupp και πρέπει να βαρύνουν την ίδια ή την Abu Dabi Mar (ADM) και εν πάση περιπτώσει αφορά τις σχέσεις των δύο εταιρειών μεταξύ τους και σε καμία περίπτωση το ελληνικό Δημόσιο. 

Πηγές που γνωρίζουν το υλικό της έρευνας αναφέρουν, στο μεταξύ, ότι στις συμβάσεις κατασκευής των υποβρυχίων «214» βρέθηκαν κενά στην αρίθμηση των σελίδων, προβλήματα σε αντισταθμιστικά οφέλη που δεν είχαν υλοποιηθεί, υπερτιμολογήσεις στον υπολογισμό της ελληνικής προστιθέμενης αξίας κ.λπ.
«Προσέθεταν»
Ελληνες αξιωματούχοι στα ναυπηγεία ανέφεραν στην «Κ» ότι οι Γερμανοί «προσέθεταν» τιμολόγια από άλλα προγράμματα που εκτελούνταν στα ναυπηγεία στα προγράμματα των υποβρυχίων, για να υπερτιμολογούν την προστιθέμενη αξία του συγκεκριμένου προγράμματος, που σε καμία περίπτωση δεν ήταν δυνατόν να προσεγγίσει το 30% που προέβλεπε η σύμβαση. 
Στη διάρκεια της έρευνας του ΣΔΟΕ, πηγές της γενικής γραμματείας εξοπλισμών του ΥΕΘΑ είχαν αναφέρει στην «Κ» ότι μια σειρά προγραμμάτων αντισταθμιστικών ωφελημάτων (Α.Ω.) που είχαν συμφωνηθεί με την Thyssen Krupp δεν υλοποιήθηκαν, με ευθύνη των ναυπηγείων.
Κι ενώ οι Γερμανοί είχαν δεχθεί την ανάγκη ύπαρξης εσωτερικού ελέγχου στο ναυπηγείο, μέσα σε ένα χρόνο τον κατήργησαν, όταν η εκπρόσωπος εταιρείας που είχε αναλάβει την οργάνωση του ελέγχου επικοινώνησε κατευθείαν με τη διοίκηση της εταιρείας στο Εσσεν για να αναφέρει σε στελέχη της μητρικής εταιρείας παρατυπίες στη λογιστική απεικόνιση που είχαν παρουσιαστεί.
Το ΣΔΟΕ υπολογίζει ότι θα έχει ολοκληρώσει τον έλεγχό του περί τα μέσα Νοεμβρίου, την ίδια ώρα που η ηγεσία του υπουργείου Αμύνης εξέφραζε τη βεβαιότητα ότι τα δύο μέρη, το Δημόσιο και η ΑDM, θα μπορούσαν να συμφωνήσουν ώς τις 22 Οκτωβρίου.
Στελέχη των ναυπηγείων, εξ άλλου, επικοινώνησαν το απόγευμα της Παρασκευής με την «Κ» και ανέφεραν ότι τους ζητήθηκε τις προηγούμενες μέρες να επιστρέψουν τεύχη τεχνικών προδιαγραφών των υποβρυχίων τύπου «Παπανικολής»...