ΓΡΑΦΕΙ Ο: "ΙΑΣΩΝ"
O αγωγος Nabucco προεκυψε ως αναγκαιος στρατηγικος σχεδιασμος εναλλακτικης τροφοδοσιας της Ευρωπης με φυσικο αεριο από τις πλουσιες πηγες της κεντρικης Ασιας και της Μεσης Ανατολης. Ξεκινα από τα συνορα Τουρκιας / Γεωργίας, Τουρκιας / Ιραν, διασχιζει την Βουλγαρια, διερχεται από την Ρουμανια, και την Ουγγαρια για να καταληξει στις υπογειες αποθηκευτικες εγκαταστασεις φυσικου αεριου στο Baumgarten της Αυστριας και στα δικτυα της Δυτικης και Νοτιου Ευρωπης.
Ο προυπολογισμος της κατασκευης του αγωγου, διαμετρου 56 ιντσών ( 1.420 mm ) και συνολικου μηκους 3.300 χλμ εχει εκτιμηθει στο ποσο των 5 δις �. Η παροχη του αγωγου θα ανερχεται ετησιως στα 31 δις κυβικων μετρων, σε τιμες ουσιωδως χαμηλοτερες από εκεινες του αεριου που προμηθευει μονοπωλιακως σημερα η Ρωσσια.Διοτι αξιζει, να αναλογισθουμε ότι σημερα η Ευρωπη εισαγει περιπου το 41% του φυσικου αεριου από την Ρωσσια, ενώ η ετησια καταναλωσις της πλησιαζει τα 490 δις κυβ μετρα, με προοπτικη, κατά τις εκτιμησεις του επικεφαλης της Αυστριακης Εταιρειας Ενεργειας OMV , Wolfgang Ruttenstorfer, να αυξηθει τουλαχιστον κατά 150 δις κυβ. μετρα τα αμεσως προσεχη χρονια. Δυστυχώς μονο το ένα πεμπτο αυτης της ποσοτητος προβλεπεται να καλυφθη από την δυναμικοτητα του αγωγου Nabucco.
Εν τω μεταξυ η Ρωσσια, ουσιαστικως παρακαμπτουσα την Ευρωπαικη Ενωσι, εχει επιτυχει να διαιρεσει την Ευρωπη ακολουθωντας την τακτικη των επι μερους συμφωνιων με τα ενδιαφερομενα κρατη της Ε.Ε αυξανουσα την ενεργειακη και οχι μονον επιρροη της. Μολονοτι οι ευρωπαιοι δεν εχουν τοσο ευκολα, όπως οι Ελληνες, λησμονησει τα πολύ πειστικα επιχειρηματα της διακοπης παροχης φυσικου αεριου στην Ουκρανια, που επηρρεασε τον εφοδιασμο της Ευρωπαικης ενωσεως την πρωτοχρονια του 2006. Όταν η Ρωσσια επικαλουμενη τη ευθυγραμμισι της τιμολογιακης της πολιτικης εκβιαστικως διεκοψε προσωρινα τον εφοδιασμο της φιλοδυτικης Ουκρανιας μεχρις οτου την ''πειση'' να διαπραγματευθει τις νεες τιμες. Δηλαδη τον τετραπλασιασμό της τιμής του φυσικού αερίου από 50 δολάρια ανά 1.000 κυβικά μέτρα σε 230 ευρω.
Ούτως, αφ' ενός μεν λογω της διστακτικοτητος των Ευρωπαιων να προγραμματισουν εγκαιρως την κατασκευη πυρηνικων σταθμων ηλεκτρικης ενεργειας, αφ' ετερου δε της αυξησεως της καταναλωσεως φυσικου αεριου και της μειωσεως της ευρωπαικης παραγωγης, η κατασκευη νεων αγωγων φυσικου αεριου και πετρελαιου εκτος Ρωσικων πηγων και μεσω ουδετερων ενεργειακων διαδρομων εχει κατανοηθη ότι αποτελει ασφαλιστικη νομοτελεια για την ενεργειακη επιβιωσι και οικονομική σταθεροτητα της Ευρωπης. Ομως η Ρωσσια του κου Πουτιν, συνεκτιμωσα ότι, αφ' ενός μεν οι υφισταμενοι αγωγοι καθιστανται ανεπαρκεις για την εν δυναμει αυξανομενη ζητησι, αφ' ετερου δε, προκειμενου διατηρησει το ενεργειακο μονοπωλιο, εξηγγειλε, στις 23 Ιουνιου του 2007, την συμφωνια (μεταξυ του Αλεξ.Μεντβιεφ αντιπροεδρου της Gaz Prom και του Παολο Σκαρονι της Ιταλικης Ενεργειακης εταιρειας ΕΝΙ) της κατασκευής ενος ανταγωνιστικου αγωγου, του επονομασθεντος South Stream. Δηλαδη περιπου πεντε χρονια μετα την την αναγγελια, τον Φεβρουαριο του 2002, της κατασκευης του Nabucco, οταν πλεον ειχε καταστη προφανης η ουσιαστικη αναγκη αλλα και η προοδος των συμφωνιων κατασκευης, του εκτος Ρωσικης επιρροης πηγων και διαδρομης, αγωγου Nabucco. Ενω προσφατως η Ρωσσια συνηψε ξεχωριστες συμφωνιες στις 18 Ιανουαριου 2008 με την Βουλγαρια, στις 25 Ιανουαριου 2008 με την Σερβια και εχει ηδη προαναγγελθει η υπογραφη του σχετικου μνημονιου για την συμμετοχη της Ελλαδος στην κατασκευη του αγωγου South Stream.
O αγωγος South stream συνολικης παροχετευτικης δυνατοτητος 30δις κυβικών μετρων ετησιως, θα ξεκινα απο τον σταθμο Beregovaya της Ρωσιας στον Ευξεινο Ποντο και υποθαλασσιως θα οδευει μεχρι την Βαρνα της Βουλγαριας.Το υποθαλασσιο τμημα - δυο παραλληλοι αγωγοι - μελεταται ήδη απο την ιταλικη εταιρεια Saipem, που εχη την τεχνογνωσια αλλα και τους ειδικους πλωτους γερανους, που απαιτουνται για την ποντισι των 900 περιπου χλμ του αγωγου στον Ευξεινο ποντο σε βαθη που φτανει στα 2χλμ. Απο την Βαρνα, ο αγωγός - αν ισχυση η βασικη προμελετη - διαχωριζεται στον νοτιοδυτικο τμημα που συνεχιζει μεσω της Ελλαδος, (περιπου στα ιδια ιχνη του υπο μελετη αγωγου Τουρκιας-Ελλαδος- Ιταλιας TGI που θα μεταφερη αεριο απο το Αζερμπαιτζαν), στο Ιονιο και την Ιταλια. Και στο βορειοδυτικο τμημα του αγωγου μεσω Σερβιας και Ουγγαριας, που θα καταληγει τελικως, οπως ο αγωγος Nabucco, στο Baumgarten της Αυστριας για τους ιδιους καταναλωτες. Υπογειες αποθηκες χωρητικοτητος 3,2 και 1 δις κυβικων μετρων θα κατασκευασθουν στην Σερβια και την Ουγγαρια αντιστοιχως.Ο προυπολογισμος του εργου ανερχεται στα 10 δις �.Ομως κατα τον Μάθιου Μπράιζα θα ξεπερασει τα 20 δις�, ενω αμφισβητειται η ανταποδοτικη λειτουργια του εργου, κατ αναλογιαν του αγωγου Blue Stream, μεταξύ Ρωσίας - Τουρκίας που «παραμένει σχεδόν άδειος και ασύμφορος οικονομικά».
Παντως αυτες οι πολυ δραστηριες ενεργειες της Ρωσιας τους τελευταιους μηνες ειχαν ως αποτελεσμα την πολιτικη υποστηριξι του αγωγου South Stream απο Βαλκανικες αλλα και χωρες της κεντρικης Ευρωπης που εχουν δηλωσει συμμετοχη και στον αγωγο Nabucco, δημιουργωντας κατα καποιον τροπο την εντυπωσι οτι απειλειται η κατασκευη αυτου του αγωγου που θα μειωσει την εξαρτησι απο την Ρωσια. Ομως σε προσφατη συνεντευξι του στο BBC στις 5 Μαρτιου 2008, ο Reinhard Mitschek διευθυνων συμβουλος της εταιρειας κατασκευης του αγωγου Nabucco Gas Pipeline International Ltd επιβεβαιωσε, οτι «η κατασκευη του αγωγου θα ξεκινηση το 2010 και το πρωτο αεριο θα εισρευση στην Ευρωπη το 2013». Ενω επιπροσθετως διευκρινησε οτι η «τεραστια απαιτησι της Ευρωπης σε φυσικο αεριο εν συνδυασμω προς την μειωσι της εγχωριου (ευρωπαικης) παραγωγής καθιστουν υποχρεωτικη την εισαγωγη προσθετων ποσοτητων αεριου και την κατασκευη των αναλογων υποδομων. Συνεπως η λειτουργια ενος αγωγου δεν καθιστα ανενεργη την κατασκευη ενος αλλου»
Βεβαιως μονοπωλιακά ή μη, εφ΄οσον τα κοιτασματα πετρελαιου και οι πηγες φυσικου αεριου ειναι εξαντλητα στον ορατο χρονικο οριζοντα, καθισταται αδήριτος αναγκη. Οι πολιτικοι μας να αντιμετωπισουν την εμφανως υπαρκτη και ωριμη απειλη της ενεργειακης ανεπαρκειας εγκαιρως με την μοναδικη αξιοπιστη εναλλακτικη λυσι, των σταθμων πυρηνικης ενεργειας.
Εν τω μεταξυ η Ρωσσια, ουσιαστικως παρακαμπτουσα την Ευρωπαικη Ενωσι, εχει επιτυχει να διαιρεσει την Ευρωπη ακολουθωντας την τακτικη των επι μερους συμφωνιων με τα ενδιαφερομενα κρατη της Ε.Ε αυξανουσα την ενεργειακη και οχι μονον επιρροη της. Μολονοτι οι ευρωπαιοι δεν εχουν τοσο ευκολα, όπως οι Ελληνες, λησμονησει τα πολύ πειστικα επιχειρηματα της διακοπης παροχης φυσικου αεριου στην Ουκρανια, που επηρρεασε τον εφοδιασμο της Ευρωπαικης ενωσεως την πρωτοχρονια του 2006. Όταν η Ρωσσια επικαλουμενη τη ευθυγραμμισι της τιμολογιακης της πολιτικης εκβιαστικως διεκοψε προσωρινα τον εφοδιασμο της φιλοδυτικης Ουκρανιας μεχρις οτου την ''πειση'' να διαπραγματευθει τις νεες τιμες. Δηλαδη τον τετραπλασιασμό της τιμής του φυσικού αερίου από 50 δολάρια ανά 1.000 κυβικά μέτρα σε 230 ευρω.
Ούτως, αφ' ενός μεν λογω της διστακτικοτητος των Ευρωπαιων να προγραμματισουν εγκαιρως την κατασκευη πυρηνικων σταθμων ηλεκτρικης ενεργειας, αφ' ετερου δε της αυξησεως της καταναλωσεως φυσικου αεριου και της μειωσεως της ευρωπαικης παραγωγης, η κατασκευη νεων αγωγων φυσικου αεριου και πετρελαιου εκτος Ρωσικων πηγων και μεσω ουδετερων ενεργειακων διαδρομων εχει κατανοηθη ότι αποτελει ασφαλιστικη νομοτελεια για την ενεργειακη επιβιωσι και οικονομική σταθεροτητα της Ευρωπης. Ομως η Ρωσσια του κου Πουτιν, συνεκτιμωσα ότι, αφ' ενός μεν οι υφισταμενοι αγωγοι καθιστανται ανεπαρκεις για την εν δυναμει αυξανομενη ζητησι, αφ' ετερου δε, προκειμενου διατηρησει το ενεργειακο μονοπωλιο, εξηγγειλε, στις 23 Ιουνιου του 2007, την συμφωνια (μεταξυ του Αλεξ.Μεντβιεφ αντιπροεδρου της Gaz Prom και του Παολο Σκαρονι της Ιταλικης Ενεργειακης εταιρειας ΕΝΙ) της κατασκευής ενος ανταγωνιστικου αγωγου, του επονομασθεντος South Stream. Δηλαδη περιπου πεντε χρονια μετα την την αναγγελια, τον Φεβρουαριο του 2002, της κατασκευης του Nabucco, οταν πλεον ειχε καταστη προφανης η ουσιαστικη αναγκη αλλα και η προοδος των συμφωνιων κατασκευης, του εκτος Ρωσικης επιρροης πηγων και διαδρομης, αγωγου Nabucco. Ενω προσφατως η Ρωσσια συνηψε ξεχωριστες συμφωνιες στις 18 Ιανουαριου 2008 με την Βουλγαρια, στις 25 Ιανουαριου 2008 με την Σερβια και εχει ηδη προαναγγελθει η υπογραφη του σχετικου μνημονιου για την συμμετοχη της Ελλαδος στην κατασκευη του αγωγου South Stream.
O αγωγος South stream συνολικης παροχετευτικης δυνατοτητος 30δις κυβικών μετρων ετησιως, θα ξεκινα απο τον σταθμο Beregovaya της Ρωσιας στον Ευξεινο Ποντο και υποθαλασσιως θα οδευει μεχρι την Βαρνα της Βουλγαριας.Το υποθαλασσιο τμημα - δυο παραλληλοι αγωγοι - μελεταται ήδη απο την ιταλικη εταιρεια Saipem, που εχη την τεχνογνωσια αλλα και τους ειδικους πλωτους γερανους, που απαιτουνται για την ποντισι των 900 περιπου χλμ του αγωγου στον Ευξεινο ποντο σε βαθη που φτανει στα 2χλμ. Απο την Βαρνα, ο αγωγός - αν ισχυση η βασικη προμελετη - διαχωριζεται στον νοτιοδυτικο τμημα που συνεχιζει μεσω της Ελλαδος, (περιπου στα ιδια ιχνη του υπο μελετη αγωγου Τουρκιας-Ελλαδος- Ιταλιας TGI που θα μεταφερη αεριο απο το Αζερμπαιτζαν), στο Ιονιο και την Ιταλια. Και στο βορειοδυτικο τμημα του αγωγου μεσω Σερβιας και Ουγγαριας, που θα καταληγει τελικως, οπως ο αγωγος Nabucco, στο Baumgarten της Αυστριας για τους ιδιους καταναλωτες. Υπογειες αποθηκες χωρητικοτητος 3,2 και 1 δις κυβικων μετρων θα κατασκευασθουν στην Σερβια και την Ουγγαρια αντιστοιχως.Ο προυπολογισμος του εργου ανερχεται στα 10 δις �.Ομως κατα τον Μάθιου Μπράιζα θα ξεπερασει τα 20 δις�, ενω αμφισβητειται η ανταποδοτικη λειτουργια του εργου, κατ αναλογιαν του αγωγου Blue Stream, μεταξύ Ρωσίας - Τουρκίας που «παραμένει σχεδόν άδειος και ασύμφορος οικονομικά».
Παντως αυτες οι πολυ δραστηριες ενεργειες της Ρωσιας τους τελευταιους μηνες ειχαν ως αποτελεσμα την πολιτικη υποστηριξι του αγωγου South Stream απο Βαλκανικες αλλα και χωρες της κεντρικης Ευρωπης που εχουν δηλωσει συμμετοχη και στον αγωγο Nabucco, δημιουργωντας κατα καποιον τροπο την εντυπωσι οτι απειλειται η κατασκευη αυτου του αγωγου που θα μειωσει την εξαρτησι απο την Ρωσια. Ομως σε προσφατη συνεντευξι του στο BBC στις 5 Μαρτιου 2008, ο Reinhard Mitschek διευθυνων συμβουλος της εταιρειας κατασκευης του αγωγου Nabucco Gas Pipeline International Ltd επιβεβαιωσε, οτι «η κατασκευη του αγωγου θα ξεκινηση το 2010 και το πρωτο αεριο θα εισρευση στην Ευρωπη το 2013». Ενω επιπροσθετως διευκρινησε οτι η «τεραστια απαιτησι της Ευρωπης σε φυσικο αεριο εν συνδυασμω προς την μειωσι της εγχωριου (ευρωπαικης) παραγωγής καθιστουν υποχρεωτικη την εισαγωγη προσθετων ποσοτητων αεριου και την κατασκευη των αναλογων υποδομων. Συνεπως η λειτουργια ενος αγωγου δεν καθιστα ανενεργη την κατασκευη ενος αλλου»
Βεβαιως μονοπωλιακά ή μη, εφ΄οσον τα κοιτασματα πετρελαιου και οι πηγες φυσικου αεριου ειναι εξαντλητα στον ορατο χρονικο οριζοντα, καθισταται αδήριτος αναγκη. Οι πολιτικοι μας να αντιμετωπισουν την εμφανως υπαρκτη και ωριμη απειλη της ενεργειακης ανεπαρκειας εγκαιρως με την μοναδικη αξιοπιστη εναλλακτικη λυσι, των σταθμων πυρηνικης ενεργειας.
Οπως φρονιμως πραττουν προνοούντες οι γειτονες μας, με τρια πυρηνικα εργοστασια οι Τουρκοι μεχρι το 2015 , δυο οι Βουλγαροι μεχρι το 2013 και ενος γαλικης τεχνογνωσιας, οι Αλβανοι.
Ενω για τους αριστερομάτηδες οικολογους μας να αναφερουμε οτι η κατασκευή μονο της πέμπτης πυρηνικής μονάδας στη Φιλανδία προκαλεί μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 15%.
ΙΑΣΩΝ
ΙΑΣΩΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.