ΤΙ ΠΑΙΔΕΙΑ ΘΕΛΟΥΜΕ? ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ? ΜΙΑ ΒΑΘΕΙΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΗ ΑΠΟΨΗ - ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΗΦΘΕΙ ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΑ ΥΠ ΟΨΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ!!
ΓΡΑΦΕΙ Ο: ¨ΓΑΛΗΝΟΣ"
Αγαπητοί μου,
Το θέμα των πανεπιστημίων είναι εξαιρετικά σημαντικό σε κάθε κοινωνία, πόσο μάλλον στην Ελληνική με την τόση παράδοση στον τομέα του πνεύματος. Σε μια μελέτη που είχε διεξάγει πριν χρόνια το BCG (Boston Consulting Group) είχε αναφέρει ότι η Ελλάς εκτός από τη ναυτιλία και τον τουρισμό, τρεις τομείς μπορει να αναπτύξει:
Την υγεία, τα logistics (μεταφορές) και την παιδεία.
Με τις κατάλληλες κινήσεις μπορεί η χώρα μας να γίνει κέντρο των Βαλκανίων, και όχι μόνο, στο θέμα της παιδείας και νέοι από όλο τον κόσμο να έρχονται εγώ για να σπουδάσουν και να φεύγουν πρεσβευτές της Ελλάδας και του Ελληνικού πολιτισμού. Όμως για να συμβει αυτό πρέπει να γίνουν γενναίες τομές.
Πρώτα απ' όλα πρέπει να αναβαθμιστούν τα ήδη υφιστάμενα κρατικά ΑΕΙ. Για να συμβεί αυτό πρέπει μεταξύ άλλων να γίνουν απλές κινησεις, όπως:
α) Αύξηση κατά πολύ της χρηματοδότησης, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υλικοτεχνικές υποδομές και να υποστηριχθεί η έρευνα. Βέβαια, η χρηματοδότηση αυτή δεν είναι ανάγκη να προέρχεται μονάχα από το κράτος. Κι εδώ είναι το πρώτο βήμα "ιδιωτικοποίσης" της παιδείας. Θα πρέπει να ΕΝΘΑΡΡΥΝΘΟΥΝ οι ιδιώτες ώστε να χρηματοδοτήσουν τα ελληνικά πανεπιστήμια, όπως γίνεται σε όλα τα σοβαρά πανεπιστήμια του εξωτερικού, φυσικά και με ίδιον όφελος. Διότι αγαπητοί μου το κέρδος ειναι αυτό που ψάχνει ο ιδιώτης κι αυτό είναι θεμιτό, δεν βλέπω όμως γιατί αυτό δεν μπορεί να συνδυαστεί και με την ανάπτυξη των πανεπιστημίων.
Κάτι επίσης πολύ σημαντικό και άγνωστο στη χώρα μας είναι η διασύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορα εργασίας. Κάποιες προσπάθειες που έχω υπόψη, όπως οι "ημέρες καριέρας" του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, όπου φοιτητές έρχονται σε επαφή με επιχειρήσεις που αναξητούν προσωπικό ειναι μάλλον η εξαίρεση και σταγόνα στον ωκεανο.
Γιατί, αν μάθουν οι ακραίοι της αριστεράς φοιτητές, ότι πάτησε το πόδι του ιδιώτης στο πανεπιστήμιο για να προσφέρει εργασία, αφού βγάλουν ανεμοβλογία, θα χτίσουν, θα γκρεμίσουν, θα δείρουν, θα κάψουν τους πάντες! (και συγνώμη για την υπερβολη στο λόγο, αλλα καμια φορά η πραγματικότητα είναι πιο υπερβολική).
Ένα από τα πιο έγκυρα συστήματα αξιολόγησης πανεπιστημίων στο εξωτερικό είναι ο πρώτος μισθος που λαμβανουν οι απόφοιτοί τους (προφανώς στον ιδιωτικό τομέα) τη στιγμή που στην Ελλάδα η συντριπτική πλειονότητα των αποφοίτων είανι αβέβαιο αν θα πάρουν τον οποιονδήποτε μισθό.
β)Θα πρέπει να γινουν γεναίες τομές στο σύστημα διοίηκησης των ΑΕΙ, στη συμμετοχή των φοιτητοπατέρων σε αυτή και στον τρόπο διορισμού των καθηγητών, ώστε να γίνει πιο αξιοκρατικός. Ίσως η αρση της μονιμοποίσης των περισσοτέρων μελών ΔΕΠ, όπως γίνεται στο εξωτερικό να είναι ένα καλό βήμα, ώστε κανείς να μην επαναπαύεται στη θέση του, αλλά να παλεύει για να τη διατηρήσει.
Αφού γίνουν, όλα αυτά κι άλλα πολλά στα κρατικά ΑΕΙ, μπορεί να προχωρήσει και η ιστορία των ιδιωτικών. Φυσικά όχι με ανωτατοποίση των ΚΕΣ,που είναι μια γελοιότητα, καθώς αν και πολλά αποτελούν παραρτήματα πανεπιστημίων του εξωτερικού, δεν έχουν παντελώς καμία υποδομή ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν ως πανεπιστήμια (καθηγητές με διδακτορικά και έρευνα, βιβλιοθήκες κπλ). Κι ότι και να λέει η κυβέρνηση ότι θα τεθεί πλαίσιο λειτουργίας με αξιολόγηση και έλεγχο από την πολιτεία είναι βέβαιο ότι στο Ελλαδιστάν, εφόσον θα πέσουν χρήματα τίποτε από αυτά δεν θα λειτουργήσει.
Η μόνη αξιόλογη διέξοδος που βλέπω είναι με την αλλαγή του νόμου, τη δημιουργία εξαρχής ενός ή δύο πραγματικά εξαιρετικών πανεπιστημίων, που μπορούν να στελεχωθούν με την προσέλκυση εξαίρετων ελλήνων καθηγητών που κάνουν καριέρα σήμερα στο εξωτερικό διότι δεν τους παρέχονται οι υποδομές στην ίδια τους τη χώρα. Αυτό ή αυτά τα ΑΕΙ σε συνδυασμό με τα αναβαθμισμένα ήδη υφιστάμενα, θα ωθήσουν τον καλώς εννοούμενο ανταγωνισμό στο θέμα της παιδείας και θα μπορέσουν να κάνουν τη χώρα μας κέντρο της Ευρώπης στην παιδεία και τον πολιτισμό, όπως υπήρξαμε κάποτε.
Ίδωμεν....
"ΓΑΛΗΝΟΣ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.