ΠΟΡΙΣΜΑ-ΚΑΤΑΠΕΛΤΗΣ ΓΙΑ 14 ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣΜπλόκο στο καρτέλ του Πειραιά
Οι 14 εταιρείες
1.Μινωικές Γραμμές
2.Hellenic Seaways
3.ΝΕΛ
4.Όμιλος Attica-Blue Star (πριν το 2007)
5.Ναυτιλιακός-Superfast Ferries
6.ΑΝΕΚ
7.ΛΑΕΝΕ
8.ΣΑΟΣ
9.G.A. Ferries
10.Agoudimos Lines
11.Γραμμαί Επτανήσου
12.ΑΛΦΑ Φέρρις
13.Ventouris Sea Lines
14.Δ. Τυρογαλάς & ΣΙΑ Ν.Ε. Goutos Lines
Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού παραπέμπονται η Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας και 14 μέλη της.
Πως θησαύριζαν στις πλάτες των εκατομμυρίων επιβατών με τον καθορισμό των ναύλων «κάτω από το τραπέζι» και την κατανομή των επιδοτούμενων γραμμών.
Οι έρευνες της γενικής διεύθυνσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκλήθηκαν μετά το έντονο παρασκήνιο που προκάλεσε η φιλολαϊκή απόφαση της Blue Star Ferries της MIG να προχωρήσει σε πάγωμα των ναύλων της εταιρείας για την τρέχουσα περίοδο. Η απόφαση του ισχυρού άνδρα της MIG Ανδρέα Βγενόπουλου (η εταιρεία του οποίου εξαγόρασε την Blue Star στα μέσα του 2007) να μην αυξήσει τα εισιτήρια της εταιρείας προκάλεσε τη μήνιν των υπολοίπων πλοιοκτητών, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί σε παραίτηση ο Μιχάλης Σακέλλης από τη θέση του προέδρου της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας.Ο σάλος όμως που προκλήθηκε μετά από τις αντιδράσεις των πλοιοκτητών στις κινήσεις του Α. Βγενόπουλου ενεργοποίησε και τη γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού, η οποία ξεκίνησε ενδελεχή έρευνα στο εσωτερικό της Ένωσης των Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, που κατέληξε στην ύπαρξη και λειτουργία καρτέλ εις βάρος εκατομμυρίων επιβατών.
Οι έρευνες της γενικής διεύθυνσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκλήθηκαν μετά το έντονο παρασκήνιο που προκάλεσε η φιλολαϊκή απόφαση της Blue Star Ferries της MIG να προχωρήσει σε πάγωμα των ναύλων της εταιρείας για την τρέχουσα περίοδο. Η απόφαση του ισχυρού άνδρα της MIG Ανδρέα Βγενόπουλου (η εταιρεία του οποίου εξαγόρασε την Blue Star στα μέσα του 2007) να μην αυξήσει τα εισιτήρια της εταιρείας προκάλεσε τη μήνιν των υπολοίπων πλοιοκτητών, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί σε παραίτηση ο Μιχάλης Σακέλλης από τη θέση του προέδρου της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας.Ο σάλος όμως που προκλήθηκε μετά από τις αντιδράσεις των πλοιοκτητών στις κινήσεις του Α. Βγενόπουλου ενεργοποίησε και τη γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού, η οποία ξεκίνησε ενδελεχή έρευνα στο εσωτερικό της Ένωσης των Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, που κατέληξε στην ύπαρξη και λειτουργία καρτέλ εις βάρος εκατομμυρίων επιβατών.
Πως λειτουργούσε το καρτέλ
Τη λειτουργία καρτέλ μεταξύ των επιχειρήσεων της ακτοπλοΐας διαπιστώνει η αρμόδια διεύθυνση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία καλεί διαδοχικά από τις 9 Οκτωβρίου για καταθέσεις την Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας και 14 μέλη της, δηλαδή σχεδόν το σύνολο των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο Αιγαίο, το Ιόνιο και την Αδριατική, από το 2002 μέχρι και το 2008.
Από την έρευνα αποδεικνύεται ότι υπήρξαν συνεννοήσεις μεταξύ μελών της ένωσης επί θεμάτων τιμολογιακής πολιτικής. Ανταλλάχτηκαν πληροφορίες για τις τιμές των εταιρειών και συζητήθηκαν τρόποι μετακύλισης της αύξησης των καυσίμων στους επιβάτες των πλοίων.
Όλες αυτές οι συζητήσεις αφορούν το λειτουργικό κόστος των πλοίων και καταλήγουν στη διαμόρφωση ενός καρτέλ στις τιμές των ναύλων που ζημιώνει αφάνταστα τους επιβάτες.
Σχετικά με την οριζόντια σύμπραξη που αφορά τις άγονες γραμμές, η γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού αναφέρει ότι υπήρξαν προσφορές συμπαιγνίας, καθώς στα υπό έρευνα πρακτικά καταγράφονται αρνήσεις συμμετοχής στους σχετικούς διαγωνισμούς, πρακτικές που περιορίζουν ή εξαλείφουν τον ανταγωνισμό τιμών μεταξύ των επιχειρήσεων που μετέχουν στους διαγωνισμούς, με απώτερο στόχο την εκ των ενόντων κατανομή της αγοράς των επιδοτούμενων γραμμών μεταξύ των εταιρειών που μετείχαν στους διαγωνισμούς.Εξάλλου, διαπιστώθηκαν συνεννοήσεις κοινής στάσης για την προσφορά υπηρεσιών, καθώς καταγράφεται στα πρακτικά η φράση «θα δέσουμε τα πλοία».
Το «κατηγορητήριο» της γενικής διεύθυνσης Επιτροπής Ανταγωνισμού αναπτύσσεται σε 240 σελίδες και ένα μεγάλο του μέρος φαίνεται να στηρίζεται σε πρακτικά συνεδριάσεων της ΕΕΑ και σε δημόσιες δηλώσεις μελών του διοικητικού συμβουλίου της τόσο κατά τη διάρκεια συνεντεύξεων Τύπου όσο και μετά από συναντήσεις τους με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιώργο Βουλγαράκη.
Οι στρεβλώσεις της αγοράς
Η ανακοίνωση της Επιτροπής αναφέρει ότι η αυτεπάγγελτη έρευνα κατέληξε πως δρομολογικές γραμμές του εσωτερικού και της Αδριατικής υφίστανται οι ακόλουθες στρεβλώσεις.
- Οριζόντια σύμπραξη μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της ΕΕΑ αναφορικά με την τιμολογιακή τους πολιτική.
- Οριζόντια σύμπραξη μεταξύ ορισμένων εταιρειών εντός της ΕΕΑ με αντικείμενο τις προσφορές συμπαιγνίας (έμμεσος καθορισμός ναύλων).
- Οριζόντια σύμπραξη μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός της ΕΕΑ με αντικείμενο τον περιορισμό της παραγωγής και διάθεσης δρομολογίων.
Μετά όλα τα παραπάνω είναι προφανές πως οι Έλληνες πολίτες - καταναλωτές αναμένουν την αυστηρή τιμωρία όσων ακτοπλοϊκών εταιρειών αποδεδειγμένα παρανόμησαν αλλά και κερδοσκόπησαν ασύδοτα στις πλάτες απροστάτευτων επιβατών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.