Ο φαύλος κύκλος της συγκάλυψης...
...στην υπόθεση της Siemens
. .Του ΙΩΑΝΝΗ Κ. ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ*.
1 Η αποκάλυψη της αλήθειας προϋποθέτει την ανεύρεσή της, η οποία προαπαιτεί την αναζήτησή της. Με άλλες λέξεις, αν δεν ψάξεις, δεν θα βρεις και αν δεν βρεις, δεν θα αποκαλύψεις.
Για την αναζήτηση, ανεύρεση και αποκάλυψη της αλήθειας απαιτείται σταθερή βούληση και πρόσφορη μέθοδος. Εν ολίγοις, αν δεν θέλεις, δεν μπορείς και αν δεν έχεις απαραίτητα μέσα, δεν πρόκειται να προσεγγίσεις την αλήθεια.Τα προαναφερθέντα ισχύουν για όλες τις εισαγγελικές και δικαστικές έρευνες, που δεν γίνονται για το «θεαθήναι» και δεν αποσκοπούν σε πολιτική διαχείριση της κοινής γνώμης.
2 Στην υπόθεση Siemens συμβαίνουν πολλά και περίεργα:
α) Ανατίθεται η διενέργεια ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης σε έναν εισαγγελέα πρωτοδικών, ο οποίος δεν διαθέτει χωριστό γραφείο, αποκλειστική γραμματέα, εμπειρογνώμονες σε τραπεζικά θέματα κ.λπ., ενώ ταυτοχρόνως χρεώνεται και με άλλες σοβαρές ποινικές υποθέσεις όπως λ.χ. ένα σκέλος της υπόθεσης Ζαχόπουλου. Σημειωτέον ότι τουναντίον στη Γερμανία η αντίστοιχη έρευνα διεξάγεται από 8 εισαγγελείς, 16 εμπειρογνώμονες και 270 προανακριτικούς υπαλλήλους και μάλιστα με ειδίκευση στο οικονομικό έγκλημα.
β) Εισαγγελικές πηγές, κύκλοι του υπουργείου Δικαιοσύνης και νομικός εκπρόσωπος της Siemens δηλώνουν ότι δεν προκύπτουν από την έρευνα πρόσωπα και δεν υπάρχουν τραπεζικά εμβάσματα και άλλες αδιαμφισβήτητες αποδείξεις.
γ) Κόμματα της αντιπολίτευσης ζητούν τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής στη Βουλή και η κυβέρνηση αρνείται με τη δικαιολογία ότι η λειτουργία Εξεταστικής Επιτροπής θα παρακωλύσει την έρευνα της δικαιοσύνης.
3 Στην ποινική δικογραφία για την υπόθεση της Siemens περιέχονται:
α) Απολογίες κατηγορουμένων και ένορκες καταθέσεις μαρτύρων στη Γερμανία, όπου ευθέως γίνεται λόγος για «λαδώματα» σε στελέχη τουλάχιστων 4 υπουργείων για την ανάθεση του έργου της ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα στην Κοινοπραξία Saic και Siemens, για «ωφέλιμες πληρωμές» στα δύο πολιτικά κόμματα εξουσίας κ.λπ.
β) Εγγραφα για τραπεζικά εμβάσματα από διάφορες εταιρείες διαχείρισης του μαύρου χρήματος της γερμανικής εταιρείας σε τραπεζικούς λογαριασμούς αχυρανθρώπων, που συνδέονται και με πολιτικά πρόσωπα.
γ) Ενορκες μαρτυρικές καταθέσεις με αναφορές σε ποινικώς ενδιαφέρουσες πράξεις και παραλείψεις κυβερνητικών στελεχών.
δ) Υπομνήματα γραπτών εξηγήσεων υπόπτων με ευχερώς αξιοποιήσιμες παραδοχές και κρίσιμες έστω και υπαινικτικές επισημάνσεις.
4 Με αμφίβολης συνταγματικότητας ρυθμίσεις, ο ισχύων νόμος «Περί ευθύνης υπουργών» απαγορεύει την οποιαδήποτε έρευνα για ενδεχόμενες υπουργικές ποινικές ευθύνες σε κάθε εισαγγελέα και ανακριτή. Χαρακτηριστικώς στις διατάξεις των §§ 2, 3 και 4 του άρθρου 4 του Ν. 3126/2003 «Περί ευθύνης υπουργών» ορίζεται ότι:
«2. Αν κατά τη διεξαγωγή άλλης διοικητικής εξέτασης, προκαταρκτικής εξέτασης, προανάκρισης ή ανάκρισης προκύψουν νέα στοιχεία, τα οποία έχουν σχέση με τις αξιόποινες πράξεις, που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ. 1, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν, που ενεργεί την εξέταση, προανάκριση ή ανάκριση».»
3. Η διαβίβαση των στοιχείων, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, δεν εμποδίζει την πρόοδο της έρευνας ή εξέτασης ως προς άλλα πρόσωπα».»
4. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται σε αυτόν, που διενεργεί την έρευνα ή την εξέταση, αξιολόγηση των στοιχείων, που έχουν σχέση με ενδεχόμενη ποινική ευθύνη υπουργών».Εν ολίγοις, οι ισχύουσες σχετικές διατάξεις δένουν τα χέρια της τακτικής ποινικής δικαιοσύνης στην αναζήτηση, ανεύρεση και αξιολόγηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών υπουργών, οι οποίες διερευνώνται μόνον από Προανακριτική Επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας του όλου αριθμού των βουλευτών, ύστερα από πρόταση τουλάχιστον 30 βουλευτών κατά τις διατάξεις του άρθρου 86 του Συντάγματος.
5 Με αυτά τα νομικά και πραγματικά δεδομένα δημιουργείται ένα ασφυκτικό πλαίσιο, το οποίο προσομοιάζει με φαύλο κύκλο, όπου ο αρμόδιος εισαγγελέας αδυνατεί να αξιοποιήσει το υπάρχον αποδεικτικό υλικό και έτσι εκ των πραγμάτων είναι ανέφικτη η αποκάλυψη ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών και η συνακόλουθη ταυτοποίηση και ονοματοδοσία πολιτικών προσώπων. Γιατί μόνον Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής έχει αρμοδιότητες αναζήτησης στοιχείων για ενδεχόμενη ποινική ευθύνη υπουργού με αξιολόγηση ενδείξεων και αποδείξεων, και με αξιοποίηση δικονομικών διαδικασιών και μέσων, όπως λ.χ. άνοιγμα και πάγωμα τραπεζικών λογαριασμών, άρση απορρήτου τηλεφωνικών συνδιαλέξεων κ.λπ., αφού ακόμη και η Εξεταστική Επιτροπή του Κοινοβουλίου, της οποίας τη σύσταση ζητούν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, δεν έχει αυτές τις δυνατότητες ενόψει του ότι στερείται των ανάλογων ανακριτικών εργαλείων.
6 Από τα προεκτεθέντα συνάγεται ότι ούτε βούληση ούτε δυνατότητα αναζήτησης, ανεύρεσης και αποκάλυψης της αλήθειας υπάρχει, αφού δεν εξασφαλίζονται οι αντικειμενικές και υποκειμενικές συνθήκες διενέργειας μιας στοιχειωδώς σοβαρής εισαγγελικής έρευνας. Ο διενεργών την προκαταρκτική εξέταση εισαγγελέας στερείται αρμοδιότητας αναζήτησης ποινικής ευθύνης υπουργού ή υπουργών και η αρμοδιότητα της Βουλής για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής δεν ενεργοποιείται. Ταυτόχρονα αρμόδιοι και αναρμόδιοι κρατικοί λειτουργοί προβαίνουν σε δηλώσεις στρουθοκαμηλισμού, που αποκαλύπτει διάθεση συγκάλυψης.
*Μολονότι οι αυταπάτες δεν δικαιολογούνται, η προσφυγή των εξουσιαστικών μηχανισμών σε προσχηματικές εξηγήσεις αναδεικνύει τις δυσχέρειες που παρουσιάζει η συγκάλυψη της υπόθεσης. Αλλωστε κατά τον Arthur Schopenhauer «η αλήθεια διέρχεται από τρία στάδια: α) διακωμωδείται β) συναντά βίαιη αντίσταση και γ) γίνεται αποδεκτή ως αυταπόδεικτη».
*Παρά τις δυσκολίες, η βίαιη αντίσταση θα καμφθεί και δεν θα αργήσει η ώρα της αποκάλυψης και αποδοχής της αλήθειας.
* Ο Ι. ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗΣ είναι συνήγορος του πρώην ηγετικού στελέχους του ΟΤΕ Γ. Σκαρπέλη και διετέλεσε νομικός σύμβουλος του αείμνηστου Υπουργού ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ. (Από την "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία").
-----------------------------------------
...στην υπόθεση της Siemens
. .Του ΙΩΑΝΝΗ Κ. ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ*.
1 Η αποκάλυψη της αλήθειας προϋποθέτει την ανεύρεσή της, η οποία προαπαιτεί την αναζήτησή της. Με άλλες λέξεις, αν δεν ψάξεις, δεν θα βρεις και αν δεν βρεις, δεν θα αποκαλύψεις.
Για την αναζήτηση, ανεύρεση και αποκάλυψη της αλήθειας απαιτείται σταθερή βούληση και πρόσφορη μέθοδος. Εν ολίγοις, αν δεν θέλεις, δεν μπορείς και αν δεν έχεις απαραίτητα μέσα, δεν πρόκειται να προσεγγίσεις την αλήθεια.Τα προαναφερθέντα ισχύουν για όλες τις εισαγγελικές και δικαστικές έρευνες, που δεν γίνονται για το «θεαθήναι» και δεν αποσκοπούν σε πολιτική διαχείριση της κοινής γνώμης.
2 Στην υπόθεση Siemens συμβαίνουν πολλά και περίεργα:
α) Ανατίθεται η διενέργεια ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης σε έναν εισαγγελέα πρωτοδικών, ο οποίος δεν διαθέτει χωριστό γραφείο, αποκλειστική γραμματέα, εμπειρογνώμονες σε τραπεζικά θέματα κ.λπ., ενώ ταυτοχρόνως χρεώνεται και με άλλες σοβαρές ποινικές υποθέσεις όπως λ.χ. ένα σκέλος της υπόθεσης Ζαχόπουλου. Σημειωτέον ότι τουναντίον στη Γερμανία η αντίστοιχη έρευνα διεξάγεται από 8 εισαγγελείς, 16 εμπειρογνώμονες και 270 προανακριτικούς υπαλλήλους και μάλιστα με ειδίκευση στο οικονομικό έγκλημα.
β) Εισαγγελικές πηγές, κύκλοι του υπουργείου Δικαιοσύνης και νομικός εκπρόσωπος της Siemens δηλώνουν ότι δεν προκύπτουν από την έρευνα πρόσωπα και δεν υπάρχουν τραπεζικά εμβάσματα και άλλες αδιαμφισβήτητες αποδείξεις.
γ) Κόμματα της αντιπολίτευσης ζητούν τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής στη Βουλή και η κυβέρνηση αρνείται με τη δικαιολογία ότι η λειτουργία Εξεταστικής Επιτροπής θα παρακωλύσει την έρευνα της δικαιοσύνης.
3 Στην ποινική δικογραφία για την υπόθεση της Siemens περιέχονται:
α) Απολογίες κατηγορουμένων και ένορκες καταθέσεις μαρτύρων στη Γερμανία, όπου ευθέως γίνεται λόγος για «λαδώματα» σε στελέχη τουλάχιστων 4 υπουργείων για την ανάθεση του έργου της ασφάλειας των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα στην Κοινοπραξία Saic και Siemens, για «ωφέλιμες πληρωμές» στα δύο πολιτικά κόμματα εξουσίας κ.λπ.
β) Εγγραφα για τραπεζικά εμβάσματα από διάφορες εταιρείες διαχείρισης του μαύρου χρήματος της γερμανικής εταιρείας σε τραπεζικούς λογαριασμούς αχυρανθρώπων, που συνδέονται και με πολιτικά πρόσωπα.
γ) Ενορκες μαρτυρικές καταθέσεις με αναφορές σε ποινικώς ενδιαφέρουσες πράξεις και παραλείψεις κυβερνητικών στελεχών.
δ) Υπομνήματα γραπτών εξηγήσεων υπόπτων με ευχερώς αξιοποιήσιμες παραδοχές και κρίσιμες έστω και υπαινικτικές επισημάνσεις.
4 Με αμφίβολης συνταγματικότητας ρυθμίσεις, ο ισχύων νόμος «Περί ευθύνης υπουργών» απαγορεύει την οποιαδήποτε έρευνα για ενδεχόμενες υπουργικές ποινικές ευθύνες σε κάθε εισαγγελέα και ανακριτή. Χαρακτηριστικώς στις διατάξεις των §§ 2, 3 και 4 του άρθρου 4 του Ν. 3126/2003 «Περί ευθύνης υπουργών» ορίζεται ότι:
«2. Αν κατά τη διεξαγωγή άλλης διοικητικής εξέτασης, προκαταρκτικής εξέτασης, προανάκρισης ή ανάκρισης προκύψουν νέα στοιχεία, τα οποία έχουν σχέση με τις αξιόποινες πράξεις, που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ. 1, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν, που ενεργεί την εξέταση, προανάκριση ή ανάκριση».»
3. Η διαβίβαση των στοιχείων, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, δεν εμποδίζει την πρόοδο της έρευνας ή εξέτασης ως προς άλλα πρόσωπα».»
4. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται σε αυτόν, που διενεργεί την έρευνα ή την εξέταση, αξιολόγηση των στοιχείων, που έχουν σχέση με ενδεχόμενη ποινική ευθύνη υπουργών».Εν ολίγοις, οι ισχύουσες σχετικές διατάξεις δένουν τα χέρια της τακτικής ποινικής δικαιοσύνης στην αναζήτηση, ανεύρεση και αξιολόγηση ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών υπουργών, οι οποίες διερευνώνται μόνον από Προανακριτική Επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας του όλου αριθμού των βουλευτών, ύστερα από πρόταση τουλάχιστον 30 βουλευτών κατά τις διατάξεις του άρθρου 86 του Συντάγματος.
5 Με αυτά τα νομικά και πραγματικά δεδομένα δημιουργείται ένα ασφυκτικό πλαίσιο, το οποίο προσομοιάζει με φαύλο κύκλο, όπου ο αρμόδιος εισαγγελέας αδυνατεί να αξιοποιήσει το υπάρχον αποδεικτικό υλικό και έτσι εκ των πραγμάτων είναι ανέφικτη η αποκάλυψη ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών και η συνακόλουθη ταυτοποίηση και ονοματοδοσία πολιτικών προσώπων. Γιατί μόνον Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής έχει αρμοδιότητες αναζήτησης στοιχείων για ενδεχόμενη ποινική ευθύνη υπουργού με αξιολόγηση ενδείξεων και αποδείξεων, και με αξιοποίηση δικονομικών διαδικασιών και μέσων, όπως λ.χ. άνοιγμα και πάγωμα τραπεζικών λογαριασμών, άρση απορρήτου τηλεφωνικών συνδιαλέξεων κ.λπ., αφού ακόμη και η Εξεταστική Επιτροπή του Κοινοβουλίου, της οποίας τη σύσταση ζητούν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, δεν έχει αυτές τις δυνατότητες ενόψει του ότι στερείται των ανάλογων ανακριτικών εργαλείων.
6 Από τα προεκτεθέντα συνάγεται ότι ούτε βούληση ούτε δυνατότητα αναζήτησης, ανεύρεσης και αποκάλυψης της αλήθειας υπάρχει, αφού δεν εξασφαλίζονται οι αντικειμενικές και υποκειμενικές συνθήκες διενέργειας μιας στοιχειωδώς σοβαρής εισαγγελικής έρευνας. Ο διενεργών την προκαταρκτική εξέταση εισαγγελέας στερείται αρμοδιότητας αναζήτησης ποινικής ευθύνης υπουργού ή υπουργών και η αρμοδιότητα της Βουλής για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής δεν ενεργοποιείται. Ταυτόχρονα αρμόδιοι και αναρμόδιοι κρατικοί λειτουργοί προβαίνουν σε δηλώσεις στρουθοκαμηλισμού, που αποκαλύπτει διάθεση συγκάλυψης.
*Μολονότι οι αυταπάτες δεν δικαιολογούνται, η προσφυγή των εξουσιαστικών μηχανισμών σε προσχηματικές εξηγήσεις αναδεικνύει τις δυσχέρειες που παρουσιάζει η συγκάλυψη της υπόθεσης. Αλλωστε κατά τον Arthur Schopenhauer «η αλήθεια διέρχεται από τρία στάδια: α) διακωμωδείται β) συναντά βίαιη αντίσταση και γ) γίνεται αποδεκτή ως αυταπόδεικτη».
*Παρά τις δυσκολίες, η βίαιη αντίσταση θα καμφθεί και δεν θα αργήσει η ώρα της αποκάλυψης και αποδοχής της αλήθειας.
* Ο Ι. ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗΣ είναι συνήγορος του πρώην ηγετικού στελέχους του ΟΤΕ Γ. Σκαρπέλη και διετέλεσε νομικός σύμβουλος του αείμνηστου Υπουργού ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ. (Από την "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία").
-----------------------------------------
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΟΥ ΧΩΡΙΣ ΥΒΡΕΙΣ. Παρατηρούμε ακραίες τοποθετήσεις αναγνωστών. ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ δεν θέλουμε να μπαίνουμε στη δύσκολη θέση να μην βάζουμε ΟΛΑ τα σχόλια. Δόξα στο Θεό η Ελληνική γλώσα είναι πλούσια ωστε να μην χρειάζονται ακραίες εκφράσεις.